arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۶

6 نوآوری که از نظر بیل گیتس جهان را تغییر خواهند داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در عصر مدرن نوآوری ها و اکتشافات بسیاری بر زندگی انسان ها تاثیر گذر بوده اند که از این میان می توان به ماشین چاپ گوتنبرگ، چراغ روشنایی ادیسون و واکسن فلج اطفال جوناس سالک اشاره کرد. در ادامه به بررسی نوآروی هایی می پردازیم که از نظر بیل گیتس ممکن است همانند موارد مذکور در تاریخ ماندگار شوند.
ذخیره سازی بهتر واکسن ها

واکسن ها جان میلیون ها نفر را در سرار دنیا نجات داده اند اما اگر در دمای مناسب نگهداری نشوند فاسد می شوند.

گروهی از محققان آمریکایی با مشارکت بیل گیتس پروژه ای به نام « Global Good» را راه اندازی کرده اند که هدف از آن ایجاد راه حل های جدید برای نگهداری از واکسن ها در شرایط نامطلوب است.

این گروه یخچال جدیدی را ابداع کرده اند که «MetaFridge» نام دارد و حتی در صورت قطعی برق نیز واکسن ها را برای مدت طولانی در دمای مناسب نگهداری می کند.

آنها همچنین در حال کار روی سیستم سرمایشی قابل حملی هستند که امکان حمل واکسن ها به دورترین نقاط را نیز فراهم کند.

دنیایی را تصور کنید که بتوان DNA افراد بیمار را ویرایش کرده و آنها را درمان کرد یا ژن ناقل مالاریا از DNA پشه ها حذف کرد.

ویرایش ژن

ما در حال حاضر در ابتدای مسیر توسعه ابزارهای ویرایش ژن قرار داریم و سوالات بسیاری در رابطه با چگونگی استفاده از این فناوری وجود دارد، با این حال بیل گیتس درباره قابلیت های این فناوری خوش بین است.

سوخت خورشیدی

اگر به دنبال کاهش وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی و بهبود تغییرات آب و هوایی هستیم، باید به فکر رویکردهای متفاوت‌ تری باشیم. گیتس اخیرا از آزمایشگاهی در کَلتِک (Caltech) بازدید کرده که محققین آن به دنبال پیدا کردن راهی برای تبدیل انرژی خورشیدی به سوخت هستند.

اگرچه ممکن است در آینده نزدیک پر کردن باک خودرو با انرژی خورشیدی میسر نباشد اما رویکردهای خلاقانه این آزمایشگاه گیتس را به موقوع معجزه ای در زمینه انرژی امیدوار ساخته است.

واکسن mRNA

در بسیاری از واکسن‌ ها از اشکال ضعیف یا غیرفعال شده ویروس‌ها برای کمک به سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری ها استفاده می شود.

با این حال پژوهشگران در حال کار بر روی ماده ژنتیک به منظور تولید واکسن‌های ارزانتر و با عملکرد سریعتر از نمونه های امروزی هستند.

اگر ما بتوانیم به بدن آموزش دهیم که سیستم دفاعی طبیعی خود را ایجاد کند انقلابی را در زمینه پیشگیری از بیماری ها ایجاد می کنیم.

دارورسانی بهتر

اگر تا کنون به بیماری مبتلا شده اید که به مصرف منظم داروها نیاز داشته اید حتما می دانید که به احتمال زیاد مصرف برخی از وعده های آن را فراموش می کنید.

کمپانی «Intarcia» با درک این مشکل دستگاه کوچکی را اختراع کرده که زیر پوست تزریق می شود و دارو را در دوزهای مناسب و به مرور زمان آزاد می کند.

این دستگاه قطعا کاربردهای گسترده ای دارد اما موردی که توجه بیل گیتس را به خود جلب کرده مزایای آن در رابطه با HIV است چرا که یک بار جاسازی آن در زیر پوست می تواند تا یک سال از افراد در معرض ابتلا به HIV حفاظت کند.

هوش مصنوعی

در میان این 6 گزینه هوش مصنوعی از شانس بیشتری برای تغییر شکل زندگی ما برخوردار است. اگرچه هوش مصنوعی چالش هایی مانند جایگزینی ربات ها با نیروی انسانی را به همراه دارد و باید به آنها پرداخته شود اما از نظر من این فناوری زندگی ما را پربازده تر، کارآمدتر و ساده تر می کند.

*دیجیاتو

نظرات بینندگان