arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶

لاوروف: روسیه ایران و ترکیه برای حل مناقشات جهانی متحد شوند

وزیر امور خارجه روسیه با توجه به موفقیت مثلث ایران، روسیه و ترکیه در حل مسایل سوریه پیشنهاد اتحاد سه کشور را در سطح حل مسایل و مناقشات جهانی مطرح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لاوروف: روسیه ایران و ترکیه برای حل مناقشات جهانی متحد شوند

وزیر امور خارجه روسیه با توجه به موفقیت مثلث ایران، روسیه و ترکیه در حل مسایل سوریه پیشنهاد اتحاد سه کشور را در سطح حل مسایل و مناقشات جهانی مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف که در شورای فدراسیون روسیه سخن می‌گفت یادآور شد: سرکوب تروریست‌ها و کارآیی مناطق کاهش تنش در چارچوب روند مذاکرات آستانه، زمینه‌های لازم را جهت انتقال به مرحله بعدی حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر مبنای قطعنامه 2245 شورای امنیت سازمان ملل ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حل این مساله به آماده‌سازی برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی به ابتکار روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه منجر شد که در دستور کار آن تدوین قانون اساسی جدید، سازماندهی انتخابات عمومی تحت نظارت سازمان ملل، حل و فصل معضلات انسانی، طراحی و تدوین مجموعه برنامه‌های دراز مدت توانبخشی و بازسازی کشور سوریه قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: ما گروه متشکل از "سه کشور" را به مثابه چارچوب همکاری متقابل درخصوص سوریه تشکیل دادیم و با آن امکاناتی که هر یک از سه کشور دارند به موفقیت می‌رسیم. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بارها اعلام کرد که اهداف و منافع این سه کشور صد در صد منطبق نیستند اما بر طبق رویکردهای متنوع هر یک از آنها بر جوانب مختلف اوضاع سوریه، ما قطعا بر همبستگی صد در صد جهت پیروزی بر تروریسم و حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت جمهوری عربی سوریه، تامین هماهنگی بین تمام اقوام و ادیان آن تکیه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: چنین علائق مشترک، فعالیت موثر پیگیرانه را در چارچوب روند آستانه تامین می‌کند، در این راستا برای اولین بار در تاریخ، روسیه ـ ایران ـ ترکیه اجلاس سوچی را برگزار کردند و در این اجلاس ابتکار برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه پیشنهاد شد. من نمی‌خواهم پیش‌گویی کنم، اما معقولانه است که باید از اتحاد سه کشور روسیه، ایران و ترکیه دستگاه ثابت و ساختاری را با دبیرخانه و بروکراسی تاسیس کنیم، به احتمال زیاد هر اتفاقی به موقع خود به وقوع می‌پیوندد، اما در کل مسائل معاصر جهانی طوری است که نیاز به ائتلاف انعطاف‌پذیر و نه تشکیلات بروکراسی منجمد، جهت واکنش موثر و عملیاتی به چالش‌های معاصر دارند.

لاوروف در ادامه با بیان این‌که بریکس نیز سازمان نیست بلکه اتحادیه‌ای است که بدون هیچ دبیرخانه‌ای توسعه یافت، افزود: فعالیت‌های بریکس از طریق کشور رئیس تامین می‌شود. بلاورس، روسیه، ترکیه و ایران نظیر کشورهای عضو بریکس ابدا در سطح هماهنگی یکسانی قرار ندارند، اما این هم اتحادیه منجمدی نیست. بین ما واقعا منافع اقتصادی، انرژی و مالی مشترک وجود دارد و خواهد داشت، زیرا هر سه کشور به دلایل قابل فهمی نمی‌خواهند به نظام مالی ـ ارزی جهان معاصر که به واسطه آمریکا کنترل می‌شود وابسته باشند.

وزیر امورخارجه روسیه ادامه داد: آنها با کنترل این نظام، تلاش در تهدید بقیه کشورها با وجود وضعیت برتر خود دارند. این اقدام را هیچ کس دوست ندارد، همچنین چین. به همین دلیل در روابط اقتصادی بین ما با ترکیه و ایران، تلاش در جستجوی امکان چنین شکلی از محاسبات متقابل را داریم که بر مبنای ارز ملی استوار باشد. در این راستا همکاری در زمینه انرژی نیز مستقل‌تر از آن شرایطی خواهد شد که از جانب آمریکا تحمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: مسکو، تهران و آنکارا در خصوص مساله مبارزه با تروریسم و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه درک مشابه و کاملی دارند. اکنون برجام مورد تهدید قرار گرفته است. اگر برجام فسخ شود، پیام غلطی برای کشورهایی خواهد بود که قصد حل و فصل اوضاع پیرامون کره شمالی را دارند و بحران کره شمالی تعمیق خواهد یافت. بدین ترتیب حل و فصل نظامی پیرامون کره شمالی احتمالا به فاجعه خواهد انجامید.

نظرات بینندگان