arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
رای الیوم:

عربستان از اوج گیری تنش ها بین تهران و واشنگتن چه چیزی به دست می آورد؟

صرفنظر از اینکه ایران خواهان بازگشت روابط با ایالات متحده است یا خیر، برخی دولتها تمام تلاش خود را می کنند تا تشنج و قطع روابط بین تهران و واشنگتن باقی بماند؛ در مقدمه این دولتها، اسرائیل و عربستان سعودی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رای الیوم نوشت: صرفنظر از اینکه ایران خواهان بازگشت روابط با ایالات متحده است یا خیر، برخی دولتها تمام تلاش خود را می کنند تا تشنج و قطع روابط بین تهران و واشنگتن باقی بماند؛ در مقدمه این دولتها، اسرائیل و عربستان سعودی هستند.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه عرب زبان آورده است: در این مقاله قصد نداریم به دلایلی بپردازیم که اسرائیل را به این سمت سوق می دهد، بلکه هدف روشن کردن اسبابی است که ریاض را بر آن می دارد تا روابط آمریکا و ایران را متشنج تر کند.

برخی علت این مساله را اختلافات سیاسی می دانند و عده ای آن را به اختلافات مذهبی و طایفه ای ارتباط می دهند، اما به نظر می رسد عامل اقتصادی مهمترین دلیل تشنج ها بین تهران و واشنگتن و حتی عامل مهمی در پشت پرده موضع سعودیها در خصوص بحرانهای لیبی و عراق است.

پیش از آنکه عامل اقتصادی را به عنوان یکی از انگیزه های اصلی عربستان برای باقی ماندن روابط پر تنش ایران و آمریکا مطرح کنیم، به پیامدها و نتایج این افزایش تشنجها می پردازیم؛ در صورتی که این شرایط بین ایران و ایالات متحده ادامه داشته باشد، و به مراحل خطرناکی مانند احتمال وقوع جنگ منتهی شده و واشنگتن موفق شود جامعه بین الملل و قدرتهای بزرگ را با خود همراه کند، تا تحریمهای شدیدتری را علیه ایران اعمال کنند، صادرات نفت و گاز ایران و سایر کالاهای آن به نقاط مختلف جهان متوقف می شود، حتی در صورتی که امکان صادرات وجود داشته باشد،در نتیجه تحریمها و ممانعت بانکهای جهانی از پرداخت مبالغ حاصل از معامله ها به ایران، سود حاصل از صادرات به این کشور نخواهد رسید و در نهایت ایران نقش و سهم خود در بازار جهانی نفت را از دست می دهد.

از سوی دیگر، تشنج ها و پدیدار شدن نشانه های اغاز جنگ، قیمتهای نفت را تا حد زیادی افزایش می دهد؛ بویژه در صورتی که ایران تهدید خود در مورد بستن تنگه هرمز را عملی کند.

بنابراین، ریاض یکی از دولتهایی است که بیشترین سود از تشنج موجود بین ایران و ایالات متحده نصیبش می شود، از این رو، می کوشد تا این تشنج باقی بماند و حتی آرزو می کند این تشنج به جنگی منتهی شود تا به زعم سعودیها، ایران نتواند از جای خود برخیزد.

افزایش قیمتهای نفت دستاوردهای زیادی برای عربستانی دارد که بزرگترین صادر کننده نفت جهان است و در حالتی که جنگی آغاز شود، سعودیها می توانند با افزایش صادرات نفت، جای خالی ایران را نیز در بازارهای جهانی پر کنند. بویژه آنکه به دنبال تهاجم عربستان به یمن، سعودیها با بحران مالی بزرگی مواجه شده اند و نیاز مبرمی به افزایش قیمتهای نفت دارند.

شکی نیست که دلایل دیگری نیز برای تلاش سعودیها در راستای ادامه قطع روابط بین ایران و ایالات متحده وجود دارد که در بین آنها، سعی سعودیها برای به دست گرفتن رهبری بلا منازع منطقه و جهان اسلام است، اما عامل اقتصادی در رأس تمام این اسباب قرار می گیرد.

 مترجم: مریم نصراللهی

نظرات بینندگان