arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۶

سناریوی ایتالیایی اخراج ایران از جام جهانی روسیه از کجا آغاز شد؟

«ایران باید از جام جهانی روسیه محروم شود.» این خبری است که این روزها ایتالیایی‌ها را سر ذوق آورده و رسانه‌های این کشور مدام در حال مخابره‌ آن هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سناریوی ایتالیایی اخراج ایران از جام جهانی روسیه از کجا آغاز شد؟

«ایران باید از جام جهانی روسیه محروم شود.» این خبری است که این روزها ایتالیایی‌ها را سر ذوق آورده و رسانه‌های این کشور مدام در حال مخابره‌ آن هستند.

روزنامه شرق با این مقدمه نوشت: «ماجرا از این قرار است که بعد از گفت‌وگوی مسعود شجاعی، کاپیتان سابق تیم ملی با روزنامه «ال‌پائیس» اسپانیا، حالا ایتالیایی‌ها وارد میدان شده‌اند و خبر از «دخالت دولت در امور فوتبال در ایران» داده‌اند. معتبرترین رسانه ایتالیایی که این موضوع را مطرح کرده «کوریره دلا سرا» است. کوریره دلا سرا که یکی از مشهورترین روزنامه‌های ایتالیا هم هست، در سایت خبری‌اش گزارشی با عنوان «هیچ بازی ملی برای بازیکنی که اصولگراها را به چالش کشید» نوشته و در آن به صحبت‌های مسعود شجاعی اشاره کرده است. دلا سرا می‌نویسد: «شجاعی بعد از بازی با تیم پانیونیوس مقابل مکابی اسرائیل در رقابت‌های لیگ اروپا، دیگر به تیم ملی کشورش دعوت نشد. او و حاج‌صفی دو بازیکن ایرانی بودند که بعد از ٣٨ سال برای اولین بار مقابل رقیبی از اسرائیل به میدان رفتند. با‌ این‌ حال حاج‌صفی خیلی زود در صفحه اینستاگرامش عذرخواهی کرد و به تیم ملی برگشت ولی کار برای مسعود شجاعی دشوار شد، چون اصولگراها در ایران دل خوشی از او ندارند. مسعود پیش‌تر درباره فساد در فوتبال ایران صحبت کرده بود و قبل از آن در سال ٢٠٠٩ هم از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرده بود. به‌ همین‌ دلیل آنها نمی‌خواهند این بازیکن به تیم ملی دعوت شود. حالا سؤال اینجاست که اگر این دعوت‌ نشدن دخالت دولت و سیاست در فوتبال نیست، پس چه معنایی می‌تواند داشته باشد. اگر فیفا به این امور رسیدگی کند، ایران احتمالا از جام جهانی کنار گذاشته می‌شود.»

ایتالیا به‌ جای ایران به جام جهانی می‌رود!

این گزارش کوریره دلا سرا بازتاب بسیار زیادی در دیگر رسانه‌های ایتالیا داشته؛ هر چند هیچ رسانه‌ای معروف‌تر از کوریره دلا سرا به این موضوع نپرداخته است. با‌ این‌ حال سایت «فوتبال تودی» ایتالیا گزارش مفصل‌تری در این‌ باره رفته و به‌ طور مشخص خواسته فیفا، ایران را از حضور در جام جهانی روسیه محروم کند. این سایت در گزارشش می‌نویسد: «ممکن است ایران، کشوری که به‌ عنوان دومین تیم به جام جهانی صعود کرده، از این رقابت‌ها کنار برود و شانس ایتالیا برای حضور در جام جهانی بیشتر شود. مسعود شجاعی، کاپیتان این تیم به دلایل سیاسی از تیم ملی بیرون مانده و کی‌روش، سرمربی ایران، او را دعوت نکرده است. البته ایرانی‌ها معتقدند این دعوت‌ نشدن فنی است ولی خیلی‌ها می‌دانند که مسعود بعد از بازی با نماینده اسرائیل در لیگ اروپا دیگر به تیم ملی ایران دعوت نشده است. از این گذشته باید صحبت‌های محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش ایران را هم در نظر گرفت که گفته بازیکنان ایرانی‌ای که مقابل رقیب اسرائیلی به میدان رفته‌اند، به هیچ وجه به تیم ملی دعوت نمی‌شوند. این مصداق کامل دخالت دولت در فوتبال است. البته مسعود شجاعی چند وقت پیش با آقای روحانی، رئیس‌جمهور ایران، درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها هم صحبت کرده است، چون ایران کشوری است که به زنان اجازه ورود به ورزشگاه را نمی‌دهد. حالا آیا فیفا که خودش به‌ طور صریح عنوان می‌کند دخالت سیاست در فوتبال را برنمی‌تابد و کشورهایی را که این اصل را رعایت نمی‌کنند، از انجام هر رقابتی که زیر نظر این نهاد برگزار شود، محروم می‌کند، حاضر است ایران را از جام جهانی کنار براند؟» در ادامه این گزارش عنوان شده که در صورت محرومیت ایران از جام جهانی، این ایتالیا است که به‌ جای این کشور راهی جام جهانی می‌شود: «فیفا به‌ طور صریح عنوان کرده اگر هر کشوری به‌ هر‌ دلیل از جام جهانی کنار برود، کمیته اجرائی این نهاد می‌تواند خودش یک تیم را به جام جهانی ببرد. برای فیفا هم طبیعتا تیمی بهتر از ایتالیا پیدا نمی‌شود.» مشابه این گزارش را چند سایت دیگر در ایتالیا کار کرده‌اند که البته چندان شناخته‌شده نیستند.

