arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۶

شروع به کار مترو قم تا پایان سال از قلعه کامکار

شهردار قم با اشاره به این‌که قطار شهری تا پایان سال آینده از قلعه کامکار کار خود را آغاز می‌کند، گفت: نزدیک به 10 کیلومتر تونل زده شده است و سال آینده مترو با مسیری به طول 5.2 کیلومتر راه‌اندازی و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شروع به کار مترو قم تا پایان سال از قلعه کامکار

شهردار قم با اشاره به این‌که قطار شهری تا پایان سال آینده از قلعه کامکار کار خود را آغاز می‌کند، گفت: نزدیک به 10 کیلومتر تونل زده شده است و سال آینده مترو با مسیری به طول 5.2 کیلومتر راه‌اندازی و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، «سقائیان‌نژاد» در دیدار با اهالی خیابان شهید جمراسی واقع در منطقه 6 شهر قم که در مسجد معصومیه این منطقه انجام شد، با بیان این‌که در ابتدای مسیر نزدیک به 1600 میلیارد تومان به بانک‌ها و 380 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاران بودیم، اظهار کرد: در دورانی وجود 14 پروژه نیمه‌تمام در شهر قم ظاهر این شهر را نامناسب کرده بود.

شهردار قم خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از بدهی‌های شهرداری پرداخت و 97 درصد پروژه‌های نیمه‌تمام شهر قم تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است از همین‌رو در شرایط مطلوبی قرار داریم و فقط نزدیک به 200 میلیارد تومان باقی‌مانده است.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر این‌که پروژه 45 متری عمار یاسر از 20 متری بیگدلی تا بلوار جمهوری اسلامی در سال 97 دنبال می‌شود، گفت: باید 970 منزل در این پروژه تملک شود به همین علت اعتبارات مورد نیاز را باید پیش‌بینی کنیم و در مرحله بعدی به‌دنبال اجرا باشیم.

وی یادآور شد:‌ پروژه شهید کاظمی در خیابان صفاییه نیز به‌صورت مشارکتی دنبال شده که اکنون درگیر مشکلات حقوقی هستیم.

شهردار قم با اشاره به این‌که سال گذشته برای بهسازی معابر و مسیرها نزدیک به 250 هزار تن آسفالت در مناطق مختلف مورد استفاده قرار گرفت و امسال نیز این آمار به 300 هزار تن رسیده است، گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد می‌توانیم به نتایج مطلوبی در شهر قم برسیم.

سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: در خصوص مشکل آب و فاضلاب نیز انجام هماهنگی‌های لازم را دنبال کرده‌ایم تا بتوانیم به افزایش رضایت شهروندان برسیم، چون طی این ماه‌های اخیر شهروندان منطقه 6 با مشکلات مختلفی روبرو بوده‌اند.

وی در ادامه گفت: ایمن‌سازی پارک‌ها در دستور کار قرار گرفت و امروز 95 درصد آن‌ها ایمن‌سازی شده و پنج درصد باقی‌مانده است، 126 آب‌نما نیز از چرخه خارج و سالم‌سازی آن‌ها دنبال شده است.

شهردار قم ایمن‌سازی فضاها و وسایل بازی کودکان در پارک‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: کارهای انجام شده در مقابل زحمات شهروندان هیچ است، هر چند دولت پولی به شهرداری نمی‌دهد اگر هم مبلغی پرداختی داشته باشد برای بهای خدمات است، در حقیقت بودجه شهرداری را شهروندان تأمین می‌کنند.

سقائیان‌نژاد یادآور شد: بودجه شهرداری در سال 94 نزدیک به 850 میلیارد تومان بوده اما امسال این بودجه به 2200 میلیارد تومان رسیده است، هر چند با توجه به رکود بازار تحقق این اعتبار آسان نیست و باید به‌دنبال این باشیم که رضایت شهروندان را تحقق بخشیم، در این مسیر باید از مشارکت همگان در راستای آبادانی شهر استفاده کنیم.

وی از فعالیت نامطلوب وانت‌بارها در محل‌های نامناسب به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات شهر نام برد و ادامه داد: برخی نقاط شهر را به وانت‌بارها اختصاص داده‌ایم تا بتوانیم مشکل آنها را نیز برطرف کنیم، اکنون نظم شهری در قم برقرار است هر چند در برخی نقاط از جمله میدان نبوت مشکلاتی داریم که در حال مذاکره هستیم.

شهردار قم از فعالیت دست‌فروشی‌ها به عنوان یکی از مشکلات قدیمی شهر قم یاد کرد و گفت: اکنون در اطراف حرم مطهر دست‌فروشان فعالیت ندارند و در پیرامون مسجد مقدس جمکران نیز مکان مشخصی برای آن‌ها درنظر گرفته تا بتوانیم شهر را به نظم مورد نظر برسانیم.

