arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۶

شرکت ملی نفتکش: پیکر پیداشده ایرانی بود / احتمال محبوس شدن پرسنل در انبار نفتکش

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این‌که احتمال کمی مبنی بر این‌که چند تن از پرسنل در انبار نفتکش محبوس شده باشند، گفت: جسدی که روز گذشته پیدا شد به بندر شانگهای رسیده و طبق بررسی‌های اولیه مشخص شده این جسد ایرانی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت ملی نفتکش: پیکر پیداشده ایرانی بود / احتمال محبوس شدن پرسنل در انبار نفتکش

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این‌که احتمال کمی مبنی بر این‌که چند تن از پرسنل در انبار نفتکش محبوس شده باشند، گفت: جسدی که روز گذشته پیدا شد به بندر شانگهای رسیده و طبق بررسی‌های اولیه مشخص شده این جسد ایرانی بوده است.

به گزارش ایسنا، محسن بهرامی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی، اظهار کرد: نفتکش ایرانی کشتی سوئزمکس ۱۵۸ هزار تنی بوده که ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ تن میعانات گازی حمل می‌کرده است. این کشتی در تاریخ ۲۵ آذرماه از عسلویه به سمت کره جنوبی حرکت کرد و در تاریخ ۱۰ دی‌ماه در ساعت ۸ شب به وقت محلی به کشتی فله‌بر چینی برخورد کرد.

وی افزود: در این برخورد دو جداره کشتی شکاف برمی‌دارد و کشتی دچار حریق می‌شود. البته میزان حریق در حال حاضر تقلیل یافته است و از شدت آتش کم شده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با اشاره به مفقود شدن ۳۲ پرسنل نفتکش ایرانی، اظهار کرد: ۳۰ نفر از این پرسنل ایرانی و دو نفر بنگلادشی بوده‌اند. پیکر یکی از مفقودین روز گذشته پیدا شد و امروز در بندر شانگهای برای تشخیص هویت به مقامات چینی تحویل داده شده است.

بهرامی ادامه داد: جلسه‌ای در چین با حضور نماینده سازمان بنادر و دریانوردی و مسئولین شرکت ملی نفتکش، ام آر سی سی (مرکز هماهنگی امداد و نجات دریایی چین) برگزار شد.

تحقیق و تفحص از پرسنل کشتی چینی

وی ادامه داد: طبق آخرین فیلمی که از این حادثه دریافت کرده‌ایم متوجه شدیم شکافی در سمت چپ نفتکش ایجاد شده و آب به مخازن آن نفوذ کرده است و در حال حاضر نفتکش به حالت صاف درآمده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با تاکید بر این‌که عملیات جست‌وجو به شدت ادامه دارد، گفت: سعی شده از طرق مختلف به چین برای تسریع عملیات فشار آورده شود. یکی از نفرات باتجربه شرکت ملی نفتکش توانسته روی کشتی آتش‌خار چینی مستقر شود و عملیات اطفاء حریق را از نزدیک بررسی کند.

بهرامی ادامه داد: با اطفاء حریق این فرصت پیش خواهد آمد که افرادی روی نفتکش مستقر شوند تا داخل کشتی بررسی شود. در حال حاضر ما هیچ اطلاعی از داخل نفتکش نداریم.

وی از تحقیق و تفحص از پرسنل کشتی چینی خبر داد و گفت: کشتی چینی به زوشان چین که برسد مراحل تحقیق و مصاحبه از پرسنل آن آغاز خواهد شد.

اختلاف نظر بین ایران و چین در مورد اطفاء حریق

سخنگوی شرکت ملی نفتکش در پاسخ به این سوال که آیا طرف چینی همکاری لازم را برای اطفاء حریق می‌کند یا خیر، پاسخ داد: اختلاف نظرهایی بین تیم چینی و ایران وجود دارد. چینی‌ها حجم آتش و وجود مواد فرار را مطرح می‌کردند که تا شعاع چندصد متری و حتی چندهزار متری می‌رود و ریسک اطفاء حریق را بالا می‌برد، اما نظر ایران با توجه به این‌که تجربه جنگ و آتش سوزی کشتی‌ها را داشته این است که خطر مرتفع شده است.

بهرامی با بیان این‌که چینی‌ها دست به عصا و با احتیاط عمل می‌کنند، اظهار کرد: چینی‌ها بحث انفجار را مطرح می‌کنند. باید گفت طول کشتی ۲۷۴ متر بوده و حریق بزرگی رخ داده است. در این مورد ایران و چین اختلاف نظر دارند، اما ما فشار را از طریق همه ارگان‌ها به چین اعمال می‌کنیم و چین را ترغیب خواهیم کرد.

احتمالا محبوس شدن برخی پرسنل در موتورخانه نفتکش

وی با تاکید بر این‌که اولویت ایران پیدا کردن و نجات پرسنل مفقود شده است، افزود: احتمال کمی وجود دارد که افرادی در موتورخانه نفتکش محبوس شده باشند و زنده باشند، زیرا موتورخانه کشتی ۱۴ متر زیر آب است.

جدا شدن یکی از قایق‌های نجات از نفتکش

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این‌که نفتکش دارای دو قایق نجات در دو طرف بوده است، اظهار کرد: با توجه به عکس‌ها باید گفت قایق نجات سمت چپ سوخته است، اما قایق نجاتی که در سمت راست نفتکش و همان سمتی که نفتکش آتش گرفته قرار داشته است برعکس مشهود نبود و این احتمال وجود دارد که پرسنل از این قایق استفاده کرده باشند.

