arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۶

سکته‌های مغزی در زمره پنج عامل اول مرگ و میر در دنیا

مدیرکل دفتر توانمند سازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به قرار گرفتن سکته‌های مغزی در میان پنج عامل اول مرگ و میر در دنیا، تاکید کرد: این بیماری قابل پیشگیری است و مهم‌ترین نکته در پیشگیری از آن اصلاح سبک زندگی، ورزش، پیشگیری از چاقی دیابت و فشار خون است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل دفتر توانمند سازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به قرار گرفتن سکته‌های مغزی در میان پنج عامل اول مرگ و میر در دنیا، تاکید کرد: این بیماری قابل پیشگیری است و مهم‌ترین نکته در پیشگیری از آن اصلاح سبک زندگی، ورزش، پیشگیری از چاقی دیابت و فشار خون است.

علی دادگری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزییات دهمین کنگره سکته مغزی توضیح داد و گفت: حوزه‌های اصلی این کنگره پزشکی، پرستاری، بازتوانی و توانبخشی سکته‌های مغزی هستند که محورهای همایش بر مبنای آنها تعریف شده است.

وی ادامه داد: این کنگره دوم تا چهارم اسفندماه برگزار می‌شود. ارائه آخرین یافته‌های پزشکی در تشخیص و درمان سکته‌های مغزی و بیماری‌های مغزی ویژه پزشکان، مروری بر روش‌های درمان سکته و بیماری‌های عروقی، ارائه آخرین یافته‌های مراقبت پرستاری برای بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی و بیماری‌های عروقی، ارائه آخرین دستاوردهای توانبخشی در این زمینه و ایجاد بستر لازم برای همکاری پزشکان و پرستاران جزو اهداف این کنگره هستند.

دادگری با بیان اینکه سکته‌های مغزی در میان پنج بیماری اول منجر به مرگ هستند، اظهار کرد: کاهش خون رسانی مغزی، به نام سکته مغزی شناخته می‌شود. در این بیماری شریان‌ها سفت و سخت می‌شوند و در اثر رسوب چربی در عروق، باعث تنگی آنها می‌شوند و خاصیت ارتجاعی آنها از بین می‌رود. در نتیجه منجر به لخته خون تشکیل می‌شود. حرکت این لخته‌ها به سمت مغز، منجر به سکته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سکته مغزی قابل پیشگیری است، بیان کرد: مهم‌ترین نکته در پیشگیری از این بیماری اصلاح سبک زندگی، ورزش، پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون است. معمولا سالمندانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، زمینه‌ بیماری‌های دیگری مانند دیابت و فشار خون وجود داشته است. در سنین جوانی نیز مهم‌ترین علت بروز این سکته، ناهنجاری‌های عروقی مغز است.

دادگری همچنین اضافه کرد: سن شایع ابتلا به این سکته بالای ۶۰ سال است؛ هرچه سن بالاتر رود، احتمال سکته مغزی افزایش می‌یابد. معمولا نوعی از آن که با ابتلا به فشار خون در ارتباط است در سنین بالا شایع‌تر است. نوعی از آن که با خونریزی مغزی همراه است از ۴۰ سالگی به بعد اتفاق می‌افتد. اگر کسی چاق باشد و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون یا سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشد و علاوه بر آن، سبک زندگی نادرستی را دنبال کند در معرض خطر سکته مغزی قرار دارد.

مدیرکل دفتر توانمند سازی، ارتقاء و بهره‌وری سرمایه‌های انسانی معاونت پرستاری ادامه داد: معمولا کسانی که به دلیل کاهش خونرسانی دچار سکته مغزی می‌شوند، مدتی قبل از بروز بیماری دچار حملات گذرای کم‌خونی می‌شوند؛ این حملات طی ۴۸ ساعت برطرف می‌شود، اما نشان می‌دهند فرد مستعد ابتلا به سکته‌ مغزی کامل است.

وی عدم توانایی تکلم و توانایی در حرف زدن و تکان دادن عضله‌های صورت را بخشی از نشانه‌های بروز سکته مغزی معرفی کرد و گفت: در چند سال اخیر درمان‌های جدیدی در دسترس قرار گرفته است که اگر در سه ساعت اول بروز سکته به بیمار تزریق شود، می‌تواند در درمان او بسیار موثر عمل کند. هورمون‌های زنانه و مردانه می‌توانند اثرات کمکی خوبی برای برطرف کردن برخی لخته‌های خون داشته باشند. مردان تا ۴۵ سالگی کمتر در معرض خطر هستند، اما زنان به ویژه آنهایی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر این سکته قرار دارند. در سنین پس از یائسگی نیز این تفاوت از بین می‌رود.

دادگری گفت: در حال حاضر در سراسر کشور مراکز درمانی منتخب درمان سکته مغزی راه‌اندازی شده‌اند که به صورت شبانه‌روزی، در هفت روز هفته فعالیت می‌کنند. اورژانس ۱۱۵ به محض برخورد با بیماری که دچار این سکته شده‌ است، نزدیک‌ترین مرکز به او را انتخاب و فرد را به آنجا منتقل می‌کند.

نظرات بینندگان