آیا ایران از جام جهانی محروم می‌شود؟

حالا که ایتالیایی‌ها به موضوع محرومیت ایران از جام جهانی دامن زده‌اند، باید به‌ طور مشخص‌تری این موضوع را بررسی کرد. در نگاه کلی باید به این سؤال پاسخ منفی داد، چون به‌ طور رسمی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام نشده که دلیل دعوت‌ نشدن مسعود به تیم ملی سیاسی است. فدراسیون فوتبال ایران این موضوع را فنی و بنا بر تصمیم کارلوس کی‌روش عنوان کرده است. از این گذشته، موضوعی که برگ برنده ایران در این موضوع است، احسان حاج‌صفی است؛ بازیکنی که به‌ همراه مسعود در پانیونیوس مقابل مکابی به میدان رفت ولی حالا در تیم ملی ایران حضور دارد. اگر قرار به برخورد سیاسی بود، باید احسان حاج‌صفی هم از تیم کنار می‌رفت. با‌ این‌ حال هنوز موضوعی که داستان را حاد می‌کند، صحبت‌های داورزنی، معاون قهرمانی وزارت ورزش است. چون هر چه باشد این صحبت‌ها از زبان مقامی تقریبا رسمی مطرح شده و عواقب سختی می‌تواند داشته باشد. با‌ این‌ حال در مجموع و به دلایلی که در بالا عنوان شد، سخت است فیفا دعوت‌ نشدن مسعود شجاعی بر تیم ملی را سیاسی تلقی کند؛ مگر این که کی‌روش یا یکی از اعضای فدراسیون فوتبال بر این موضوع صحه بگذارند.

سومین تلاش ایتالیایی‌ها

ایران سومین کشوری است که ایتالیا روی آن «زوم» می‌کند! پیش از این دو کشور دیگر هم بودند که ایتالیا را امیدوار کرده بودند. این کشور که در پلی‌آف رقابت‌های انتخابی جام جهانی به سوئد باخت و از رسیدن به جام جهانی روسیه بازماند، اولین بار روی پرو دست گذاشت؛ کشوری که دستخوش تغییر و تحول در عرصه سیاسی شد و قانونی وضع شد که همه فدراسیون‌ها باید با دولت و مسئولان جدید همکاری کنند. ایتالیا با استناد به همین لایحه از فیفا درخواست خروج پرو از جام جهانی را کرد و اعتقاد داشت این قانون جدید، دخالت صریح دولت در فوتبال است. بعد از پرو نوبت به اسپانیا رسید؛ یکی از مطرح‌ترین کشورهای اروپایی! ماجرای اسپانیا کمی هم جدی بود، چون بعد از برکناری رئیس فدراسیون فوتبال این کشور به‌ دلیل فساد، فیفا نامه‌ای به مسئولان اسپانیایی نوشت و آنها را تهدید به اخراج از جام جهانی کرد. فیفا در نامه‌اش متذکر شده بود که رئیس جدید باید طبق فرایند آزاد انتخاب شود و دست‌نشانده دولت نباشد. ایتالیایی‌ها هم تلاش زیادی کردند از این نامه فیفا به اسپانیا به نفع خودشان استفاده کنند که موفقیتی به دست نیاورده‌اند. فعلا ایران سومین تلاش این کشور اروپایی است که با بحث مشترک «دخالت دولت در فوتبال» به‌ دنبال محرومیتش از جام جهانی است.»

نظرات بینندگان