arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۲ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶

روحانی:باید مسائل حقوقی حادثه نفتکش سانچی پیگیری شود

رئیس‌جمهور گفت: از آغاز دولت یاردهم به دستگاه‌ها دستور دادم مدیریت بنگاه‌ها را واگذار کنند؛ امیدوارم نهادهای عمومی نیز از بنگاه‌داری دست بردارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، امشب (دوشنبه دوم بهمن‌ماه) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که از شبکه اول سیما روی آنتن رفت، اظهارداشت: به ملت بزرگ ایران در شب میلاد با سعادت شیرزن حادثه کربلا حضرت زینب(ع) و همچنین فردا که روز پرستار است با احترام فراوان به این عزیزان که شبانه‌روز برای رفاه مردم و رفع رنج آنها تلاش می‌کنند سلام عرض می‌کنم و امیدوارم در ماه بهمن که ماه آزادی برای ملت ایران است بتوانیم از این روزها و باقی مانده سال و همه سالها ملت بزرگ ایران بهتر استفاده کند.

 

روحانی در پاسخ به رضا رشیدپور مجری برنامه مبنی بر اینکه می دانم با تسلطی که به دانش و سخنوری دارید خود را برای گفت‌وگویی خاص آماده کرده‌اید، اظهار داشت: خاص و غیر خاص را نمی‌دانم. مردم باید ابهاماتشان رفع شود و اگر اینگونه باشد به سؤالات آن‌ها پاسخ داده شود بسیار مفیدخواهد بود.

 

در ادامه مجری به اتفاقات تلخ چند ماه پس از انتخابات تا کنون اشاره کرد و از روحانی در مورد حادثه کشتی سانچی پرسید که روحانی اظهار داشت: حادثه بسیار تلخی بود در حادثه ای که ما 32 عزیز را از دست دادیم بسیار تأثرانگیز بود. تقریبا ساعاتی پس از حادثه مطلع شدم. برای ما ابعاد حادثه هنوز روشن نبود که همان وقت با مسئولین صحبت کردم و صبح روز بعد، مسئولین مربوطه را خواستم که کمیته ای تشکیل شود. وزارت نفت وزارت راه و شهرسازی و وزارت کار مسئولیت امر را به عهده بگیرند و وزارت خارجه با مسئولین چینی و کشورهای اطراف در تماس باشند.

 

*همه تلاش‌ها برای نجات جان عزیزان نفتکش سانچی صورت گرفت

 

وی ادامه داد: همه امید ما این بود که این عزیزان نجات پیدا کنند. گرچه خبرهای اولیه حاکی از این بود که امیدها کم است ولی همه تلاش‌ها برای نجات جان عزیزان صورت گرفت و وزیر کار اعزام شد. قبل از اعزام او، دو تیم رفتند. تیمی را از نیروی دریایی ارتش اعزام کردیم که متأسفانه عزیزان ما از دست رفتند و بسیار متأسف هستم و یک بار دیگر به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم.

 

روحانی تصریح کرد: به همه مقامات گوشزد می‌کنم که در دو بعد موضوع را پیگیری کنند: اینکه چرا حادثه رخ داد و چه اقداماتی باید از لحاظ حقوقی انجام شود و همچنین رسیدگی به خانواده‌ها آنها انجام شود. در دولت عزای عمومی اعلام کردیم و این عزیزان را شهید نامگذاری کردیم.

 

وی در ادامه گفت: از آغاز دولت یاردهم به دستگاه‌ها دستور دادم مدیریت بنگاه‌ها را واگذار کنند؛ امیدوارم نهادهای عمومی نیز از بنگاه‌داری دست بردارند.

 

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پرسش افکار عمومی این است که  چرا وزیر کار جهت پیگیری حادثه سانچی مسئول شد، افزود: باید این تعبیر را بکنم که متاسفانه در دولت نهم و دهم به خاطر بدهکاری که دولت به برخی از سازمان‌های عمومی از جمله تامین اجتماعی داشته است در قبال این بدهکاری یکسری اموال را به آنها واگذار کرده است؛ یکی از آن اموال همین نفتکش بوده است که به آنها واگذار شده، بنابراین مالکیت نفتکش‌ها در اختیار سازمان تامین اجتماعی است.

 

وی ادامه داد: من در اواخر دولت یازدهم و مخصوصاً از آغاز دولت دوازدهم دستور اکید به سازمان تامین اجتماعی و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی که بنگاه‌های اقتصادی‌شان را واگذار کنند و اگر می‌خواهند سهامی داشته باشند سهام اقتصادی در بورس داشته باشند. اما مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را رها کنند، اینکار به جد دارد دنبال می‌شود و من هفتگی این مسئله را دنبال می‌کنم که همه دستگاه‌های دولتی بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند. امیدوارم دستگاه‌های عمومی کشور هم بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی و مردم واگذار کنند و به خدمات خودشان بپردازند؛ این کار هم به نفع خودشان خواهد بود هم مردم.

 

*وقتی دولتی به رسمی روزی را عزای عمومی اعلام می‌کندبه معنای اهمیت آن مسئله است

 

رئیس‌جمهور در مورد این سؤال که اعلام عزای عمومی و شهید خدمت خواندن آن عزیزان جنبه شعاری دارد و در عمل برای خانواده آن کسانی که بر روی کشتی سوختند چه خواهید کرد، اظهار داشت: البته من شعاری را قبول ندارم. وقتی دولتی به طور رسمی روزی را به عنوان عزای عمومی اعلام می‌کند اولا به معنای اهمیت آن مسئله است. ثانیا تشفی است برای قلوب عزیزانی که این حادثه برایشان پیش آمده است.

 

وی تصریح‌کرد: من قبل از اینکه این روز اعلام شود نماینده خودم را اعزام کردم در خدمت این عزیزان و با آنها صحبت کردم و درخواست‌هایی داشتند؛ یکی از خواسته‌های آنها این بود که این عزیزان جزو شهدای خدمت باشند. بنابراین این هم خواست آن خانواده‌هاست و هم خواست مردم است و هم ارزش معنوی بسیار بالایی برای این عزیزان دارد. البته مقام‌های مسئول باید به مسائل، گرفتاری‌ها و همچنین به مسئله حقوقی داستان که باید دنبال شود را دنبال کنند اما این دو موضوع دو موضوع شعاری نیست و بسیار مهم است. روزی به عنوان عزای عمومی اعلام شدن بسیار مهم است و اینکه آنها به عنوان شهدای خدمت هم باشند به این معناست که آنها در مسیر خدمت به ملت همه تلاش خود را کردند و جان خود را فدا کردند.

منبع: فارس
برچسب ها: رئیس‌جمهور
نظرات بینندگان