arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۶

معاون دادستان اهواز: با شکایت زیست محیطی علیه مدیران نفتی حساب کار دستشان می‌آید

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: یکی از وظایف خاص دادستانی، احقاق حقوق عامه است. فضای دادستانی طوری نیست که حتما شکایتی مطرح شود تا دادستانی اقدام کند و آلودگی هوا قطعا یکی از حقوق عامه است و از چند ماه گذشته در این زمینه اقدام کرده‌ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: یکی از وظایف خاص دادستانی، احقاق حقوق عامه است. فضای دادستانی طوری نیست که حتما شکایتی مطرح شود تا دادستانی اقدام کند و آلودگی هوا قطعا یکی از حقوق عامه است و از چند ماه گذشته در این زمینه اقدام کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمد گراوند در نشست بررسی مشکلات ناشی از فعالیت‌های نفتی در خوزستان و لزوم مدیریت اصولی انتشار آلاینده‌های خروجی از فلرهای نفتی و راهکارهای کارشناسی در این زمینه اظهار کرد: شاید اگر 20 سال پیش تعدادی از مردم پلاکارد به دست می‌گرفتند و از محیط زیست دفاع می‌کردند برخی دیگر به آنها می‌خندیدند ولی در حال حاضر پس از گذشت 20 سال متوجه شده‌ایم که آلودگی هوا چه اثری دارد و قطعا باید قدم‌ها برای رفع آلاینده‌ها زودتر برداشته می‌شد.

وی با اشاره به اظهارات مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این جلسه مبنی بر اثر درختان "کنوکارپوس" در آلودگی هوای اهواز افزود: هدف از تشکیل این جلسه این نیست که بگوییم کدام گیاه مشکل دارد بلکه هدف بررسی آلاینده‌های خروجی از فلرهای نفتی است و اینکه مشخص شود این فلرهای نفتی چند درصد آلودگی ایجاد می‌کنند. حتی اگر آلاینده‌های خروجی از فلرهای نفتی پنج درصد موجب آلودگی می‌شوند باید به این درصدها توجه کنیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: باید تمام مسائل آلاینده‌های فلرهای نفتی را با هم بببنیم و بررسی‌ها در زمینه فلرهای نفتی باشد و بحث گیاهان یا آلودگی‌های دیگر به میان نیاید.

گراوند تصریح کرد: یکی از وظایف خاص دادستانی، احقاق حقوق عامه است. فضای دادستانی طوری نیست که حتما شکایتی مطرح شود تا دادستانی اقدام کند و آلودگی هوا قطعا یکی از حقوق عامه است و از چند ماه گذشته در این زمینه اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: در جلساتی که با مدیران شرکت نفت در خصوص آلاینده‌های نفتی در خوزستان برگزار شد مدیران نفت برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و مشکلات مالی‌شان را ارائه دادند و اما هنر یک مدیر این است که طبق این شرایط و وضع موجود هنرنمایی کند نه اینکه پول زیاد در دست داشته باشد و یک درصد از آن را هم به مقابله با آلودگی هوا بپردازد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: مشکل زیست محیطی چیزی شبیه به مشکل فرهنگی است و آرام و خزنده حرکت می‌کند اما در درازمدت اثرات بزرگی بر جای می‌گذارد همانطور که بسیاری از مسائل فرهنگی را در کشور را رها کردیم و در حال حاضر با مشکلات زیادی در خصوص این مسائل مواجه شده‌ایم.

گراوند عنوان کرد: اگر مدیران نفتی و تمام ارگان‌های دولتی که با مسائل سوخت‌های فسیلی مواجه هستند هر کدام به سهم خود چند قدم در کنترل الاینده‌های هوا برمی‌داشت، این قضیه به این حد نمی‌رسید.

وی با اشاره به گزینه طرح شکایت کیفری از سوی حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت علیه شرکت نفت در خصوص آلاینده‌های هوا افزود: اینکه یک مدیر شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار می‌کند که "در صورت طرح شکایت چند روز در زندان به استراحت می‌پردازد"، چنین چیزی وجود ندارد و در زندان حساب کار به دستشان می‌آید و می‌فهمند که جای استراحت نیست و اگر اینگونه تصور می‌کنند، ما می‌توانیم استراحتگاه در اختیارشان قرار دهیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: ما هیچگونه تمایلی برای پرونده‌سازی برای هیچ کدام از مدیران در سطح خوزستان نداریم. احساس ما بر این است که باید مدیران را تقویت کرد تا با برنامه حرکت کنند.

گراوند با بیان اینکه هر لحظه می‌توان طرح شکایت کرد، افزود: حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت خوزستان آماری در خصوص آلایندگی‌ها ارائه دادند ولی مطمئن هستیم در این آمار ایراداتی وارد است لذا می‌خواهیم که حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت طرح شکایت را در دادستانی داشته باشند و موضوع آلودگی هوا را به دادستانی گزارش دهند تا ما از نظرات کارشناسان مربوطه، کارشناسان وزارت و کارشناسان متولی استفاده کنیم و سهم ارگان‌های متولی را مشخص کنیم.

وی همچنین با اشاره به آلودگی‌های شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: ما هر روز می‌بینیم که یک غبار سفیدرنگ اطراف شرکت فولاد را فرا گرفته است. آیا می‌توانیم بگوییم این شرکت اثری در آلودگی هوا ندارد؟ قطعا باید کارشناسان در این زمینه نظر دهند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: باید طبق نظرات کارشناسانه مشخص کنیم که شرکت نفت چند درصد در آلودگی‌ها سهم دارد و سهم فلرهای نفتی نیز مشخص شود یا اینکه کدامیک از فلرهای نفتی شرکت کارون یا مارون در آلودگی‌ها تأثیرگذارترند؟

گراوند با تاکید بر لزوم مشخص شدن سهم هر بخش از آلاینده‌های هوا در خوزستان عنوان کرد: شخصا در این قضیه اقدام خواهم کرد و قرار کارشناسی را صادر می‌کنیم تا به صورت ریز و جزئی به این مسأله بپردازیم.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که شرکت نفت کاری به آمارهای دیگر در خصوص آلودگی‌ها نداشته باشد. همان درصد پایین را در نظر بگیریم که دود موجب آلودگی می‌شود لذا شرکت نفت کار کارشناسی نسبت به این قضیه انجام دهد و به صورت یک موضوع عملیاتی عمل کند و مثلا بگوید که تا پایان سال صرفا شرکت کارون سه فلر را اصلاح کند. تعداد و بازه عملیات اصلاح را مشخص کرده و ارائه دهند.

معاون دادستان اهواز بیان کرد: با این وضعیت مالی صحبت از پروژه‌های بزرگ صحیح نیست و در واقع سنگ بزرگ برداشتن نشان از نزدن است لذا ما انتظار نداریم که در شش ماه همه چیز درست شود و باید در این زمینه یک برنامه عملیاتی ارائه شود تا به نتیجه برسیم.

نظرات بینندگان