arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
کریسچن ساینس مانیتور:

آیا استراتژی ضد ایرانی ترامپ می تواند بر رفتارهای اخیر اردوغان در سوریه موثر باشد؟

روسیه،ایران و ایالات متحده در تلاشند تا شانس خود را برای به حداکثر رساندن نفوذشان در سوریه پس از جنگ افزایش دهند . در این میان ترکیه یک چالش جدی برای سیاست های جدید ترامپ محسوب می شود .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کریسچن ساینس مانیتور نوشت: روسیه،ایران و ایالات متحده در تلاشند تا شانس خود را برای به حداکثر رساندن نفوذشان در سوریه پس از جنگ افزایش دهند . در این میان ترکیه یک چالش جدی برای سیاست های جدید ترامپ محسوب می شود .

به گزارش «انتخاب»؛ این نشریه آمریکایی آورده است: تانک های ارتش ترکیه از روز یکشنبه برای جنگ با نیروهای کرد ساکن شمال سوریه وارد این منطقه شدند ، نیروهایی که در اتحاد با دولت ترامپ نقشی محوری برای مبارزه با داعش داشتند . تهاجم ترکیه به این منطقه یکی از آخرین وقایعی است که بر پیکر جنگ هفت ساله سوریه ثبت می شود . واقعه ای که می تواند این مبارزات را وارد روندی جدید کند .

اما در میان مدعیان برقراری صلح در سوریه ، ترکیه را می توان یکی از چالشی ترین کشورهایی دانست که در تقابل با سیاست های خارجی ترامپ وارد عمل شده است . یکی از کاتالیزورهای موقتی این جریانات را می توان بیانیه اخیر پنتاگون دانست که اعلام کرد «ایالات متحده در حال حاضر قصد دارد به مدتی نامحدود تعداد نیروهایش را در منطقه شمال شرقی سوریه افزایش دهد و برای رسیدن به این هدف بالغ بر 30 هزار نیروی کرد را به یاری خواهد طلبید . »

 به نظر می رسد برخی تحرکات جنگی به نفع دولت بشار اسد و حامیان وی خواهد بود . جالب است که بیانیه جدید پنتاگون در خصوص همکاری با کردها در شمال سوریه به شدت مورد خشم رجب طیب اردوغان قرار گرفته و وی اعلام کرده که ارتش ترکیه را به یاری ارتش سوریه خواهد فرستاد تا تا نیروهای تازه متولد شده تحت حمایت آمریکا را در نطفه خفه کند .

این در حالی است که این متحدین تازه برای ترامپ از اهمیت بسزایی برخوردارند و تاثیری سه گانه برای وی خواهد داشت . درواقع این نیروها از یک سو به جلوگیری از داعش کمک می کنند ، از سوی دیگر نفوذ بشار اسد را در سوریه کاهش خواهند داد و در نهایت منجر به کاهش نفوذ ایران در سوریه خواهند شد .

اما تحلیلگران منطقه معتقدند ؛ روسیه و ایران در سوریه از موضع قدرت برخوردارند و دولت ایالات متحده از نفوذ و قدرت کافی برای دستیابی به اهداف خود برخوردار نیست . درواقع پرسش اصلی تحلیلگران این است که آیا ایالات متحده با توجه به سابقه ای که دارد، از صبر و شکیبایی کافی برای رسیدن به هدفش برخوردار است یا خیر  .

ستون اصلی شبه نظامیان جدید سوریه را گروهی موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) تشکیل می دهند که از سوی ایالات متحده  نیز پشتیبانی می شوند .این گروه   توسط واحدهای حفاظت از مردم کردستان (YPG) رهبری می شوند که شامل برخی از نیروهای عربی است . شبه نظامیان مذکور ،  در مرز شمالی سوریه با ترکیه و در مرز شرقی خود با عراق و در امتداد رودخانه فرات مستقر هستند .

سالها است که ترکیه به سبب حمایت ایالات متحده از YPG  که در ارتباط نزدیک با حزب کارگر کردستان است و در انجام شورش علیه دولت ترکیه نقش داشته از این کشور عصبانی است .

با این وجود جیمز متیس وزیر دفاع امریکا برای عادی نشان دادن شرایط و کاهش تنش در منطقه روز یکشنبه اعلام کرد «ترکیه حق دارد برخی نگرانی های امنیتی را نسبت به وضعیت منطقه داشته باشد .»

اما ترکیه با رفتار اخیر خود نشان داده در حال ترسیم نقشه ای جدید برای روابط خود با آمریکا است .در حالی که نیروهای ترکیه برای ایجاد آنچه آنکارا "منطقه امنیتی 20 مایلی " در شمال سوریه می نامد تلاش می کنند ،تحلیلگران در خصوص رسیدن ترامپ به خواسته هایش در سوریه تردید دارند .

جولین بارنز دیسی، یکی از سیاستمداران ارشد شورای اروپا در رابطه با روابط خارجی در بروکسل، می گوید: به نظر می رسد که اگرچه  واشنگتن واکنش خود را نسبت به ترکیه به شکلی عیان و واضح بیان کرده ، اما همچنان مواضع اصلی خود در سوریه را   با تعیین اولویت های ضدایرانی به پیش می برد. با این وجود، به نظر می رسد، دولت ترامپ به سرعت به سمت مواضع جدید خود در حرکت است .به نظر می رسد این رویکرد جدید واقعی یا پایدار است.

نظرات بینندگان