بهرامی ادامه داد: در صورتی که از قایق استفاده کرده باشند تا دو ماه ذخیره دارند و می‌توانند زنده باشند. البته استفاده از قایق نجات زمانبر است، اما ما پیگیر احتمالات هستیم.

وی با اشاره به پیکر پیدا شده گفت: پیکر پیدا شده لباس ضخیمی به تن داشت که به جز صورت همه بدن را در بر می‌گیرد. پوشیدن این لباس زمانبر است و نشان می‌دهد شاید فرصت کافی برای فرار وجود داشته است.

پیشنهاد کمک از سوی یک شرکت آمریکایی

سخنگوی شرکت ملی نفتکش به این سوال که آیا از آمریکا پیشنهاد کمک شده است یا نه، اظهار کرد: در این موضوع نباید مسائل سیاسی مدنظر قرار بگیرد یک شرکت آمریکایی و نه دولت آمریکا پیشنهاد کمک داده است، اما بررسی‌هایی که انجام دادیم نشان داد این شرکت در نزدیکی محل وقوع حادثه امکاناتی ندارد.

مذاکره با ژاپنی‌ها برای اطفاء حریق

بهرامی از مذاکره ایران با ژاپن خبر داد و گفت: ایران از ژاپن درخواست کرد که به دلیل نزدیکی به وقوع حادثه در فرآیند اطفاء حریق کمک کند. این حادثه در ۱۶۰ مایلی شرق ساحل شانگهای، ۱۸۰ مایلی جنوب کره و ۳۶۰ مایلی شمال تایوان رخ داده است.

تکذیب خبر دریافت سیگنال از مفقودین

وی در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر این‌که سیگنال‌هایی از سوی سه نفر از مفقودین دریافت شده است، گفت: مراکز معتبر و رسمی برای اطلاع‌رسانی در این مورد وجود دارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرکز جست‌وجوی دریای چینی اطلاع‌رسانی خواهد کرد. خیلی بعید است که ایران با ۶۰۰۰ مایل فاصله بتواند چنین خبری داشته باشد.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش ادامه داد: در ابتدای حادثه هم خبری منتشر شد مبنی بر این‌که فردی از مفقودین با خانواده‌اش تماس گرفته است که این خبر صحت نداشته است.

ملیت پیکر پیدا شده ایرانی بوده است

بهرامی با اشاره به پیدا شدن جسد یکی از مفقودین، اظهار کرد: هویت شناسی اولیه انجام شده و مشخص شده که این فرد ایرانی بوده نه بنگلادشی. این پیکر امروز به بندر شانگهای تحویل داده شده است، اما از آنجایی که صورت آن سوخته هنوز نمی‌توان تشخیص داد چه کسی است. ما از دولت چین درخواست عکس کردیم که هنوز به دست ما نرسیده است.

وضعیت کشتی متعادل‌تر شده است

سخنگوی شرکت ملی نفتکش در ادامه با بیان این‌که شرایط کشتی تا حدودی متعادل‌تر شده است، افزود: کشتی انحراف ۲۵ درجه‌ای به سمت راست داشت که در حال حاضر به حالت عمود برگشته است.

وی با تاکید بر این‌که نمی‌توان در حال حاضر علت قطعی این موضوع را اعلام کرد، گفت: هنوز به همکاران دسترسی نداریم. برای علت این حادثه واژه‌های عجیب و غریب به کار می‌برند که برای ما تعریف علمی ندارد. بهترین مرجع جعبه سیاه است که باید صبر کنیم.

بهرامی ادامه داد: اطلاعات و علت حادثه حتما اعلام می‌شود، زیرا علت آن برای بیمه‌ها مهم است. کشتی سانچی در سال ۲۰۰۸ ساخته شده بود و از بهترین کشتی‌های ناوگان در دنیا بود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش در مورد پرچم نفتکش که متعلق به پاناما بوده، توضیح داد: پرچم برخی کشتی‌ها به علت مارکتینگ تغییر می‌کند. ایران اداره کننده این کشتی بوده است.

وی در مورد بیمه کشتی توضیح داد: بیمه شخص ثالث و آلوده سازی کشتی توسط یک شرکت معتبر انگلیسی و بیمه بدنه و تجهیزات کشتی توسط یک شرکت اسکاندیناوی صورت گرفته بود. محدوده بار به صورت FOB بوده است هنگامی که بار روی کشتی قرار می‌گیرد فروشنده تعهدی در قبال آن ندارد.

دستور مستقیم رییس جمهور برای پیگیری وضعیت مفقودین

بهرامی در مورد وضعیت خانواده‌های مفقودین، اظهار کرد: کمیته‌هایی در شرکت ملی نفتکش تشکیل شده که وظیفه یکی از این کمیته‌ها پاسخگویی به خانواده‌های مفقودین است به این خانواده‌ها اسکان داده شده و رسیدگی‌های لازم انجام می‌شود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش از دستور مستقیم ریاست جمهوری برای پیگیری وضعیت مفقودین خبر داد و گفت: این دستور به وزارتخانه‌های امور خارجه و نفت ابلاغ شده است.

 

نظرات بینندگان