arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

واکنش منفی ایران به حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران تحولات جاری در شهر عفرین سوریه را از نزدیک و با نگرانی پیگیری می‌کند، نسبت به پایان هر چه سریع‌تر این عملیات ابراز امیدواری کرد و از ترکیه خواست که به روند حل سیاسی بحران سوریه متعهد بماند.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر در عفرین سوریه اظهار داشت: ​جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری در شهر عفرین سوریه را از نزدیک و با نگرانی پیگیری می‌کند و امیدوار است این عملیات فورا پایان یافته و از تعمیق و گسترش بحران در مناطق مرزی ترکیه و سوریه جلوگیری به عمل آید.

وی تصریح کرد: تداوم بحران در عفرین ممکن است باعث تقویت مجدد گروه‌های تکفیری – تروریستی در مناطق شمالی سوریه شده و آتش جنگ و ویرانی را در این کشور دوباره شعله‌ور کند.

قاسمی تاکید کرد: ​جمهوری اسلامی ایران با جدیت بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی این کشور و جلوگیری از تشدید بحران انسانی و حفظ جان مردم بیگناه سوریه تاکید موکد کرده‌ و از همه کشورها به خصوص دولت ترکیه به عنوان یکی از طرف‌های ضامن انتظار دارد بر روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه به خصوص روند آستانه همچنان متعهد مانده و به ایفای نقش سازنده و مسئولیت خطیر خود برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ادامه دهند.

​سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: همواره بر این باور و اعتقاد بوده و هستیم که ریشه بحران خانمان سوز و ویرانگر سوریه از رفتار غیرمسئولانه و اقدامات تحریک آمیز و مداخلات غیرقانونی قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله دولت آمریکا و برخی کشورهای زیاده خواه و جنگ طلب منطقه مانند رژیم صهیونیستی نشات می‌گیرد و مادامی که نیروهای آمریکایی و متحدان آن از جمله گروه‌های تکفیری - تروریستی به حضور نامشروع و خلاف عرف و قواعد بین‌المللی خود که به رغم خواست دولت قانونی سوریه و برضد منافع ملت سوریه است ادامه دهند، بحران انسانی در سوریه همچنان ادامه خواهد یافت.

قاسمی افزود: لذا از همه کشورهای مسئولیت شناس عضو جامعه بین‌المللی به خصوص کشورهای همسایه سوریه، انتظار می‌رود از هرگونه اقدامی که باعث تقویت حضور نامشروع نیروهای مداخله‌گر فرامنطقه‌ای و تشویق و تشجیع گروه‌های تروریستی می‌شود؛ اجتناب ورزیده و بر فرآیند حل و فصل مسالمت‌آمیز و سیاسی از جمله روند آستانه ثابت قدم و استوار باقی بمانند.

نظرات بینندگان