arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

پیروزبخت:در موضوع استاندارد کالا، سرآمد منطقه هستیم

سازمان ملی استاندارد، کالا‌های مشمول استاندارد اجباری را پایش و نظارت می‌کند، اما این موضوع در بخش استاندارد‌های اختیاری یا تشویقی متفاوت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان ملی استاندارد ایران : در زمینه استاندارد از نظر تعداد و سطح کیفیت در تراز بین المللی هستیم.

نیره پیروزبخت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما، گفت: با توجه به اینکه استاندارد‌های اجباری، کالا‌های محدودی را در بر می‌گیرد بنابراین نشان استاندارد در برخی از کالا‌ها وجود ندارد، اما در مواردی که نشان استاندارد وجود دارد در نظرسنجی‌های سال‌های ۹۵ و ۹۶ مردم نسبتاً راضی بودند، اما سازمان ملی استاندارد هنوز رضایت ندارد و امیدواریم دامنه استاندارد کالا‌ها بیشتر گسترش یابد.

 پیروزبخت اضافه کرد: شکوفایی اقتصادی چند سال اخیر موجب شده است سطح و اجرای استاندارد‌های ما در واحد‌های تولیدی و عرضه کننده‌های خدمت، بالاتر رود و این ارتقای کیفیت موجب شده است در بسیاری از موارد در بازار‌های صادراتی جایگاه خوبی داشته باشیم.

 حمید رضا فولادگر، رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه گفت:: مردم به نشان استاندارد اعتماد دارند، اما رضایت آن‌ها نسبی است و در برخی موارد رضایت کامل دارند و در برخی موارد رضایت آن‌ها کم است.

وی با اشاره به اینکه میزان رضایت مردم به روند توسعه مدیریت کیفیت کشور بستگی دارد، افزود: هر کالایی که اعتماد بیشتری را جلب کند رضایت مردم هم بیشتر می‌شود.

 فرشید شکرخدایی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: اعتماد عمومی به سازمان ملی و نشان استاندارد با توجه به قدمت چند ده ساله این سازمان، خوب است.

 رییس سازمان ملی استاندارد ایران در بخش دیگری از این برنامه گفت: ایمنی و سلامت مردم، خط قرمز سازمان ملی استاندارد است بنابراین در هر جایی که سلامت و ایمنی مردم در میان باشد سختگیری می‌کنیم.

 نیره پیروزبخت در ادامه افزود: سازمان ملی استاندارد، کالا‌های مشمول استاندارد اجباری را پایش و نظارت می‌کند، اما این موضوع در بخش استاندارد‌های اختیاری یا تشویقی متفاوت است.

 وی افزود: تدوین استاندارد با اجماع نظر همه ذینفعان و ذیربطان صورت می گیرد و این گونه نیست که سازمان ملی استاندارد ایران به تنهایی همه استاندارد‌ها را تدوین کند.

 پیروزبخت گفت: قرار است از امسال با توجه به تعاملی که این سازمان با سازمان‌هایی مانند سازمان دامپزشکی و غدا و دارو انجام می‌دهد موازی کاری‌ها در زمینه استاندارد حذف و فرآیند‌ها کوتا شود.

 رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه با بسیاری از کشورها، برای تبادل تجاری تفاهم نامه امضاء کرده ایم گفت: یکی از مواردی که همیشه در این زمینه به آن توجه می‌شود مقوله استاندارد چه برای واردات و چه برای صادرات است و هر کشوری بر اساس نیاز‌های خود استانداردهایش را تعریف می‌کند.

 پیروزبخت با بیان اینکه در پی کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تر کالا هستیم، افزود: در ۵ سال اخیر و براساس رویکرد نوین استانداردسازی در کشورمان بحث کیفیت بیشتر مطرح می‌شود و این برای رضایت بیشتر مصرف کننده است.

 وی اضافه کرد: استاندارد‌ها به استاندادر‌های بین المللی، منطقه ای، ملی و کارخانه‌ای تقسیم بندی می‌شود و هر تولیدکننده‌ای که استاندارد سختگیرانه تری را رعایت کند کیفیت کالای تولیدی اش بالاتر است.

 وی با هشدار به خودروسازان داخلی مبنی بر لزوم رعایت استاندارد‌های لازم گفت: استاندارد‌های ما با استاندارد‌های روز اروپا منطبق است و با توجه به برنامه ریزی که در شورای سیاستگذاری خودرو داشتیم از اول دی ماه 96 تعداد 55 استاندارد به ۶۱ استاندارد رسید و از یکم تیر سال ۱۳۹۷ به ۶۳ استاندارد و از یکم دی ۱۳۹۷ به ۸۵ استاندارد خواهد رسید.

 پیروزبخت تاکید کرد: از این تاریخ هر خودرویی که این استاندارد را پاس کند ادامه کارش را تایید می‌کنیم در غیر اینصورت تولیدش باید متوقف شود و این هم مطالبه مردم و هم دولت است.

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی هم گفت: استاندارد را نباید ترمز و مانع بدانیم بلکه استاندارد باید یاور همراه و کمک تولیدکننده باشد.

 حمیدرضا فولادگر افزود: با قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تلاش کردیم موازی کاری‌ها را در زمینه استاندارد کاهش دهیم و بر اساس این قانون، سازمان ملی استاندارد مرجع تدوین استاندارد‌ها و به روز رسانی آن است و فقط در برخی موارد از جمله استاندارد داوریی، استثنایی را برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داریم.