arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۱۷ دی ۱۳۹۶

پهپادهای پنتاگون بدون دخالت انسان تصمیم خواهند گرفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پنتاگون مسابقه‌ جدیدی برای طراحی پهپاد‌ها در نظر گرفته است و به دنبال تولید نمونه‌هایی است که بتوانند در مواقع حساس بدون دخالت انسان جهت یابی‌ها و تصمیم‌گیری کنند. مسابقات امسال به پهپادهای الهام گرفته از ظاهر حشرات و خفاش‌ها اختصاص دارد که می‌توانند بر سنجش فاصله، پویایی و خودرانی تمرکز کنند.

طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون با رونمایی از پروژه جدید پرواز با نام DESI (طرح علوم سازمانی وزارت دفاع که با هدف حمایت از تحقیقات صورت گرفته توسط تیم های دانشگاهی کلید خورده است) به دنبال پیشنهاداتی در زمینه استفاده‌ی بهینه‌ از شیوه‌های مختلف دفاع هوایی است که یکی از این روش‌ها، طراحی و تولید پهپادهای لیزری با قابلیت مانور بالاست.

از این رو مسابقه‌ی ذکر شده ‌می‌تواند پنتاگون را در یافتن راه مناسب برای استفاده از این سیستم یاری کرده و به تولید پهپادی بیانجامد که بتواند پرواز را بدون نیروی انسانی کنترل کرده، موانع را رد نموده و مانور دهد.

بر اساس اعلامیه‌ی رسمی وزارت دفاع آمریکا، پروژه DESI قصد دارد چارچوب جدیدی از پرواز‌ خودران بیابد که از پلتفرم‌ها و الگوریتم‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری و کنترل پرواز بهره گیرد.

طی ده سال گذشته، محققان به دنبال شبیه‌سازی حرکت‌ حیوان‌ها در ربات‌ها بوده‌اند تا بتوانند بازدهی و کار‌آیی آن‌ها را بالا ببرند و این مسابقه جدید قصد دارد پهپاد‌هایی طراحی نماید که با استفاده از لیزر به تصمیم‌گیری پرداخته، پرواز حشرات و خفاش‌ها را شبیه سازی کنند.

در این اعلامیه بیان شده است که با بررسی بیولوژیکی پرواز گونه‌های جانوری مانند خفاش‌ها می‌توان به مکانیزم پیچیده‌ حرکتی این موجودات پی برد و از آن در طراحی وسایل نقلیه‌ هوایی چند منظوره بهره برد.

بر اساس این اعلامیه، هرگونه‌ پیشرفت در ساخت حسگر‌ها، بهینه‌سازی و کوچک‌سازی پردازنده‌ها می‌تواند به پیشرفت الگوریتم‌های مورد استفاده در پرواز کمک کرده و پویایی حرکت طبیعی را در سیستم‌های رباتیک کوچک شبیه‌سازی نمود.

*دیجیاتو

نظرات بینندگان