arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۶

قزاق‌ها در نقض توافق کاهش تولید اوپک روی عراق را سفید کردند

آمارها نشان می‌دهد قزاقستان از عراق سبقت گرفته و بزرگترین نقض‌کننده توافق کاهش تولید میان اوپک و متحدانش شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قزاق‌ها در نقض توافق کاهش تولید اوپک روی عراق را سفید کردند

آمارها نشان می‌دهد قزاقستان از عراق سبقت گرفته و بزرگترین نقض‌کننده توافق کاهش تولید میان اوپک و متحدانش شده است.

به گزارش ایسنا، تولید نفت این کشور حاشیه دریای خزر طی یک سال گذشته با افزایش تولید میدان بزرگ کاشاگان افزایش یافته و این افزایش تولید به رغم تعهد قزاقستان برای کاهش تولید به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز تحت توافق تاریخی منعقد شده میان تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در اواخر سال ۲۰۱۶ روی داده است.

وزیر اقتصاد قزاقستان هفته گذشته اعلام کرد مجموع تولید نفت این کشور ۱۰.۵ درصد در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته و به ۸۶.۲ میلیون تن رسیده است که طبق محاسبات بلومبرگ، مستلزم تولید حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سهمیه توافق شده با اوپک در فاصله نوامبر و دسامبر بوده است.

تولید نفت عراق که پیش از این بزرگترین نقض کننده توافق نفتی بود، در دسامبر حدود ۷۰ هزار بشکه در روز بالای سهمیه تعیین شده بود در حالیکه تولید این کشور از تابستان که حداکثر ۱۰۰ هزار بشکه در روز بالای سهمیه خود نفت تولید می‌کرد، کاهش یافته است.

به گفته یک مقام آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، در نشست نوامبر اوپک در وین که توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شد، امضاکنندگان تصمیم گرفتند عدم پایبندی قزاقستان را نادیده بگیرند زیرا هدف تولید کلی کشورهای مشارکت کننده در توافق تحقق یافته بود. اگر قزاقستان از توافق خارج می‌شد، سیگنال منفی‌تری را به بازارها ارسال می‌کرد.

کانات بوزومبایف، وزیر انرژی قزاقستان اوایل دسامبر گفته بود ما از این توافق حمایت کردیم اما بر این نکته واقف بودیم که اگر در پایبندی به آن مشکل داشتیم می‌توانیم همواره به شرکای خود مراجعه کرده و با آنها صحبت کنیم.

طبق اعلام وزارت انرژی قزاقستان، این کشور قصد دارد تولید خود را امسال به ۸۷ میلیون تن افزایش دهد که معادل ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سهمیه ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز است که با اوپک موافقت کرده بود. قزاقستان قصد دارد به همکاری با اوپک و متحدانش ادامه دهد و همزمان تعهداتی را که نسبت به شرکایش - سرمایه گذاران خارجی حاضر در پروژه‌های توسعه نفت و گاز - دارد در نظر می‌گیرد.
میدان نفتی کاشاگان که از سوی شرکت‌هایی شامل انی، رویال داچ شل و اکسون موبیل اداره می‌شود قرار است تولید خود را در مقایسه با حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز در اکتبر و متوسط ۲۱۷ هزار بشکه در روز تولید پیش‌ینی شده از سوی وزارت انرژی قزاقستان، امسال به بالای ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

نظرات بینندگان