arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۶

خاطرات آیت الله هاشمی؛ 1 دی /تغییر شماره منزل بخاطر تماسهای مکرر/توصیه به ری‌شهری درباره بهزاد نبوی/ماموریت هاشمی به ولایتی درباره آمریکا/تشکر از جواب امام به خشکه مقدس‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» قصد دارد هر شب خاطرات روزانه مرحوم آیت الله هاشمی را در ساعات پایانی روز منتشر کند.

به گزارش «انتخاب»؛ خاطرات آیت الله هاشمی از1 دی سال های 60 تا 71 در زیر می آید:

 سال 60
ظهر، مسئولان‌ دانشگاههای‌ اصفهان‌ آمدند و مطالبی‌ راجع‌ به‌ پزشکی‌ و تسریع‌ادغام‌دانشکده‌های‌ پزشکی‌ در وزارت‌ بهداری‌ داشتند. گروهی‌ که‌ به‌ سرپرستی‌آقای‌ قدرت‌ الله‌نجفی‌ نماینده‌ شهرضا، برای‌ رسیدگی‌ به‌ وضع‌ محرومان‌هرمزگان‌ و جزایر خلیج‌ فارس‌ رفته‌بودند، گزارشی‌ از نیازهای‌ مردم‌ آنجا داشتند و آمادگی‌ نیروهای‌ جهاد اصفهان‌ را برای‌ رفتن‌ به‌آنجا و کمک‌ به‌ آنها اعلان‌داشتند و کمک‌ مالی‌ می‌خواستند. با آقای‌ نخست‌ وزیر صحبت‌کردم‌، قرار شدبودجه‌ در اختیارشان‌ بگذارند. شب‌ را در مجلس‌ ماندم‌ و گزارشها را مطالعه‌کردم‌و مقداری‌ هم‌ برای‌ درس‌ مواضع‌ حزب‌، مطالعه‌ نمودم‌.

سال61
در خانه‌ ماندم‌. وضع‌ شوفاژ و آب‌ گرم‌ خانه‌ نامرتب‌ بود؛ با کمک‌ آقا جلال‌ اصلاح‌ کردیم‌.استحمام‌ واستراحت‌ و مطالعه‌ و انجام‌ کارهای‌ تلفن‌ وقتم‌ را گرفت‌. برای‌ خطبه‌های‌ جمعه‌ آینده‌، بیشتر درباره‌ زکات‌ مطالعه‌ کردم‌. فاطی‌ عصر به‌ حزب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ رفت‌ و شب‌ دیر وقت‌ باسعید[لاهوتی‌] آمدند.
یاسر و مهدی‌ از مدرسه‌ آمدند، مقداری‌ خوابیدند، خسته‌ بودند و سپس‌تکالیف‌ مدرسه‌ را انجام‌ دادند. شماره‌ تلفن‌ خانه‌ را عوض‌ کرده‌ایم‌. از تلفنهای‌ پشت‌ سر هم‌راحتیم‌

سال62
برای‌ زیارت‌ امام‌ به‌ حسینیه‌ جماران‌ رفتم‌. ملاقات‌ رسمی‌ بود و از همه‌ نهادهای‌ کشور شرکت‌کرده‌ بودند. آقای‌ خامنه‌ای‌ [میلاد حضرت‌ رسول‌ اکرم‌9 را] تبریک‌ گفتند و امام‌ مفصلا صحبت‌کردند. بقیه‌ وقت‌ را در خانه‌ بودم‌. در خبرها آمد که‌ باز هم‌ مقر فرانسویها در لبنان‌ منفجر شده‌است. از سپاه‌ هم‌ اطلاع‌ دادند که‌ دیروز شانزده‌ هواپیمای‌ اسرائیلی‌، مواضع‌ نیروهای‌ شیعیان‌ دربعلبک‌ لبنان‌ را بمباران‌ کرده‌اند؛ 45 بمب‌ در اطراف‌ پادگان‌ شیخ‌ عبدالله‌ انداخته‌اند دو نفر شهید وپانزده‌ نفر مجروح‌ شده‌اند. حمله‌ ناموفقی‌ بوده‌ است‌.

سال63
آقای‌ ری‌شهری‌ آمد. گزارشی‌ از ضربه‌ای‌ که‌ اخیرا به‌ [سازمان‌] فدائیان‌ [خلق‌ ایران‌، شاخه‌]اکثریت‌ وارد شده‌، داد. راجع‌ به‌ آقای‌ [بهزاد] نبوی‌ هم‌ [درخصوص‌ پرونده‌ بمب‌گذاری‌ نخست‌وزیری‌] مشورت‌ کرد. گفتم‌، وارد جریانهای‌ سیاسی‌ نشود.

