arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

روزنامه دولت: مراجع تقلید از کاستی‌های اقتصادی و معیشتی راضی نیستند اما این مسائل، اموری نبود که بر رئیسی پوشیده باشد

روزنامه ایران روزنامه رسمی دولت نوشت: اظهارات مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس جمهور نشان داد که این بزرگان، از کاستی‌های اقتصادی موجود در جامعه، بویژه در حوزه معیشت و مسکن راضی نیستند. اما این مسائل، اموری نبود که بر رئیس جمهور یا دولت پوشیده باشد. رفع این کاستی‌ها و مشکلات، یکی از مسائل هر روزه دولت و رئیس جمهور بوده و هست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه ایران روزنامه رسمی دولت نوشت: ۲۴ ساعت پس از دیدار رئیس جمهور با آیت‌الله نوری همدانی، دفتر این مرجع تقلید اطلاعیه‌ای صادر کرد. اما این اطلاعیه، بیش از اینکه ناظر بر خود این دیدار باشد، ناظر بر سوءاستفاده‌ها و سوءبرداشت‌های عامدانه برخی رسانه‌های مخالف دولت از محتوای این دیدار است.

به عبارت دقیق‌تر، این اطلاعیه به رویکرد غیراخلاقی برخی رسانه‌ها اشاره دارد که نه با انتشار واقع‌بینانه رویداد، بلکه با خبرسازی تلاش کردند از محتوای مذاکرات این دیدار، تیتری مطابق نیات خود نسبت به دولت تولید کنند. متن این اطلاعیه به خوبی گواه اتفاقی است که در این باره روی داده است.

دفتر این مرجع تقلید در اطلاعیه خود، با اشاره به اینکه «در پی دیدار ریاست محترم جمهوری با مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی برخی از رسانه‌ها به تحریف سخنان معظم له پرداخته و جنبه امانت را رعایت نکردند»، آمده است: «آنچه بیان شد از باب خیرخواهی برای دولت محترم بوده و همینطور که اشاره شد دولت محترم و شخص رئیس جمهور با اخلاص و تلاش شبانه‌روزی مشغول خدمت هستند و از فعالیت‌های انجام شده نیز تقدیر شد»

این اطلاعیه با اشاره به اینکه «در کنار آن مشکلات مردم نیز منتقل شد تا در رفع آن چاره اندیشی شود»؛ این تذکرات در حمایت از ملت و در جهت موفقیت دولت عنوان شده و تصریح شده است: «انتشار هر مطلب دیگر و سیاه‌نمایی کردن و نادیده گرفتن خدمات انجام شده خلاف انصاف است و تأکید می‌شود که مواضع این مرجع عالیقدر فقط از طریق سایت ایشان منتشر می‌شود.»

این اطلاعیه، نه تنها از روند‌های ناصواب برخی رسانه‌ها نسبت به دولت مردمی پرده برمی دارد، بلکه نشان می‌دهد این رسانه‌ها برای مخدوش کردن چهره دولت نزد مردم، از هیچ شیوه و ابزاری، ولو تحریف سخنان مراجع عظام تقلید خودداری نمی‌کنند.

واقعیت این است که وقایع و جزئیات سفر رئیس جمهور به قم، خط بطلانی بود بر تلاش‌های برخی جریان‌ها برای القای وجود فاصله یا ناهمسویی میان دولت و مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه. این واقعیت، نه تنها با حضور سیدابراهیم رئیسی در بیوت پنج نفر از مراجع عظام تقلید به اثبات رسید، بلکه دیدار‌های دیگر رئیس جمهور با طلاب، مدرسین و دیگر بزرگان حوزه علمیه نشان‌دهنده هم‌سخنی و هم‌جهتی دولت و حوزه علمیه بود. این هم‌سخنی و هم‌جهتی، بیش از همه در چند مسأله قابل شناسایی و ردیابی است: توجه به معیشت مردم، حفظ کرامت ایرانیان با رفع کاستی‌های اقتصادی، حوزه‌های کلان فرهنگی و در کنار همه این‌ها، رویکرد مبتنی بر استقلال و قدرت در حوزه سیاست خارجی. به این ترتیب، در کنار دستاورد‌هایی که این سفر برای مردم قم داشت، می‌توان گفت دولت نیز از این سفر دستاوردی داشته است. این دستاورد مهم را می‌توان در این عبارت صورت‌بندی کرد: دولت مردمی همچنان مستظهر به حمایت و پشتیبانی مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه علمیه قم است.

بازی رسانه‌ای برای القای ناخرسندی مراجع
اظهارات مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس جمهور نشان داد که این بزرگان، از کاستی‌های اقتصادی موجود در جامعه، بویژه در حوزه معیشت و مسکن راضی نیستند. اما این مسائل، اموری نبود که بر رئیس جمهور یا دولت پوشیده باشد. رفع این کاستی‌ها و مشکلات، یکی از مسائل هر روزه دولت و رئیس جمهور بوده و هست. از این رو می‌توان نوعی هم‌جهتی و هم‌سویی، یا به عبارت دیگر، دغدغه مشترک میان دولت و مراجع در حل این مسائل، که بنا به گواه اقتصاددانان، مسائل مزمن اقتصاد ایران و ریشه دار در گذشته است، مشاهده کرد.

درس دیدار‌ها با مراجع برای همگان
دیدار‌های رئیس جمهور با آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی، سبحانی، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی، درس‌هایی برای همگان بویژه منتقدان دولت داشت. اینکه رئیس جمهور پذیرای این واقعیت بود که مسائل مطرح شده از سوی مراجع عظام تقلید، دغدغه‌های مردم است که از زبان آنان بیان می‌شود. از این رو عالی‌ترین مقام اجرایی، بر آن شد تا خود مستقیماً این نگرانی‌ها و مسائل را از مراجع بشنود و دریافت کند.

در مقابل، رئیس جمهور نیز به تفصیل گزارشی از اقدامات دولت ارائه کرد. نکته این است که این گفتگو‌های توأم با نقد، با زیرسؤال بردن اقدامات دولت همراه نبود. بلکه مراجع عظام تقلید در کنار نقد، اقدامات و تلاش‌های دولت و رئیس جمهور را دیدند و آن‌ها را برجسته کرده و بر زبان آوردند. این همان درسی است که برخی از منتقدان دولت باید دریافت کنند؛ این درس که نقد، نه تنها باید سازنده باشد، بلکه می‌بایست به همراه دیدن نقاط قوت هم باشد. این نقد اصولی، همان انتظاری است که بار‌ها سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت مطرح کرد، اما شنیده نمی‌شود.

نظرات بینندگان