arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۶

انصاری: تعدد بیش از حد احزاب مطلوب نیست / باید دو یا سه حزب اثرگذار داشته باشیم

مجید انصاری گفت: هنوز تحزب به معنای گسترده آن در کشور ما شکل نگرفته است و باید احزاب قدرتمند در کشور شکل بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انصاری: تعدد بیش از حد احزاب مطلوب نیست / باید دو یا سه حزب اثرگذار داشته باشیم

مجید انصاری گفت: هنوز تحزب به معنای گسترده آن در کشور ما شکل نگرفته است و باید احزاب قدرتمند در کشور شکل بگیرند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام مجید انصاری در پنجمین کنگره حزب همبستگی ایران اسلامی اظهار کرد: باید گفت‌وگو نسبت به احزاب شکل بگیرد و جا دارد احزاب مختلف کشور با یکدیگر بنشینند و اتفاقات اخیر را بررسی کنند که چرا چنین اتفاقاتی رخ داده است.

وی افزود: مساله حزب برای اقناع مردم و نمایش دموکراسی در قانون اساسی ایران مورد توجه ویژه قرار گرفت ولی هنوز تحزب به معنای گسترده و موثر آن در کشور شکل نگرفته است.

انصاری خاطرنشان کرد: تحزب به معنای واقعی کلمه در اسلام همزمان با طلوع اسلام شروع شد؛ از آنجا که پیامبر (ص) در مکه بنیان یک حزب عدالتخواه و اخلاق‌مدار را با جوانان مکه گذاشتند که با فسادهای دوران جاهلی مکه مبارزه کنند.

وی با اشاره به مساله امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: نهی از منکر و امر به معروف یکی از ارکان تشریع و فروع دین است که یکی از کارکردهای مهم احزاب این مساله است که آن را در رابطه با عملکرد دولت‌ها می‌توانند انجام دهند.

انصاری در ادامه گفت: چاره‌ای جز تشکیل احزاب قدرتمند نداریم تا ماهیت امر به معروف و نهی از منکر را بفهمند و توان امر و نهی کردن را به گونه‌ای که موثر باشد پیدا کنند و این امر جز با هم افزایی مردم در قالب حزب امکان پذیر نیست.

انصاری گفت: جلوگیری از فروپاشی قدرت‌ها جز با شناخت عمومی مردم از طریق احزاب آگاه به مسائل امکان پذیر نیست.

وی اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که قرآن جامعه اسلامی را امر به مشورت کرده و حتی به شخصی مثل پیامبر (ص) هم امر شده که در امور جامعه مشورت کند، البته مشورت نه به معنای اینکه با آحاد جامعه صورت گیرد بلکه بدین معنا که تشکل حزبی وجود داشته باشد و این مساله جز با وجود ساختارها و کانون‌های حزبی شکل نمی‌گیرد.

انصاری تصریح کرد: از زاویه مشارکت نیز احزاب مهم هستند، وقتی مشکلات را در جامعه سامان نمی‌دهیم اعتراضات شکل می‌گیرد و بعد با معترضین هم برخورد می‌کنیم. آیا جایی تعیین کرده‌ایم که مردم بتوانند اعتراضات خود را در آنجا مطرح کنند.

وی با اشاره به مساله تعدد احزاب گفت: تعدد بیش از حد احزاب در کشور نکته مطلوبی نیست. اگر می‌خواهند احزاب موثر باشند باید دو یا سه حزب اثرگذار داشته باشیم.

انصاری خاطرنشان کرد: کسانی هستند که با حزب در کشور مخالفت می‌کنند و هنوز هم حزبی بودن در کشور امری منفی تلقی می‌شود. اینکه بعضی مثلا در رسانه ملی اعلام می‌کنند که وابسته حزب نیستند، پذیرفته شده نیست.

وی افزود: احزاب برای این تشکیل می‌شوند که قدرت سیاسی را بدست بگیرند ‌و اگر اینگونه نیست حزب را برای چه می‌خواهند؟ حتی پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) هم برای کسب قدرت تلاش می‌کردند اما قدرتی که در خدمت مردم و آرمان‌های جامعه باشد.

