arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۶

معاون ‌استاندار گیلان: 7 درصد بافت شهری رشت فرسوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

‌معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، با بیان اینکه حدود 2 هزار و 400 هکتار از بافت مسکونی 22 شهر فرسوده است، اظهار کرد: در شهر رشت از 10 هزار هکتار بافت شهری، حدود یک هزار هکتار جزو بافت های فرسوده است.

‌حجت شعبانپور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری 5 دی به عنوان روز ملی ایمنی زلزله و مقابله با بلایای طبیعی، اظهار کرد: ایران روی کمربند زلزله آلپ – هیمالیا قرار دارد که یکی از سه کمربند بزرگ زلزله جهان است و 20 درصد زلزله ها را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه طی قرن اخیر 11 هزار و 626 بار زمین در ایران لرزیده و 130 زلزله بزرگ بوده است، زلزله های بویین زهرا، رودبار و منجیل، بم و... نمونه هایی از آن است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، زلزله را جزو جدانشدنی از زندگی هر ایرانی دانست و گفت: باید ساختمان های مسکونی مقاوم و آنهایی که نیاز به مقاوم سازی و نوسازی دارند را شناسایی کنیم.

شعبانپور اضافه کرد: در بخش دولتی فقط نوسازی مدارس موفق به تهیه شناسنامه فنی مدارس در سال 83 شده است.

وی زلزله سال 69 را مبدا شناسایی ساختمان های مقاوم در برابر زلزله دانست و متذکر شد: در زلزله سال 41 بویین زهرا آیین نامه مقاوم سازی ساختمان ها نوشته شد، اما زلزله سال 69 این آیین نامه را الزامی کرد و به استاندارد 2800 زلزله ایران رسیدیم که در حال حاضر ویرایش چهارم در دست است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ساختمان هایی که در بخش خصوصی ویرایش اول زلزله ایران را رعایت کرده اند، اگر از مصالح با کیفیت استفاده کرده و ضعف نظارت در هنگام اجرا نداشته باشند، مقاوم هستند، اما ساختمان هایی که این ویرایش را رعایت نکرده اند نیاز به مقاوم سازی دارند.

شعبانپور، درخصوص بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در شهرها و مقاوم سازی خانه های روستایی، عنوان کرد: از 52 شهر استان گیلان، مطالعات بافت فرسوده را در 22 شهر مصوب کردیم و پنج شهر دیگر به زودی کامل و تصویب می شود.

معاون استاندار گیلان، بافت فرسوده در شهرها را علاوه بر بافت های قدیمی شامل بافت های جدید دارای ساخت و ساز غیر مجاز بدون پروانه و سکونتگاه های غیر رسمی حاشیه شهر دانست و یادآور شد: 27 شهر بزرگ ما بافت فرسوده دارد.

وی با بیان اینکه حدود 2 هزار و 400 هکتار از بافت مسکونی 22 شهر فرسوده است، اظهار کرد: در شهر رشت از 10 هزار هکتار بافت شهری، 7 درصد(حدود یک هزار هکتار) جزو بافت های فرسوده است.

شعبانپور، با اشاره به بازسازی 12 هزار واحد مسکونی بافت فرسوده در سال 88، گفت: براساس برنامه 6 ساله مصوب هیئت وزیران در سال 93، باید سالانه 3 هزار واحد را در بافت فرسوده بازسازی کنیم، اما تا تسهیلات تشویقی در بافت فرسوده در نظر نگیریم، مردم استقال نمی کنند.

وی خارج شدن ساختمان ها از ریزدانگی، تعریض معابر، توسعه زیرساخت ها و از همه مهمتر مقاوم سازی ساختمان ها را از جمله محاسن مصوبه مذکور دانست و تصریح کرد: خوشبختانه در روستاهای گیلان کار بزرگی انجام شده است. از 271 هزار واحد مسکونی در سال 85، تنها 30 هزار و 206 واحد مقاوم بود(11 درصد)، اما براساس سرشماری سال 95، 58 درصد را نوسازی کردیم.

این مقام مسئول، سهمیه مقام سازی گیلان تا افق 1404 را 15 هزار واحد در سال دانست و بیان کرد: از روستاییان و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت می خواهیم از وام های با بهره 5 درصد جهت تحقق افق استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، ساخت و سازهای غیر مجاز را موجب نگرانی نظام فنی و اجرایی استان دانست و اظهار کرد: در گیلان اکثر زمین های مردم نسق است و نمی توانند پروانه بگیرند لذا خواستار رفع این خلاء قانونی از طریق مجلس شورای اسلامی حداقل برای استان های شمالی هستیم تا مردم بتوانند مجوز دریافت کنند.

وی با اشاره به نقش مالک زمین، شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و استاندارد در ساخت یک ساختمان، گفت: برای اینکه یک ساختمان در برابر زلزله مقاوم باشد، فقط نظارت آن را ایمن نمی کند، زیرا گاهی کیفیت پایین مصالح و اشتباه محاسباتی نقش دارد. در این راستا باید هماهنگی بین دستگاه های ذی ربط ایجاد کنیم.

شعبانپور، با تاکید بر اینکه ساختمان ها با رعایت آیین نامه 2800 و مقررات ملی ساختمان قطعا در زمان وقوع زلزله ایمن می شوند، خاطرنشان کرد: شورای فنی استان متشکل از مدیران کل دستگاه های اجرایی موظف به نظارت و رصد فرایند ساخت و ساز است لذا استاندارد باید مصالح مصرفی از تولید تا مصرف را کنترل کند.

وی صاحبان بنا را بهترین ناظران دانست که باید احساس مسئولیت داشته باشند و گفت: اداره کل مدیریت بحران استانداری با کمک سازمان های مردم نهاد نسبت به انجام آموزش و اجرای مانور زلزله اقدام می کند که البته کافی نیست.

معاون استاندار گیلان، با بیان اینکه انبارهای ما باید به اندازه یک درصد جمعیت استان و دو درصد جمعیت هر شهرستان مواد غذایی و ملزومات بعد از زلزله و حوادث غیر مترقبه داشته باشد، اضافه کرد: این آمادگی در انبارهای استان وجود دارد. اگر خدای ناکرده حادثه بزرگی رخ دهد، استان های معین در کنار ما خواهند بود.

وی متذکر شد: باید مانور دائمی را جدی بگیریم و تسلط در پناه گیری را تمرین کنیم. بی تردید برگزاری مانور زلزله یک بار در سال در یک مدرسه کفایت نمی کند و آموزش برای همه اقشار باید سرلوحه کار ما پیش از وقوع هر بحران باشد.

نظرات بینندگان