arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۶

لس‌آنجلس تایمز: کشورهای اروپایی به اولتیماتوم ترامپ در مورد ایران عمل خواهند کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: بعید به نظر می‌رسد که متحدان اروپایی واشنگتن آن هم در حالی‌که ترامپ به آنها اولتیماتوم داد و آنها را تهدید کرد به انجام هرگونه توافق با آمریکا برای اصلاح برجام رضایت دهند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی در مورد مواضع اخیر ترامپ در مورد برجام، نوشت: دونالد ترامپ زمانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود توافق هسته‌ای ایران را بسیار بد توصیف کرد که البته به نظر می‌رسید این انتقاد بیشتر به دلیل آن بود که برجام یکی از دستاوردهای اوباما در حوزه دیپلماسی بود و این انتقاد ارتباط چندانی با نواقص این توافق نداشت. پس از ورود ترامپ به کاخ سفید مشاوران سیاست خارجی او که باهوش‌تر به نظر می‌رسیدند از اینکه او برجام را لغو کند جلوگیری کردند اما این بیشتر به دلیل آن بود که می‌دانند ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و این توافق خاورمیانه را به منطقه امن‌تری تبدیل کرده است. همچنین خروج آمریکا از این توافق باعث شکاف میان واشنگتن و متحدانش خواهد شد.

سال گذشته ترامپ از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرد اما با این حال او متقاعد شد تا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند.

اگرچه در روز جمعه به نظر می‌رسید که او یک گام غیرقابل بازگشت را در مسیر خروج از برجام برداشته است، او برای 120 روز دیگر تحریم‌های ایران را تعلیق کرد اما در همین زمان ترامپ هشدار داد که این تعلیق‌ها دوباره تمدید نمی‌شود مگر در صورتی که آمریکا و متحدان اروپایی به توافقی برای رفع نواقص برجام دست یابند.

در ادامه این گزارش آمده است: اما بعید به نظر می‌رسد که متحدان اروپایی آمریکا در مسیر دستیابی به چنین توافقی به واشنگتن کمک کنند آن هم در حالی‌که به آنها نوعی اولتیماتوم داده شده است این در حالی است که روز قبل از بیانیه ترامپ در مورد برجام، وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا از آمریکا خواستند تا از برجام خارج نشود.

همچنین بعید به نظر می‌رسد که این متحدان اروپایی موضع ترامپ را مبنی بر اینکه ایران نمی‌تواند در مذاکرات آینده برای اصلاح برجام حضور داشته باشد را قبول کنند.

یک مقام ارشد دولت او به خبرنگاران گفته است که توافقی جدیدتر در مورد برجام شامل مذاکرات با ایرانی‌ها نخواهد شد و این مذاکراتی میان آمریکا و متحدان اروپایی خواهد بود.

ترامپ همچنین یک راه دوم را برای رفع نواقص توافق کنونی مطرح کرد. تصویب قانونی در کنگره که شرایطی را به ایران تحمیل کند تا این کشور تضمین کند هرگز به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد رفت و اگر در این راستا حرکت نکند تحریم‌های آمریکا به طور خودکار باز خواهند گشت اگرچه این نکته هم مورد توجه قرار نگرفته است که این تحریم‌های چندجانبه بین‌المللی بودند که ایران را به پای میز مذاکره آورد.

در نهایت ترامپ از متحدان آمریکا خواسته است تا با اقدامات بدخواهانه ایران مقابله کند اما ایجاد یک جبهه مشترک در این زمینه‌ها در برابر ایران در صورتی‌که آمریکا از برجام خارج شود، برای واشنگتن امری بسیار دشوار خواهد بود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان