arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۶
در گفت و گو با «انتخاب» مطرح شد؛

روایت محسن هاشمی از لحظه شنیدن خبر فوت آیت‌الله هاشمی / اگر وصیتنامه دیگری از آیت‌الله وجود داشته باشد، خانواده از آن بی‌اطلاع است / خاطرات دهه 80 در دهه بعد منتشر خواهد شد؛ فاصله 20 ساله با زمان نگارش امکان انتشار آن با حداقل سانسور را فراهم می‌کند / اگر ایشان در حوادث اخیر در میان ما بود، تلاش می‌کرد مسایل را از طریق رایزنی و عقلانیت حل کند / از علت ایست قلبی بی‌اطلاعیم

محسن هاشمی، فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید: اینکه وصیت نامه دیگری از ایشان وجود داشته باشد، خانواده از آن اطلاعی ندارد هرچند نمی توان امکان آن را نیز رد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روایت محسن هاشمی از لحظه شنیدن خبر فوت آیت‌الله هاشمی / اگر وصیتنامه دیگری از آیت‌الله وجود داشته باشد، خانواده از آن بی‌اطلاع است / خاطرات دهه 80 در دهه بعد منتشر خواهد شد؛ فاصله 20 ساله با زمان نگارش امکان انتشار آن با حداقل سانسور را فراهم می‌کند / اگر ایشان در حوادث اخیر در میان ما بود تلاش می‌کرد مسایل را از طریق رایزنی و عقلانیت حل کند / از علت ایست قلبی بی‌اطلاعیم / هنوز مشخص نشده بین درگذشت ایشان و آلودگی رادیواکتیو چه ارتباطی وجود دارد

محسن هاشمی، فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با «انتخاب» می گوید: اینکه وصیت نامه دیگری از ایشان وجود داشته باشد، خانواده از آن اطلاعی ندارد هرچند نمی توان امکان آن را نیز رد کرد.

او درباره اینکه «اگر آیت الله هاشمی امروز در میان ما بود چه واکنشی به حوادث اخیر کشور نشان می داد»، نیز می گوید: ایشان مثل همیشه تلاش می کرد مسایل اقتصادی کشور را از طریق رایزنی و عقلانیت حل کند و از بار فشار اقتصادی بر دوش مردم بکاهد اما فضای جامعه نیز نا امن وبی ثبات جلوه نکند.

مشروح گفت و گوی «انتخاب» با محسن هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

انتخاب: در یکسال اخیر بحث وصیتنامه مرحوم آیت الله هاشمی همچنان داغ مانده، آیا واقعا وصیتنامه گمشده ی ایشان وجود دارد؟

اینکه وصیت نامه ای را آیت الله هاشمی رفسنجانی نگارش و نهایی کرده باشند و ما از وجود آن باخبر باشیم، صحت ندارد، برخی دست نوشته های ایشان شبیه وصیت نامه بود که از زندگینامه خود نوشت ایشان تا بخشی از تحلیلها و روایت آیت‌الله از وقایع سیاسی را در خود جای داده است، البته این دستنوشته ها بصورت یک متن نهایی وتنظیم شده نیست.

اما اینکه وصیت نامه دیگری وجود داشته باشد خانواده از آن اطلاعی ندارد اما نمی توان امکان آن را نیز رد کرد.

انتخاب: شما به تدوین و جمع آوری یک وصیتنامه سیاسی از دست نوشته های ایشان اشاره کردید کمی درباره جزییات آن توضیح می دهید. آیا این دستونشته ها تاکنون جایی منتشر نشده اند؟ بطور مثال در خاطرات ایشان؟

دست‌نوشته های ایشان در مورد مسایل اخیر است، تازه ترین خاطرات روزنوشت ایشان که منتشر شده مربوط به سال 1373 است، بنابراین دستنوشته ها حدودا دو دهه پس از نگارش آخرین جلد خاطرات منتشر شده ایشان تدوین شده است و این دست‌نوشته ها تا پیش از رحلت ایشان منتشر نشده و فقط بخشی از زندگینامه خودنوشت ایشان به مناسبت اربعین آیت الله هاشمی رفسنجانی در مطبوعات منتشر شد.

