arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۶

گسترش همکاری ایران و سوئیس در حوزه استاندارد

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این دیدار با اشاره به روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی مناسب بین دو کشور بر گسترش همکاریهای دوجانبه در زمینه تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبح امروز، سفیر سوئیس در ایران به همراه معاون اقتصادی خود با رییس سازمان ملی استاندارد ایران دیدار و گفت و گو کرد.

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این دیدار با اشاره به روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی مناسب بین دو کشور بر گسترش همکاریهای دوجانبه در زمینه تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق تاکید کرد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه به وجود مجامع بین المللی مختلف در کشور سوئیس به ویژه ISO و CODEX اشاره کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد ایران یکی از اعضای فعال سازمان بین المللی استاندارد ( ایزو) است بطوریکه در بین 163 کشور عضو ایزو رتبه 23 را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران یک سازمان مستقل، حاکمیتی و نظارتی است که زیر نظر مستقیم رییس جمهوری قرار دارد و رییس آن با حکم رییس جمهوری انتخاب و همتراز معاون رییس جمهور است افزود: بر اساس رویکرد نوین استانداردسازی ، سازمان ملی استاندارد ایران در 4 حوزه استانداردسازی، ارزیابی انطباق ، تایید صلاحیت و اندازه شناسی فعالیت دارد.

پیروزبخت گفت: طبق قوانین و مقررات سازمان و با توجه به فضای سیاسی به وجود آمده در ایران پسابرچام از حضور شرکت های بازرسی سوئیسی و آزمایشگاههای همکار و همچنین شرکت های سرمایه گذار خارجی برای انجام فعالیت مشترک در این زمینه استقبال می کنیم.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در مجمع بین المللی تایید صلاحیت اظهار داشت: شرکت های بازرسی در صورت اخذ گواهینامه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران می توانند فعالیت گسترده ای به ویژه در سطح منطقه خاورمیانه داشته باشند.

وی افزود: انتظار می رود یکی از محورهای کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوئیس -که ماه آینده در تهران برگزار می شود- همکاریهای مشترک در زمینه تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق باشد.

مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در این دیدار، نقش سازمان ملی استاندارد ایران را در کشور مهم دانست و گفت: در دیدار سال 2016 روسای جمهور دو کشور در ایران  نقشه راهی برای همکاریهای علمی و اقتصادی ترسیم شد که سازمان ملی استاندارد ایران یکی از ارگانهای فعال در این زمینه است.

وی هدف اصلی استاندارد در کشور را امنیت تمام بخش ها از جمله تولید کننده ، مصرف کننده و تجار برشمرد و  گفت: شرکتهای سوئیسی با انتقال دانش و تکنولوژی در بخش تولید می توانند شما را در رسیدن به اهداف اصلی همراهی کنند.

سفیر سوئیس ابراز تمایل کرد که شرکتهای ارزیابی سوئیسی خدمات خود را در ایران و طبق قوانین و مقررات ارایه دهند و در مورد گسترش همکاریهای بیشتر پیشنهاد کرد: موضوع استاندارد و همکاری های مشترک بخشی از محورهای مذاکرات دوجانبه کمیسیون اقتصادی دو کشور در ماه آینده باشد، همچنین نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران می توانند در مجامع بین المللی که در کشور سوئیس قرار دارند با حضور موثر زمینه های همکاری بیشتر را فرآهم کنند.

جهانبخش سنجابی، معاون ارزیابی کیفیت نیز در این دیدار یکی از مهمترین فعالیت های این معاونت را نظارت بر کالاهای وارداتی و صادراتی عنوان کرد و تضمین حقوق مصرف کننده را مهمترین هدف دانست.

وی با اشاره به روشهای مختلف در زمینه بازرسی کالا اظهار داشت: بارزسی در مبداء ، بازرسی در مقصد و ثبت کالا و نام تجاری از جمله این روشهاست.

سنجابی با بیان اینکه در رویکرد نوین استاندارد سازی در زمینه آزمون و صدور گواهینامه آمادگی هر گونه همکاری دوجانبه را داریم ابراز امیدواری کرد : سطح مبادلات تجاری در دو کشور افزایش یابد.
 


گسترش همکاری ایران و سوئیس در حوزه استاندارد 
 
گسترش همکاری ایران و سوئیس در حوزه استاندارد
گسترش همکاری ایران و سوئیس در حوزه استاندارد