arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۶

فیلم/ تغییرات دما در قطب جنوب چه تاثیری بر گرمایش کره زمین دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حدود ۱۵ پایگاه علمی در جزیره «کینگ جرج» د رقطب جنوب مشغول بررسی تاثیر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین هستند.

یخهای جزیره کینگ جرج در قطب جنوب بسرعت در حال ذوب شدن است. دمای هوا در این منطقه از پنج دهه پیش در حال افزایش است بطوریکه هر ۱۰ سال، هوا نیم درجه گرمتر شده است. قاره قطب جنوب مانند، قطب شمال یکی از مناطقی است که گرمایش جهانی تاثیر داشته است. حدود ۱۵ پایگاه علمی در این جزیره به وسعت ۲۴۰ کیلومتر وجود دارد.

دانشمندان از سراسر جهان همزمان فصل تابستان در نیم کره جنوبی به این جا می آیند تا از نزدیک تاثیرات گرمایش زمین بر قاره قطب جنوب بررسی کنند.

آنا بئاتریز اوآکیم، اقیانوس نگار برزیلی، مشغول انجام تحقیقات در این دریاچه یخ زده است. او می گوید: «هم قطب شمال و هم قطب جنوب جاهایی هستند که مداخله و فعالیت انسان در آن نسبت به جاهای دیگر کمتر است. انجام تحقیقات علمی در جاهایی که مداخله تخریب گر انسان در آن زیاد نیست، برای بررسی تغییرات آب و هوایی ساده تر است. اما از سوی دیگر اتفاقاتی که در دو قطب شمال و جنوب رخ می دهد، تاثیر پدیده های مربوط به گرمایش زمین را در سراسر جهان چند برابر می کند.«

اندازه گیری تغییرات دما و میزان اکسیژن موجود در آب

دانشمندان در اینجا چندبار در هفته، نمونه های از آبهای ناشی از ذوب شدن یخها را بررسی می کنند. هدفشان این است که با مطالعه غلظت فیتوپلانکتون موجود در آب، میزان تغییرات اقلیمی را ارزیابی کنند.

آنا بئاتریز اوآکیم می گوید: «این اندازه گیری ها به ما کمک می کند تا تغییرات دما، میزان “پ هاش” و اکسیژن موجود در آب را بررسی کنیم. اندازه گیری ها را در هر یک متر آب انجامی می دهیم تا ببینیم تغییرات احتمالی دما چه تاثیری بر غلظت میکروارگانیسمها​ی موجود در آب دارد. سپس می توانیم بفهمیم چه ارتباطی وجود دارد. با استفاده از این داده های به اطلاعات دقیقی درباره تغییرات اقلیمی دست پیدا می کنیم.»

ذرات موجود در هوا در مناطق مختلف جهان پس از عبور از هزاران کیلومتر به اینجا می آیند و میزان ثابت وزش باد در قطب جنوب به دانشمندان در انجام تحقیقاتشان کمک می کند.

اقیانوس نگار برزیلی در این باره می گوید: «تمام اتفاقات مربوط به تغییرات اقلیمی در هر گوشه از دنیا که رخ بدهد، اثری از خود در قطب جنوب به جا می گذارد. در نتیجه با اطمینان به شما می گویم ثبت تاثیر فعالیت های انسانی بر گرمایش زمین در قطب جنوب امکان پذیر است.»

وی می افزاید که با بررسی و تفکیک این نمونه ها می توان الگوی تغییرات اقلیمی در قطب جنوب را درک کرد و می گوید که نتج اولیه بسیار جالب است و پیش از این سابقه نداشته است: « تحقیقات ما نشان داده که طی چند دهه گذشته، با افزایش دما روبرو بوده ایم. با مقایسه داده های جدید با داده های پیشین به این نتیجه می رسیم که افزایش دما تنها منحصر به یک منطقه خاص نیست، مقایسه داده های مربوط به نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی نشان می دهد دمای هوا در سراسر جهان در حال افزایش است.»

داده های اخیر نشان می دهد که مساحت توده های یخی شناور در قطب جنوب که قبلا تحت تاثیر گرم شدن کره زمین بود، بطور چشمگیری کاهش یافته است.

 

برای مشاهده دیگر ویدیوهای خبری و جذاب، از سرویس «انتخاب TV» بازدید کنید

  

نظرات بینندگان