سال64
بعد از نماز صبح به مجلس رفتم. وقت جلسه را نیم ساعت به جلو برده بودیم. جلسه علنی ساعت هشت‏وربع شروع شد. قبل از شروع دو تذکر از امام در مورد نطقهای پیش از دستور و دامن زدن به اختلافات در مورد رأی‏گیری برای دولت گفتم. ضمن سخنرانی آقای [ولی‏الله]زمانی نماینده بابل که تلخ و تند بود، جمعی از نمایندگان اعتراض کردند و جمعی از او حمایت نمودند. تریبون را از رادیو قطع کردم. در تنفس، مسأله پرخاش آقایان [هادی]غفاری و [صادق]خلخالی به آقای محمد خامنه‏ ای مطرح گردید.

سال65
فرماندهان نیروی زمینی و اعضای ستاد قرارگاه خاتم در جلسه شرکت کردند. قرارگاه غرب و فرماندهان واحدهای عمل کننده، طرح و مانور عملیات آینده ارتش را گفتند. تا ظهر طول کشید. اواخر جلسه فرماندهان سپاه هم رسیدند. به نظر می‌رسد طرح و مانور معقولی دارند و امید موفقیت برای آن هست. گرچه آقایان [رحیم]صفوی و [غلامعلی]رشید از سپاه، اعتقاد به پیروزی آن ندارند.


سال66
جلسه سران قوا در منزل احمدآقا بود. گزارش سفر و برنامه‌هاي جنگ را دادم. امام در جلسه شركت كردند. از فتواي جديدشان در مورد فيلم هاي خارجي و داخلي و آهنگ‌ها كه جواب اعتراضات خشك مقدس‌ها را دادند، تشكر كردیم. ايشان هم تاكيد بيشتري بر حليّت آنها نمودند
احمدآقا اطلاع داد كه آقاي [لطف الله] صافي، دبير شوراي نگهبان، نامه‌اي به امام نوشته و بر فتواي اخير امام در خصوص حق دولت در تحميل شرايط بر بخش خصوصي كه از امكانات دولت استفاده مي‌كنند، اعتراض كرده و امام جواب داده‌اند.و اضافه كرده‌اند دولت حق تصميم درباره انفال را هم دارد و نظرش اين بود كه به نمايندگان اطلاع بدهيم. دير وقت به خانه آمدم.

سال67
ظهر آقاي اراكي و اعضاي ديگر نمايندگي امام در لشكر بدر [معاودين عراقي] آمدند و درباره آينده اين لشكر و امور رفاهي و پشتيباني آن صحبت كردند. آنها مي خواهند در سپاه باشند. عصر آقاي [محمد] فروزنده آمد. گزارش عملكرد مهندسي رزمي را داد و براي بودجه سال آينده مذاكره كرد.
سرشب دكتر ولايتي آمد. گزارش سفر به چين و شارجه را داد. گفتم تهمت شركت پاسداران در اسقاط هواپيماي آمريكايي را كه ديشب در [لاكربي] اسكاتلند سقوط كرده و 273 نفر كشته شده است، تكذيب كند . به خانه آمدم.

سال68
با آيت‌الله خامنه‌اي و دكتر ولايتي درباره اينكه اگر [چائوشسکو] به ايران آمد، بپذيريم يا خير، مشورت كرديم. نظر آیت‌الله خامنه‌اي اين بود كه بپذيريم، ولي دكتر ولايتي نظر روشني نداشت. سپس خبر رسيد كه او در روماني بازداشت شده است.

سال69
ديشب و امروز مقدارى برف و باران آمد؛ تاكنون دچار خشكسالى هستيم. براى افتتاح كنگره جهانىِ هزارة شاهنامه فردوسى، به دانشگاه تهران رفتيم؛ مراسم خوب و با شكوهى بود. من هم صحبت كردم و پاى صحبت [آقاي فدريكو مايور]، رييس سازمان يونسكو[= سازمان آموزشي ، علمي و فرهنگي سازمان ملل] هم نشستم. نزديك ظهر به دفترم رفتم.

سال70
شب با آيت الله خامنه اى جلسه داشتيم. درباره پيگيرى اجراى قطعنامه[598] و اعلان پايان حالت جنگ و همكارى با سودان مذاكره شد. امروز در تهران، مقدارى برف باريد؛ اولين برف زمستانى بود.

سال71
مسئولان برگزارى مراسم دهه فجر آمدند. آقاى [احمد] جنتى گزارش داد و مذاكراتى در مورد كيفيت برگزارى مراسم انجام شد. قول كمك دادم.
نمايندگان استان مازندران آمدند. نيازها و توقعات براى عمران و مديريت استاندار را مطرح كردند؛ راضي‌شان كردم. با آقاى [محمد] مجدآرا، [نايب‌رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس]، در مورد بودجه عمرانى سال 1372 گفتگو كردم.

نظرات بینندگان