arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۶

دمشق: آمریکا و ترکیه نیروهایشان را از سوریه خارج کنند

معاون وزیر امور خارجه سوریه با انتقاد شدید از دی‌میستورا وی را به جانبداری از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس متهم کرد. او از آمریکا و ترکیه نیز خواست نیروهایشان را از خاک سوریه خارج کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دمشق: آمریکا و ترکیه نیروهایشان را از سوریه خارج کنند

معاون وزیر امور خارجه سوریه با انتقاد شدید از دی‌میستورا وی را به جانبداری از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس متهم کرد. او از آمریکا و ترکیه نیز خواست نیروهایشان را از خاک سوریه خارج کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در نشست گفت‌وگو محوری که از سوی سازمان "اتحادیه جوانان انقلاب" برگزار شده بود، اظهار داشت: قانون اساسی سوریه را تنها می‌توان در خاک کشور تدوین کرد و باید به قانون اساسی فعلی که یکی از به روزترین قانون اساسی‌های جهان است، احترام گذاشته شده و رعایت شود، اگر ملاحظات و انتقاداتی درباره این قانون اساسی وجود داشته باشد، می‌توان آنها را طبق ماده ۱۵۰ همین قانون با توافق مردم سوریه مورد بررسی و اصلاح قرار داد.

معاون وزیر امور خارجه سوریه در ادامه تاکید کرد: دمشق بر مشارکت در تمامی نشست‌ها و فعالیت‌هایی که با هدف دستیابی به راه حلی برای بحران این کشور برگزار می‌شود مانند مذاکرات آستانه و ژنو تاکید دارد. در هشتمین دوره مذاکرات ژنو هیاتی از مخالفان سوریه مورد حمایت ریاض پیش‌شرط‌هایی را برای حل بحران سوریه تعیین کردند که این امر از سوی دمشق مردود بوده و هرگز پذیرفته نخواهد شد.

وی در اشاره به برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس افزود: برخی کشورها می‌خواهند از این کنفرانس‌ها و نماینده‌های بین‌المللی در امور سوریه برای اهداف سیاسی خود سوءاستفاده کنند چراکه آنها در تحقق اهدافشان به شکل نظامی شکست خوردند.

مقداد تاکید کرد: استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه برای حل بحران این کشور به شکلی شفاف و جدی عمل نکرده زیرا او طرفدار و حامی منافع کسانی است که در کشورهای غربی و حوزه خلیج‌فارس سیاست‌ها را به او دیکته می‌کنند.

این مسئول وزارت خارجه سوریه درباره اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر تردید سازمان ملل درباره مشارکت در کنفرانس سوچی که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، گفت: این مساله برای دمشق غافلگیرکننده نبود زیرا دی‌میستورا و کسانی که از او حمایت می‌کنند در زمینه دستیابی به راه حلی سیاسی که به نفع مردم سوریه باشد جدی نیستند.

وی افزود: تردید دی‌میستورا در مشارکت در کنفرانس سوچی اقدامی غیرمسئولانه و در تعارض با ماموریت‌های محول شده به او است. کسی که در مورد حضور در نشست نمایندگان مردم سوریه در قالب گفت‌وگویی ملی تردید می‌کند برای مدیریت روند مسالمت آمیز جهت دستیابی به صلح، امنیت و ثبات در سوریه شایستگی ندارد.

مقداد گفت: مخالفان سوری مورد حمایت ریاض نمایندگان مردم سوریه نیستند زیرا آنها در راستای منافع کسانی عمل می‌کنند که آنها را به کار گرفته و از آنها حمایت مالی می‌کنند.

وی دوباره تاکید کرد: دمشق با مشارکت تمامی مخالفان ملی گرای سوریه که نماینده گروهی از مردم کشور هستند مشکلی ندارد و از آنها استقبال می‌کند.

این دیپلمات سوری در ادامه جامعه جهانی و سازمان ملل را به عدم توجه به مساله ربوده شدن هزاران سوری توسط تروریست‌ها متهم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره شرایط فعلی در شمال سوریه گفت: ما یک ملت یکپارچه هستیم و بهترین ویژگی موجود در جامعه سوریه همین تعددگرایی‌ است که در طول هزاران سال به وجود آمده است.

این دیپلمات سوری افزود: کردهایی که حامی یکپارچگی سوریه بوده و خود را بخشی از موجودیت این کشور می‌داند در تمامی استان‌های کشور حضور دارند اما آمریکا تلاش کرد بر روی نیروهای سوریه دموکراتیک سرمایه گذاری کرده و آنها را در شمال سوریه قدرت بخشد. همانگونه اسرائیل و ترکیه در دیگر مناطق کشور تلاش کردند.

مقداد گفت: کردهایی که منافع آمریکا را دنبال می‌کنند همان کسانی هستند که راه را برای دخالت ترکیه در امور داخلی کشور بازگذاشته‌اند. هرکسی که با تروریست‌ها و دشمنان سوریه به ویژه اسرائیل علیه کشور همدستی می‌کند از هر گروهی که باشد خائن است زیرا علیه کشور و هموطنان خود توطئه می‌کند.

معاون وزیر خارجه سوریهدر ادامه گفت: حضور ترکیه در سوریه حضوری خصمانه بوده و تحت هیچ عنوان و یا توجیهی قابل قبول نیست. ما از آنکارا می‌خواهیم تمامی نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و در امور داخلی کشور ما دخالت نکند.

این مسئول وزارت خارجه سوریه درباره موضع‌گیری دمشق درخصوص وجود پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی در خاک این کشور نیز گفت: وجود هرگونه پایگاهی خارجی از سوی دمشق غیرقابل قبول بوده و اشغالگری محسوب می‌شود و ما بر این اساس با این مساله برخورد خواهیم کرد.

نظرات بینندگان