arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۸۹

محمدرضا پهلوی و محافظان مسلح‌اش در بهشت چه می‌کردند؟

32 سال پیش در چنین روزهایی خبرهای مربوط به تحولات انقلاب و تظاهرات روزانه مردم ایران تیتر یک روزنامه‌های داخلی و خارجی بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 32 سال پیش در چنین روزهایی خبرهای مربوط به تحولات انقلاب و تظاهرات روزانه مردم ایران تیتر یک روزنامه‌های داخلی و خارجی بود.

در آن ایام که رسانه‌های گروهی جهان نهایت سعی خود را به کار می‌بردند تا در انتشار اخبار مربوط به تحولات ایران گوی سبقت را از دیگر همکاران خود بربایند، مجله آمریکایی نیوزویک در گزارشی نسبتاً موجز، به حال و احوال خانواده سلطنتی پهلوی که در 26 دی ماه 57 به حال فرار ایران را ترک کرده پرداخته و از شرایط زندگی تبعید‌گونه محمدرضا پهلوی در یکی از جزایر کوچک آمریکا پرده برمی‌دارد. در این گزارش که تیتر شاه سابق چه می‌کند را بر پیشانی خود دارد می‌خوانیم:

زندگی شاه سابق ایران این روزها در گلف، شنا و تماشای فیلم‌های قدیمی که بر روی نوار ویدئو ضبط شده است، خلاصه می‌شود. هفته پیش شاه 59 ساله، طبق برنامه، همراه با سگش (یونو) برنامه نرمش و دویدون روزانه‌اش را در سواحل جزیره بهشت و زیر چشمان مراقب پلیس تفنگ به دست باهاما و دیگر محافظان سلاح بدست خصوصی که از شهر میامی وارد کرده است، اجرا کرد.

در این حال فرح نیز شنا می‌کرد و پرنس رضای بیکار و کسل، بی‌حوصله شن‌های ساحل را به سر و روی خود می‌ریخت. اما آن چه که پیداست برای این تبعیدیان بی‌خانه و موطن، جزیره بهشت نیز ابدی و جاودان نیست. شاه سابق به عده‌ای از خبرنگاران گفته است این جا مکان بسیار زیبایی است ولی هدف ما اینجا، تنها یک اقامت گذرا و سیاحت است.

با وجود این که شاه سابق ایران اقامت خود در باهاما را اینچنین ساده نشان می‌دهد ولی ظاهر قضیه هیچ تشابهی با وضعیت توریست‌های عادی ندارد. پهلوی‌ها هنگام ورود به باهاما 200 بسته و چمدان با خود داشتند که کنار آنها بسته‌های عظیم محتوی وسایل خانه چون یخچال هم به چشم می‌خورد. مکمل این اثاثیه گروه 50 نفری ملازمان، خدمت‌کاران و سگ‌های آنها بود.

شاه ایران 50 هزار دلار برای اجاره سه ماهه خانه‌ای در اوشن‌کلوب پرداخته است. علیرغم فواید اقتصادی حضور پهلوی‌ها در باهاما استقبالی که اهالی باهاما از آنها کردند، چندان گرم و دوستانه نبود. بسایری از مردم، دیدن محافظان شبه‌نظامی شاه را نوعی توهین به خود تلقی کردند. 50 نفر مسافر و مهمانی که در اوشن‌کلوب اقامت داشتند از اینکه مجبور شدند اتاق‌های هتل و دیگر کلبه‌های کنار دریا را با کرایه 250 دلار در هر شب برای همراهان شاه تخلیه نمایند، دچار خشم و عصبانیت شدید گردیدند.

گروهی نیز به نام جنبش اسلامی باهاما از دولت تقاضا کرده‌اند که از شاه بخواهد که به راه خود ادامه دهد و از آنجا بگذرد. در این میان هانس اشنک، مدیر اوشن‌کلوب، نیز علیرغم سودی که در این روال عاید او می‌شود آن چنان که باید و شاید از حضور شاه سابق و خانواده‌ و همراهانش ذوق زده به نظر نمی‌رسد. اشنک در پاسخ خبرنگاران گفت: «شاه هم مثل دیگران یک مهمان عادی هتل است. خب البته برخی از مهمانان پرتوقع‌تر از بقیه هستند». به هر حال، ظاهراً جزیره بهشت هم برای شاه مخلوع، جهنم است. چرا که هر روز با اطلاع از جزا یافتن مزدورانش توسط دادگاه انقلاب روز جزا را نزدیک‌تر می‌بیند.

برای جلادی که هزاران تن از مردم ایران را به خاک و خون کشید دیگر آرامشی وجود نخواهد داشت. آنچه هست جهنمی و وحشتی است همراه با کابوسی از تصویرهای خونین کشته‌شدگان و به زنجیر کشیده‌شدگان.

نظرات بینندگان