arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۶

عادل الجبیر: توافق هسته‌ای نیازمند اصلاح است

وزیر خارجه عربستان با طرح این ادعا که ایران از حوثی‌ها حمایت موشکی می کند، گفت: توافق هسته‌ای نیازمند اصلاح است.وزیر خارجه عربستان با طرح این ادعا که ایران از حوثی‌ها حمایت موشکی می کند، گفت: توافق هسته‌ای نیازمند اصلاح است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عادل الجبیر: توافق هسته‌ای نیازمند اصلاح است

وزیر خارجه عربستان با طرح این ادعا که ایران از حوثی‌ها حمایت موشکی می کند، گفت: توافق هسته‌ای نیازمند اصلاح است.وزیر خارجه عربستان با طرح این ادعا که ایران از حوثی‌ها حمایت موشکی می کند، گفت: توافق هسته‌ای نیازمند اصلاح است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سبق، عادل ‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان در دیدار با دیدیه ریندزر، وزیر خارجه بلژیک در بروکسل با ادعای اینکه ایران از حوثی‌ها حمایت می کند تا عربستان را مورد هدف قرار دهند، مدعی شد: ایران به دلیل نقشی که در لبنان، یمن و سوریه ایفا می کند، بزرگترین منبع خطر در منطقه به شمار می‌رود.

وی در رابطه با بحران یمن مدعی شد: عربستان به بیش از یک میلیون یمنی پناه داد و تلاش می کند تا یمن به دست ایران و حزب‌الله سقوط نکند.

الجبیر در رابطه با توافق هسته‌ای مدعی شد: توافق هسته‌ای ایران نیازمند اصلاح است تا ایران نتواند اورانیوم غنی‌سازی کند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه گفت: تمام بنادر یمن باز است اما حوثی‌ها کمک‌های انسان دوستانه‌ را به سرقت می برند.

از سوی دیگر وزیر خارجه بلژیک گفت: توافق هسته‌ای ایران همچنان بهترین توافق است و اجرای آن مهم است و ما در رابطه با موشک های بالستیک و جنگ‌های منطقه با ایران گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی در رابطه با یمن گفت: ما تلاش می کنیم تا در یمن یک راه‌حل سیاسی ایجاد کنیم.

قبل از این نیز دفتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وی روز دوشنبه با عادل الجبیر وزیرامورخارجه عربستان سعودی در بروکسل مقر اتحادیه اروپا دیدار و دو طرف درباره آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله سوریه، عراق، یمن، لبنان، برنامه جامع اقدام مشترک، شورای همکاری خلیج‌ فارس و برجام رایزنی و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، این ادعا در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن است.

بهرام قاسمی، وزیر خارجه کشورمان در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در رابطه با برجام اعلام کرده است: سیاست ترامپ و بیانیه ی وی تلاش‌های مذبوحانه‌ای برای خدشه دار کردن یک توافق محکم چندجانبه است که همزمان بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ آن توافق را نیز به شکل مغرضانه‌ای نقض می‌نماید. برجام قابل مذاکره مجدد نیست: به جای تکرار لفاظی‌های کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل نماید.

نظرات بینندگان