arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۶

اظهارات ترامپ درباره احتمال بهبود روابط با کیم جونگ اون: به نظرم غافلگیر می‌شوید

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در ماه های گذشته درگیر تنش با کره شمالی بوده است، با تغییر لحن در مقابل این کشور گفت که شاید روابط مثبتی با کیم جونگ اون برقرار کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اظهارات ترامپ درباره احتمال بهبود روابط با کیم جونگ اون: به نظرم غافلگیر می‌شوید

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در ماه های گذشته درگیر تنش با کره شمالی بوده است، با تغییر لحن در مقابل این کشور گفت که شاید روابط مثبتی با کیم جونگ اون برقرار کند.

به گزارش ایرنا، ترامپ در گفت و گویی با روزنامه وال استریت ژورنال که پنجشنبه منتشر شد، اظهار داشت: احتمالا روابط بسیار خوبی با کیم جونگ اون داشته باشم. با افرادی ارتباطاتی دارم. به نظرم غافلگیر می شوید.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با کیم جونگ اون صحبت کرده است، گفت: نمی خواهم در این باره اظهارنظر کنم. نه می گویم صبحت کرده ام و نه می گویم صحبت نکرده ام. فقط نمی خواهم اظهارنظر کنم.
ترامپ رهبر کره شمالی را «آدم بد»، «دیوانه»، «کوتاه و چاق» و «مرد موشکی» خوانده است. کیم جونگ اون هم با اشاره به رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده که «پیرخرفت و روانی آمریکایی را با آتش مهار می کند.»
ترامپ این اظهارات را بخشی از راهبرد فراگیر خود معرفی کرد. وی درباره توئیت های تندش گفت: چیزهای زیادی از من خواهید دید. و بعد می بینید که ناگهان یک نفر بهترین دوستم شده است. می توان بیست مثال بزنم. شما هم می توانید سی مورد مثال بزنید. من فرد بسیار منعطفی هستم.
علاوه بر این، ترامپ کمک های چین را برای اعمال فشار بر کره شمالی ستود و افزود: آنها می توانند کارهای بیشتری انجام دهند.
ترامپ در مورد مذاکرات اخیر کره شمالی و جنوبی به این نکته اشاره کرد که شاید پیونگ یانگ بخواهد میان سئول و واشنگتن اختلاف ایجاد کند. او گفت: اگر جای آنها بودم، سعی می کردم این کار را بکنم.
وی افزود: تفاوت اینجاست که من رئیس جمهوری هستم و دیگران نیستند. من بهتر از هر بشر دیگری در مورد ایجاد اختلاف اطلاعات دارم.
مذاکرات روز سه شنبه پیونگ یانگ و سئول درباره اعزام ورزشکاران کره شمالی به المپیک زمستانی کره جنوبی بود.
بر اساس گزارش رسانه ها، کره شمالی در اولین دور از مذاکره با کره‎ جنوبی با اعزام نمایندگان کاروان ورزشی و نمایندگان المپیک این کشور به بازی‎های المپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018 در کره جنوبی موافقت کرده است.
مذاکرات نمایندگان بلندپایه‎ کره جنوبی و شمالی در روستای «پانمونجوم» کره جنوبی که به «خانه‎ صلح» دو کشور هم مشهور است برگزار شد و دو طرف درباره اعزام کاروان ورزشی کره شمالی به بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018 و بهبود روابط دو کره با یکدیگر به بحث و گفت وگو پرداختند.
رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو میلادی اعلام کرده بود آماده برگزاری گفت وگوهای دوجانبه با سئول است اما در عین حال تاکید کرد از تمایلات هسته ای خود دست بر نمی دارد.
بعد از این مذاکرات، ترامپ در جریان تماس تلفنی با «مون جائه این» رییس جمهور کره جنوبی تاکید کرد در صورت فراهم شدن شرایط کشورش آماده گفت و گو با پیونگ یانگ است.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا چند ماه پیش گفته بود کانال هایی برای ارتباط با کره شمالی ایجاد شده است. اما ترامپ در توئیتی نوشت که تیلرسون با این اقدم وقتش را تلف می کند.
در پی آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی تنش میان پیونگ یانگ و ترامپ افزایش یافت. علاوه بر این، شورای امنیت با صدور دو قعطنامه تحریم های جدیدی علیه کره شمالی وضع کرد که بخش عظیمی از صادرات معدنی و دریایی این کشور و صادرات نفتی به آنجا را هدف قرار داده است.
آخرین مذاکرات مستقیم آمریکا و کره شمالی حدود یک دهه پیش و در چارچوب «گفت و گوهای شش جانبه» انجام شد. این مذاکرات با محوریت برنامه هسته ای کره شمالی و میان این کشور با آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، چین و روسیه انجام می شد. گفت و گوهای شش جانبه در سال 2009 و به دلیل نزاع بر سر برنامه هسته ای و فعالیت موشکی کره شمالی متوقف شد.

نظرات بینندگان