سقائیان‌نژاد با بیان این‌که شهروندان به‌صورت غیرمستقیم مسئولان شهرداری را انتخاب می‌کنند، یادآور شد: شهرداری‌ها از تولد تا مرگ با افراد در ارتباط هستند به همین علت شهروندان نیز باید به رابطه خود با این مجموعه توجه لازم را داشته باشند.

وی از حضور نزدیک به 20 میلیون زائر در شهر قم یاد کرد و گفت: با افزایش ساعات حضور این زائران در قم می‌توانیم درآمدهای مختلفی را برای شهر خود رقم بزنیم و به نتایج مطلوبی برسیم به همین علت سه هتل‌ پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم(ص) و پارک بازی بزرگ قم را در بوستان غدیر دنبال می‌کنیم.

شهردار قم به اجرای پروژه‌های تله‌ستیژ، تله‌کابین و باغ پرندگان اشاره کرد و افزود: شهرداری در پروژه‌های عمرانی نیز منفعت خاصی ندارد بلکه فقط به دنبال رفاه شهروندان است به همین علت شهروندان نیز باید مشارکت لازم را داشته باشند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به این‌که قطار شهری تا پایان سال آینده از قلعه کامکار کار خود را آغاز می‌کند، گفت: نزدیک به 10 کیلومتر تونل زده شده است و سال آینده مترو با مسیری به طول 5.2 کیلومتر راه‌اندازی و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر این‌که خیابان کارگر تا پایان امسال باز می‌شود، گفت: در این منطقه روگذر شهید بهشتی نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم ترافیک منطقه را کاهش دهیم.

شهردار قم با بیان این‌که بودجه‌های مناطق هشت‌گانه در قم جمع‌آوری و سپس با توجه به نیازهای شهر هزینه می‌شود، تصریح کرد: هر چند رعایت توازن را در توزیع اعتبارات مورد توجه قرار می‌دهیم اما مناطق 6 و دو هر کدام درآمد قابل توجهی ندارند و بخش قابل توجهی از بودجه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، 40 میلیارد تومان از درآمد مناطق یک و چهار در منطقه 6 هزینه می‌شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به این‌که منطقه 6 شهر قم بیشترین تراکم جمعیتی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: با وجود این‌که پایین‌ترین هزینه پروانه در این منطقه دریافت می‌شود اما هم‌چنان درآمد شهرداری منطقه پایین است ازهمین‌رو علت باید کوشید تا به میزان درآمد مورد نظر برسیم.

وی یادآور شد: به هر میزانی که در حوزه مباحث زیست محیطی گام برداریم باز هم کم است، چون اکنون سرانه فضای سبز شهری 2.8 است و با میانگین مورد نظر فاصله داریم، سالانه 500 هزار اصله درخت را در سطح شهر توزیع می‌کنیم و در این مورد به آب و پساب مورد نیاز نیز توجه لازم را داریم.

سقائیان‌نژاد از مساجد به‌عنوان پشتوانه اصلی انقلاب اسلامی نام برد و ادامه داد: موعظه مطلوب است اما در شرایط کنونی عمل باید مورد توجه قرار گیرد، باید به دنبال حضور جوانان و نوجوانان در مساجد باشیم به همین علت 15 مسجد را به لوازم ورزشی مجهز و تسهیلات مورد نیاز را ارائه کرده‌ایم تا جذب جوانان را به سمت مساجد رقم بزنیم.

وی با بیان این‌که قرارداد استفاده از 250 اتوبوس جدید در شهر قم در حال اجراست، گفت: ایجاد 12 پل عابر پیاده، نصب 100 تلویزیون شهری و سامان‌دهی هفت ورودی شهر قم در دستور کار ویژه شهرداری قرار گرفته است.

سقائیان‌نژاد از اهتمام شهرداری قم نسبت به تکمیل شریان‌های اصلی شهر یاد کرد و افزود: مسیر پردیسان در بن‌بست بوده است اما اکنون مسیرهای جدید را تکمیل کرده‌ایم، با تکمیل فاز سوم پروژه آیت‌الله بروجردی نیز انسجام به پردیسان متصل و در ادامه آن یک شریان اصلی بزرگ از جمهوری به کمربندی ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سالانه نزدیک به دو میلیون و 900 خارجی و در مجموع بیش از 20 میلیون زائر در شهر قم حضور می‌یابند اما وضعیت قم در شأن نظام اسلامی نیست از همین‌رو به‌دنبال این هستیم تا بتوانیم قم را به جایگاه مورد نظر برسانیم.

نظرات بینندگان