صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۱۰۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۲
آيا فقط خودرو گران شده است ؟
واقعيت اين است كه از سه ماهه دوم سال گذشته و همزمان با شدت يافتن تحريم هاي اقتصادي عليه ايران قيمت ارز با افزايش چشمگيري مواجه شده و موجبات تورم شديد را در سطوح مختلف اقتصادي ايجاد و براي خانواده هاي ايراني مشكلات عديده اي را به همراه داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افزايش قيمت خودرو در ماه هاي اخير حرف و حديث هاي زيادي در جامعه ايجاد كرده و به نظر مي رسد رويكرد مدنظر در اين شرايط، تخطئه اين صنعت و تاكيد بر مقصر نشان دادن كارخانه هاي توليدكننده اتومبيل در ايران است، برخي بلندگوها بنا را بر اين گذاشته اند تا خودروسازي ها را به زياده خواهي متهم كرده و افزايش قيمت خودرو را اقدامي منفعت طلبانه از سوي آن ها قلمداد كنند.

اما واقعيت اين است كه از سه ماهه دوم سال گذشته و همزمان با شدت يافتن تحريم هاي اقتصادي عليه ايران قيمت ارز با افزايش چشمگيري مواجه شده و موجبات تورم شديد را در سطوح مختلف اقتصادي ايجاد و براي خانواده هاي ايراني مشكلات عديده اي را به همراه داشته است.

صرف نظر از وقايع سال گذشته، اگر از دريچه تاريخي هم به موضع نگاه كرده و كمي آن سو تر را هم نظري بيندازيم به نتايج جالب توجهي دست پيدا خواهيم كرد، يك محاسبه سرانگشتي نشان مي دهد كه در سال 1347 و همزمان با توليد و عرضه اولين دستگاه خودرو پيكان در كشور اين محصول قيمتي معادل 100 قطعه سكه طلا داشته است، اين در حالي است كه هم اكنون يك دستگاه خودرو پرايد كه مي توان آن را جايگزين شناخته شده پيكان دانست قيمتي معادل حدود 12 سكه طلا دارد كه اين امر بيانگر رشد آرام قيمت يك خودرو در قياس با يكي از كالاهاي مورد توجه ايرانيان است.

اگر اين مقايسه را به حوزه مسكن نيز تعميم دهيم زماني كه براي اولين بار خودروي پرايد در بازار عرضه شد قيمتي معادل 5 ميليون تومان داشت كه برابر با خريد يك واحد آپارتمان حدود 100 متري در يكي از مناطق متوسط شهر تهران به شمار مي رفت، اما اگر قيمت فعلي يك دستگاه پرايد را 16 ميليون تومان برآورد كنيم در خوشبينانه ترين حالت شايد بتوان اين خودرو را با 5 متر آپارتمان در همان منطقه معاوضه كرد!

اين مقايسه در خصوص كالاهايي همچون لوازم خانگي نيز صدق مي كند، به عنوان مثال در سال 1389 قيمت خريد يك دستگاه يخچال سايد باي سايد حدود 2 ميليون تومان بوده كه همان كالا هم اكنون در فروشگاه هاي شهر با قيمت حدود 10 ميليون تومان به فروش مي رسد، يعني افزايش حدود 500 درصدي، در حالي كه در همان سال قيمت يك خودرويي نظير پرايد رقمي معادل 8 ميليون تومان بوده و اگر اين خودرو را در حال حاضر مبلغ حدود 16 ميليون تومان در نظر بگيريم پرايد در اين دو ساله حدود 100 درصد رشد قيمت داشته است، اين در حالي است كه هزينه توليد يك پرايد، تعداد شركت هاي دخيل در توليد اين خودرو، تعداد كارگران شاغل جهت توليد پرايد و حتي تعداد قطعات به كار رفته در اين خودرو و مواد اوليه مختلف به كار رفته در آن را هرگز نمي توان با يك يخچال و يا كالاهايي از اين دست حتي مقايسه كرد.

متاسفانه افزايش قيمت كالاها و رشد سرسام آور هزينه هاي زندگي در يكي دو سال اخير واقعيت تلخي است كه همه مردم ايران به ويژه اقشار متوسط و فرودست جامعه را دچار مشكلات عديده اي كرده است، در ميان همه مصائب ايجاد شده براي خانواده هاي ايراني به نظر مي رسد گراني خودرو در مقايسه با افزايش شديد هزينه مايحتاج اوليه مردم از قبيل مسكن، مواد غذايي، پوشاك و دارو از اهميت كمتري برخوردار است اما عده اي با ناديده گرفتن مشكلات اوليه مردم كه به نظر نگارنده تا حدودي عامدانه انجام مي شود تلاش مي كنند به موضوعات كم اهميت تري نظير قيمت خودرو پرداخته و با به راه انداختن هياهو اذهان عمومي را از ناتواني در تامين بسياري مايحتاج ضروري زندگي آنها منحرف سازند.

به هر حال قيمت خودرو نيز همچون ساير هزينه هاي زندگي ايرانيان افزايش يافته و كسي هم منكر آن نيست، اما با نگاهي واقع بينانه و منطقي درخواهيم يافت كه اين افزايش قيمت را اگر با حوزه هاي ديگر مقايسه كنيم متوجه خواهيم شد كه واقعاً خودرو در قياس با كالاهاي مهم تر از خود رشد كمتري داشته است، بايد بپذيريم اين همه تاكيد بر گراني خودرو و تلاش جهت اولويت قرار دادن آن و سياه نمايي، عامدانه و با برنامه ريزي صورت مي گيرد.

براي روشن تر شدن موضوع جدول زير بيانگر صحت مطالب عنوان شده فوق در خصوص مقايسه افزايش قيمت خودرو با قيمت ساير كالاهاي اساسي و مورد نياز جامعه از سال 1376 تا 1391 است.