arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶

دانش آموزانی که با آلودگی هوا و تعطیلی مدارس به همراه والدین به محل کار می‌روند / آیا زمان آغاز مدارس تغییر می‌کند؟

آلودگی هوا این هفته مدارس استان تهران را برای چهارمین روز متوالی به تعطیلی کشاند این در حالی است که آموزش‌وپرورش خواستار انعطاف در تقویم آموزشی و طراحی تعطیلات زمستانی با هدف جبران کاهش زمان آموزش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانش آموزانی که با آلودگی هوا و تعطیلی مدارس به همراه والدین به محل کار می‌روند / آیا زمان آغاز مدارس تغییر می‌کند؟

آلودگی هوا این هفته مدارس استان تهران را برای چهارمین روز متوالی به تعطیلی کشاند این در حالی است که آموزش‌وپرورش خواستار انعطاف در تقویم آموزشی و طراحی تعطیلات زمستانی با هدف جبران کاهش زمان آموزش است.

به گزارش تسنیم، آلودگی هوا مدارس استان تهران را برای چهارمین روز متوالی به تعطیلی کشاند و این تعطیلی در برخی دیگر از کلان‌شهرها از جمله ارومیه و تبریز نیز مشاهده می‌شود.

در سال‌های اخیر، تعطیلی مدارس بر اثر افزایش آلاینده‌ها به یک رویه ثابت تبدیل شده است و در برخی مواقع تعطیلی مدارس و مهدهای کودک برای والدینی که کارمند هستند مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد به‌گونه‌ای که این روزها اغلب مادران کارمند از این سخن می‌گویند که با تعطیلی مدارس ناچارند فرزندشان را با خود به محل کار ببرند.

البته آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر بحث انعطاف تقویم آموزشی را مطرح کرده است تا براین‌اساس برای تعطیلات پیش‌بینی‌نشده‌ای که بر اثر آلودگی هوا در طول سال تحصیلی ایجاد می‌شود، چاره‌ای اندیشیده شود.

* وضعیت تغییر تقویم آموزشی

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره سرانجام طرح تقویم آموزشی به خبرنگار تسنیم گفت:‌ این طرح از سوی مجلس رد شد اما در آموزش‌وپرورش به‌شدت مدافع آن هستیم و پیشنهاد ما در قالب طرح تقویم آموزشی بدین صورت بود که مصوبه مجلس در زمینه بازگشایی مدارس از اول مهر هر سال لغو شود و اجازه تنظیم تقویم آموزشی به شورای عالی آموزش‌وپرورش و هیئت دولت واگذار شود تا متناسب با شرایط اقلیمی زمان آغاز و پایان سال تحصیلی مشخص شود اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد بودند زمان آغاز سال تحصیلی باید در کل کشور یکسان باشد البته پرونده این طرح در مجلس بسته نشده است و در حال بررسی کارشناسی آن هستند.

* آیا تعطیلی مدارس باعث کاهش آلودگی می‌شود؟

در همین رابطه فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیا بحث انعطاف در تقویم آموزشی مجدداً در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، گفت:‌ هم‌اکنون در حال بررسی کارشناسی پیرامون این مسئله هستیم چرا که هنوز برای ما ثابت نشده است که تغییر زمان شروع سال تحصیلی بتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد و اگر در بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که تغییر تقویم آموزشی مدارس در کاهش آلودگی تأثیرگذار خواهد بود قطعاً با آن موافقت خواهیم کرد.

به‌اذعان مسئولان آموزش‌وپرورش، تعداد روزهای آموزشی در کشور بین 180 تا 200 روز تعیین شده است و برمبنای همان هم تعداد ساعات آموزشی را تعیین کرده‌اند برهمین اساس آموزش و پرورش موظف است آن تعداد روز را به ارائه آموزش بپردازد. تعطیل شدن مدارس به هر دلیلی، آلودگی هوا، بارش برف یا ایجاد شرایط اضطراری در برخی استان‌ها یک امر طبیعی است و پیش می‌آید ولی برای این‌که تعداد روزهای مفید آموزش تحقق پیدا کند، علی القاعده باید به‌تعداد روزهای تعطیلی، در ادامه سال تحصیلی آن روزها جبران شود.

* تعطیلات را نباید فقط در تابستان مستقر کرد

سید بابک هاشمی نکو کارشناس آموزشی با اشاره به توزیع تعطیلات در طول سال تحصیلی به تسنیم گفت: این مسئله منجر به آن می‌شود که تراکم تعطیلات در یک زمان نباشد، فاصله مناسب در دوره‌های مختلف زمانی برای دانش‌آموزان ایجاد شود تا یادگیری آنها استمرار پیدا کند.

وی افزود: می‌توان با شرایط جغرافیایی استان‌های مختلف، زمان شروع فعالیت مدارس را از شهریور تعیین کرد تا در فصول سرد سال که در کلان‌شهرها شاهد آلودگی هوا هستیم، تعطیلات مدارس مشکلی در روند آموزش ایجاد نکند، از سوی دیگر دانش‌آموزان در فصل تابستان حدود سه ماه و نیم تعطیل هستند و این فاصله طولانی در جریان آموزش باعث گسست علمی می‌شود. می‌توان با خروج آموزش‌وپرورش از حالت تمرکز و دادن اختیار به استان‌ها، زمان شروع فعالیت مدارس را در برخی مناطق از شهریور ماه پیش‌بینی کرد.

به‌نظر می‌رسد تعطیلی مدارس در بحث آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌عنوان یک مُسکن تنها برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان عملیاتی می‌شود چرا که تعطیلی در بحث کاهش آلودگی هوا تأثیری ندارد. همچنین باید توجه داشت که تعطیلی مکرر مدارس به‌علت آلودگی هوا باعث فشرده شدن تقویم آموزشی می‌شود و در چنین شرایطی معلم مجبور است در جلسات آینده حجم بیشتری از مطالب را به دانش‌آموزان درس دهد و این مسئله باعث افت کیفیت آموزش شده و هم به دانش‌آموز و هم به معلم فشار وارد می‌شود.

و حال باید به این سؤالات پاسخ داد که؛ چرا با وجود آنکه سازمان هواشناسی از پایداری هوا تا پایان هفته خبر داده بود، تعطیلی مدارس تا پایان هفته به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی نشد تا خانواده‌هایی که فرصت دارند بتوانند از تهران خارج شوند؟ و در آخر اینکه تجویز مُسکن‌هایی همچون تعطیلی مدارس تا چه‌اندازه توان مقابله با آلودگی هوا را دارد؟

نظرات بینندگان