انتخاب: زمان انتشار خاطرات دهه 80 آیت الله هاشمی چه زمانی است؟ آیا خاطراتی که از آن بعنوان خاطرات سری آیت الله یاد می شود اساسا وجود دارد؟ اگر وجود دارد قرار بر انتشار آن است؟

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی و سایر آثار ایشان، توسط دفتر نشر معارف انقلاب که به همین منظور و با نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1369 تاسیس شد منتشر می شود و تا کنون روال بر این بوده که هر سال خاطرات روزنوشت یکسال ایشان آماده سازی و منتشر شود که از خاطرات سال 1360 این روند آغاز و تاکنون 14 سال به انضمام خاطرات دوران مبارزه و دوسال نخست پیروزی انقلاب، توسط دفتر نشر معارف انقلاب منتشر شده است. حفظ فاصله ای حدود بیست سال بین نگارش و زمان انتشار این فرصت را ایجاد می کند که حساسیت کمتری نسبت به وقایع و مسایل مورد اشاره در خاطرات وجود داشته باشد و امکان انتشار آن با حداقل سانسور فراهم شود، بنابراین روند انتشار خاطرات دهه هشتاد حدودا در دهه بعد انجام خواهد شد مگر اینکه دفتر نشر معارف انقلاب بنا به دلایل یا مصالحی در این روند تجدید نظر کند.

انتخاب: اگر آیت الله هاشمی الان زنده بودند چه واکنشی درباره وقایع اخیر کشور داشتند؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی نسبت به موضوع رفاه مردم و حفظ حداقل معیشت و اشتغال برای اقشار محروم جامعه توجه ویژه ای داشت و یکی از دلایلی که ایشان برجام و حل پرونده هسته ای را دنبال می کردند این بود که فشارهای شدیدی به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد می شد و بتدریج در حال افزایش بود، اما در عین حال آیت الله هاشمی رفسنجانی، وحدت و همدلی مردم ومسئولان را مهمترین عامل پیشبرد انقلاب وحل مسایل کشور می دانست، بنابراین در این شرایط ایشان مثل همیشه تلاش می کرد مسایل اقتصادی کشور را از طریق رایزنی و عقلانیت حل کند و از بار فشار اقتصادی بر دوش مردم بکاهد اما فضای جامعه نیز نا امن وبی ثبات جلوه نکند چرا که بی ثباتی وهرج ومرج خود بدترین تاثیر را در فعالیت های اقتصادی و تولید درآمد و ثروت وجذب سرمایه گذاری دارد.

انتخاب: دلیل فوت آیت الله در نهایت چه موضوعی اعلام شد؟ اخباری که از قول برخی اعضای خانواده شما در مورد وجود ذرات رادیو اکتیو در بدن ایشان، منتشر شده را تایید می کنید؟

علت فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی از سوی بیمارستان شهدای تجریش، ایست قلبی اعلام شد اما اینکه ایست قلبی به چه علتی رخ داده، موضوعی است که ما از آن بی اطلاعیم و به دلیل آنکه کالبد شکافی نیز صورت نگرفته است امکان بررسی بیشتر آن از سوی پزشکان دشوار است. موضوع الودگی های رادیواکتیو، مساله ای بود که از سوی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی به خانواده ایشان اعلام شد اما اینکه بین درگذشت ایشان و آلودگی رادیو اکتیو چه ارتباطی وجود دارد را هنوز به نتیجه نرسیده اند.

انتخاب: از حال و روز خود و خانواده در لحظه شنیدن خبر فوت آیت الله بفرمایید.

روایت محسن هاشمی از لحظه شنیدن خبر فوت آیت‌الله هاشمی / اگر وصیتنامه دیگری از آیت‌الله وجود داشته باشد، خانواده از آن بی‌اطلاع است / خاطرات دهه 80 در دهه بعد منتشر خواهد شد؛ فاصله 20 ساله با زمان نگارش امکان انتشار آن با حداقل سانسور را فراهم می‌کند / اگر ایشان در حوادث اخیر در میان ما بود تلاش می‌کرد مسایل را از طریق رایزنی و عقلانیت حل کند / از علت ایست قلبی بی‌اطلاعیم / هنوز مشخص نشده بین درگذشت ایشان و آلودگی رادیواکتیو چه ارتباطی وجود دارد

من در حال بازگشت از دانشگاه به منزل بودم که از سوی محافظان آیت الله هاشمی رفسنجانی با من تماس گرفتند و گفتند که حال ایشان مساعد نیست و برای رسیدگی به بیمارستان شهدای تجریش اعزام شده اند، زمانی که به بیمارستان رسیدم پزشکان و کارکنان بخش اورژانس در حال انجام عملیات احیا بودند، که با نظر پزشکان و با توجه به گذشت زمان از ایست قلبی عملیات احیا متوقف شد و مقرر شد پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی را به بیمارستان جماران انتقال داده شود، من به منزل رفتم و به مادرم گفتم که حال پدر خوب نیست و به بیمارستان منتقل شده اند اما قبل از من ظاهرا یاسر به مادرم خبر را رسانده بود، چند دقیقه بعد پیکر آیت الله را به حسینیه جماران منتقل کردیم و مردم برای وداع و تسلیت به آنجا هجوم آوردند.

نظرات بینندگان