انصاری اظهار کرد: مردم به عنوان و برند رای دادند و برند بر اساس یکسری شعارها و برنامه‌ها ایجاد شده است. تعهد حزبی منافاتی با تعهد با خدا و دین ندارد و باید به رای اکثریت احترام بگذاریم.

انصاری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سالگرد مرحوم آیت الله هاشمی اظهار کرد: روحانی بزرگ مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش بزرگی در شکل گیری پیروزی انقلاب، ادامه و تثبیت آن داشتند و کارنامه درخشان این شخصیت بزرگ مشحون همین خدمات ماندگار در تاریخ معاصر ایران است.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی در حوزه مردم سالاری و دفاع از حقوق مردم حرکت در مدار اعتدال با احترام به همه اقوام و اشخاص را مد نظر قرار داده بودند و از جمله خصوصیات بارز ایشان صداقت در گفتار و کردار، تحمل بی نظیر برای پذیرش مسئولیت و حضور در میدان تا پای جان قبل و بعد از پیروزی را در کارنامه خود دارد.

انصاری یادآور شد: آیت الله هاشمی از معدود کسانی بود که در مسیر مبارزه از دوران جوانی مانند عاشق بی قرار و مبارزی بسیار باهوش و فداکار بارها تا مرز شهادت پیش رفت و از جمله اشخاصی بود که شکنجه های طاقت فرسا تا مرز گرفتن جان را دید و با وجود آنکه سلامتی‌اش به شدت تهدید می‌شد اما در این شرایط لبریز از امید به آینده بود و از ویژگی‌های بزرگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روح پر امید او بود، امیدی که با موانع هرگز ناامید نمی‌شد و در میان ویژگی‌های متعدد ایشان این مساله برجسته تر بود.

وی با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی گفت:‌ به خاطر دارم در شرایط سخت ترورهای منافقین یک روز به همراه آقای موسوی لاری در اواخر مجلس اول خدمت مرحوم هاشمی رسیدیم و نگرانی خود را از مسائل جنگ ابراز کردیم که ایشان امیدوارانه صحبت کردند و با لبخند گفت اینها چیزی نیست جای نگرانی ندارد که به ایشان گفتم اگر روزی شما را به سمت اوین ببرند اگر در آن سرازیری و پیچ اوین از شما بپرسند که شما را کجا می برند می‌گویید داریم احتمالا به پیک نیک و گردش می‌رویم و آنقدر امیدوارانه این جمله را می‌گویید که در این مسیر ممکن است حادثه‌ای رخ دهد و راه از سمت زندان به باغ و بستان کج شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یادآور شد:‌ سختی‌هایی که بعدها به ویژه در سال‌های پایانی عمرشان تحمل کردند به خصوص از سال 84 و در دوران انتخابات آن زمان به بعد و نهایتا در سال 92 که اوج ناملایمات و فشارهای روحی نه از سوی منافقان و رسانه‌های بیگانه بلکه از رهگذر تخریب و تهمت به ایشان وارد می‌شد که آن هم از سوی مدعیان ارزش‌ها و انقلابیگری و در رسانه های عمومی و رسمی متعلق به ملت و بیت المال صورت می‌گرفت، ولی ایشان باز هم با همان امید حرکت می‌کردند.

وی با اشاره به آخرین روز حضور آیت‌الله هاشمی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: روز رحلت ایشان در کمیسیون زیربنایی در خدمت ایشان بودیم که با یک دنیا امید و مسئولیت به کار پرداختند البته در این اواخر نگران آینده کشور و فرصت سوزی هایی که انجام می‌گیرد بودند.

انصاری در پایان گفت: مرحوم هاشمی در بحث اختلافات و بی توجهی به مسائل اساسی صحبت‌های مهمی داشتند که امیدوارم دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام این مطالب را بی کم و کاست برای مردم پخش کند.

نظرات بینندگان