arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۶

نجفی: مردم را مضطرب نکنید؛ اگر هم در تهران زلزله بیاید ۷ ریشتر نیست

شهردار تهران گفت: هیچ کدام از گسل‌های تهران فعال نشده و ما لحظه به لحظه همه را رصد می‌کنیم، اگر هم در تهران زلزله بیاید، هفت ریشتر نیست و ممکن است؛ شش ریشتر باشد بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند، اینکه مردم را دچار اضطراب کنیم درست نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نجفی: مردم را مضطرب نکنید؛ اگر هم در تهران زلزله بیاید ۷ ریشتر نیست

شهردار تهران گفت: هیچ کدام از گسل‌های تهران فعال نشده و ما لحظه به لحظه همه را رصد می‌کنیم، اگر هم در تهران زلزله بیاید، هفت ریشتر نیست و ممکن است؛ شش ریشتر باشد بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند، اینکه مردم را دچار اضطراب کنیم درست نیست.

به گزارش ایلنا، محمد علی نجفی در حاشیه نشست شهرداران کلانشهرهای کشور در جمع خبرنگاران درباره این نشست گفت: در این جلسه پنج پیشنهاد مطرح شد؛ اول نامه‌ای به رئیس جمهور تا ترتیب یک دیدار حضوری با شهرداران کلانشهرها داده شود تا بتوانیم به صورت حضوری مسائل و مشکلات کلانشهرها را مطرح کنیم.

او ادامه داد: همه ما تحت تاثیر آلودگی هوا هستیم در نتیجه در جلسه پیشنهاد شد کمیته خاصی از کلانشهرها برای آلودگی هوا و همچنین کمیته‌ای برای زلزله تشکیل شود. همچنین پیشنهاد شد کارگروه ویژه‌ای برای بررسی شهر هوشمند و آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود.

شهردار تهران در ادامه به دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه 97 نکات مثبتی درباره مدیریت شهری تهران ذکر شده است اما این نکات کافی نبوده و رافع مشکلات نیست. همچنین نکات منفی هم در لایحه بودجه وجود دارد که نمایندگان مجلس باید در این زمینه تغییرات لازم را اعمال کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه در این جلسه درباره بانک شهر صحبت شد ادامه داد: عملکرد و آینده بانک شهر در این جلسه بررسی و مقرر شد همه فعالیت‌های بانک شهر مورد حمایت کلانشهرها قرار گیرد و از مردم کلانشهرها تقاضا می‌کنیم اشتیاق بیشتری برای سپرده‌گذاری در بانک شهر داشته باشند. البته در جلسه صبح مقرر شد کارگروهی برای تشکیل هیئت مدیره بانک شهر تشکیل شود.

شهردار تهران با بیان اینکه طرح درآمدهای پایدار شهری کماکان در مجلس شورای اسلامی است، افزود:‌ از مجلس به خاطر نظرات خوبی که در زمینه این طرح داشتند تشکر می‌کنیم اما نمایندگان باید در تصویب طرح سرعت بیشتری به خرج دهند و کلانشهرها را بیشتر مورد توجه قرار دهند. از دولت هم درخواست می‌کنیم برای تصویب طرح تلاش بیشتری کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه در این جلسه به همکاری میان دولت و مدیریت شهری تاکید شد ادامه داد: مدیریت شهری خاکریز اصلی مدیریت کشور است و حل مشکلات نظام با حل مشکلات مدیریت شهری آغاز می‌شود در نتیجه از دولت تقاضا داریم همین نگاه مثبت را به شهرداری‌ها داشته باشند و از آقای روحانی می خواهیم جلسه‌ای با کلانشهرها در این راستا برگزار کنند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در جلسه امروز به بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده کلانشهرها پرداخته شد، خاطرنشان کرد: معضل بافت فرسوده در تمام کلانشهرها وجود داشته و درگیر آن هستیم و در صورت وقوع زلزله ممکن است بافت فرسوده تلفات جانی ایجاد کند در همین راستا ما مدیریت شهری علاقمندیم به دولت کمک کرده و می‌خواهیم آنها هم اختیارات لازم را به شهرداری بدهند.

او بار دیگر به لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: از اعضای کمیسیون خواهش می‌کنیم با شهرداران کلانشهرها جلسه‌ای داشته و حرف ما را بشنوند البته در آینده جلسه‌ای با نمایندگان کلانشهرها برگزار خواهد شد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آینده بانک شهر گفت:‌ قرار نیست همه هیئت مدیره را تغییر دهیم در حال حاضر باید هفت نفر عضو هیئت مدیره باشند اما فقط 4 نفر عضو هستند.

او ادامه داد: رضایت ما نسبت به بانک شهر نسبی است با این حال در مجموع بانک شهر مورد حمایت تک تک ما قرار دارد.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در مقابل زلزله آمادگی لازم را دارد ادامه داد: در ورودی‌های شهر برای استان‌های معین پایگاه‌های خاصی مشخص شده است که در صورت وقوع زلزله می‌توانند در آنجا اسکان یافته و خدمات رسانی کنند. شهرداری در حد بضاعت خود آمادگی دارد اما بحثی که در این مورد وجود دارد این است که برخی از افراد متخصص خیلی بد در مورد زلزله صحبت می‌کنند. در هر صورت در صورت وقوع زلزله میزان عمق و ریشتر آن بسیار تاثیرگذار است و در تهران هم ساختمان‌های مقاوم زیادی وجود دارد به نظر من خیلی حرف‌ها فقط جنبه شعاری داشته و برای خالی کردن دل مردم است.

شهردار تهران با بیان اینکه تمام مدت در حال رصد گسل‌های تهران هستند افزود: هیچ کدام از گسل‌های تهران فعال نشده و ما لحظه به لحظه همه را رصد می‌کنیم اگر هم در تهران زلزله بیاید هفت ریشتر نیست و ممکن است شش ریشتر باشد بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند اینکه مردم را دچار اضطراب کنیم درست نیست.

نجفی با تاکید بر اینکه امیدواریم منابع ملی عادلانه توزیع شود گفت: متاسفانه در قانون بودجه به این مهم توجه نشده است از سوی دیگر رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پرداخت یارانه بلیت اتوبوس و مترو قول داده بودند اما هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفت و اگر سریعا اقدامی انجام نشود اداره شهر برای ما مشکل خواهد شد.

نظرات بینندگان