arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۶

گوگل با ساندویچ هلندی از پرداخت ۱۹ میلیارد دلار مالیات فرار کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسناد رگولاتوری ثبت شده در هلند نشان می دهد، شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل در سال ۲۰۱۶ به منظور فرار از مالیات ۱۵.۹ میلیارد یورو (۱۹.۲ میلیارد دلار) از دارایی خود را به یک شرکت صوری منتقل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اسناد رگولاتوری ثبت شده در هلند نشان می دهد، شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل در سال 2016 به منظور فرار از مالیات 15.9 میلیارد یورو (19.2 میلیارد دلار) از دارایی خود را به یک شرکت صوری منتقل کرده است.

گوگل برای فرار از پرداخت مالیات بر درآمدهای بین المللی خود از دو ساختار موسوم به «دابل آیریش» و «ساندوچ هلندی» استفاده می کند. بر اساس این روش ها، دارایی شرکت از یکی از شرکت های تابعه گوگل در ایرلند به یک شرکت هلندی که هیچ کارمندی نیز ندارد منتقل می گردد و سپس از آنجا به یک شرکت دیگر ایرلندی انتقال می یابد.

بر اساس مستندات ارائه شده از شرکت هلندی به اتاق بازرگانی این کشور، مقدار پولی که شرکت گوگل در سال 2016 از طریق این ساختار فرار مالیاتی انتقال داده 7 درصد بیش از سال قبل بوده است. خبرهای مربوط به استفاده گوگل از این شیوه اولین بار توسط روزنامه هلندی هت فینانسیل داگبلد منتشر شد.

سخنگوی گوگل در بیانیه ای اعلام کرد: «ما تمام مالیات هایمان را پرداخت می کنیم و از قوانین مالیاتی تمامی کشورهایی که در آنها فعالیت داریم تبعیت می کنیم... ما همچنان متعهد به کمک به رشد اکوسیستم آنلاین هستیم.»

شرکت گوگل از سوی رگولاتورها و مقامات کشورهای مختلف جهان به دلیل عدم پرداخت مالیات کافی تحت فشار قرار دارد. سال گذشته پس از آنکه دادگاهی حکم داد که شرکت تابعه گوگل در ایرلند که درآمدهای تبلیغاتی ای که گوگل در فرانسه انجام ی دهد را جمع آوری می نماید هیچ مقر دائمی ای در این کشور ندارد، این شرکت توانست از زیر بار پرداخت یک مالیات 1.12 میلیارد یورویی به دولت فرانسه شانه خالی کند. اتحادیه اروپا در حال بررسی شیوه هایی است که شرکت های فن آوری آمریکایی را که بسیاری از آنها از شیوه های مشابه فرار مالیاتی استفاده می کنند را وادار به پرداخت مالیات بیشتری کند.

دولت ایرلند در سال 2015 با اصلاح قوانین خود مفر مالیاتی ای که به شرکت ها اجازه می داد از روش «دبل آیریش» استفاده کنند را بست. اما شرکت هایی که از قبل شروع به استفاده از این ساختار کرده اند، مجازند تا پایان سال 2020 از این شیوه استفاده نمایند.

نظرات بینندگان