arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۷۷۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۶

پیش‌بینی بانک آمریکایی: افزایش ۵ دلاری قیمت نفت در صورت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران

بانک سیتی گروپ پیش بینی کرد عواملی شامل جنگ، تنش‌های خاورمیانه، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است ثبات بازار نفت را در سال میلادی جاری برهم بزنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیش‌بینی بانک آمریکایی: افزایش ۵ دلاری قیمت نفت در صورت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران

بانک سیتی گروپ پیش بینی کرد عواملی شامل جنگ، تنش‌های خاورمیانه، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است ثبات بازار نفت را در سال میلادی جاری برهم بزنند.

به گزارش ایسنا، پس از اینکه قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۷ تحت تاثیر محدودیت تولید اوپک تقویت شد، رییس جمهور آمریکا با دنبال کردن تحریم‌ها علیه ایران و کره شمالی که احتمالا پیامدهای قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت، نگاه‌ها را به ریسک‌های ژئوپلیتیکی تغییر داد.

این علاوه بر آشوب‌های سیاسی در برخی از اعضای اوپک مانند عراق و لیبی است که ممکن است موجب کاهش عرضه نفت و صعود قیمت‌ها به سطح ۷۰ تا ۸۰ دلار شود.

تحلیلگران سیتی گروپ از جمله اد مورس در گزارشی با عنوان "کارت‌های برنده برای سال ۲۰۱۸" اظهار کردند بسیاری از این ابهامات پیامدهای قابل توجهی برای کالاها دارند.

تصمیم اوپک و متحدانش شامل روسیه برای محدود کردن تولید و کاهش اشباع عرضه جهانی کمک کرد نفت در سال ۲۰۱۷ برای دومین سال متوالی صعود کند. از نقطه نظر عوامل بنیادین بازار، سرمایه‌گذاران اکنون می‌خواهند بدانند آیا روند توسعه تولید آمریکا ادامه پیدا می‌کند. تهدید مذکور چند سال اخیر صنعت نفت را سردرگم کرده است.

با این‌همه طبق گزارش سیتی گروپ، اصلی‌ترین ریسک برای کالاها در سال ۲۰۱۸ ممکن است دونالد ترامپ باشد که نظم جهان سیاست را مختل کرده است. میانگین قیمت وست تگزاس اینترمدیت – قیمت پایه نفت آمریکا – سال گذشته ۵۱ دلار در هر بشکه بود و روز چهارشنبه در سنگاپور به ۶۳.۴۰ دلار رسید.

این بانک اعلام کرد وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، احتمالا بر صادرات ۵۰۰ هزار بشکه نفت این کشور تاثیر گذاشته و به افزایش پنج دلاری قیمت نفت منجر می‌شود.

لفاظی پیرامون برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی طی چند ماه گذشته شدت گرفته و ریسک غیرقابل انکار برای تبدیل شدن به یک منازعه نظامی را ایجاد کرده است. ذخیره سازی کالاهای استراتژیک مانند نفت ممکن است ریسک جنگ را تشدید کند.

سیتی گروپ در این گزارش اعلام کرد مختل شدن عرضه در عراق، لیبی، نیجریه و ونزوئلا ممکن است عرضه جهانی نفت را امسال بیش از سه میلیون بشکه در روز کاهش دهد. تشدید مقررات محیط زیستی در چین، افزایش ناکارآمدی تولید شیل در آمریکا و تشدید اختلافات تجاری میان دولت ترامپ و چین از ریسک‌های دیگر برای نفت هستند.

برچسب ها: بانک ، نفت
نظرات بینندگان