arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶

کدخدایی: جلسات علنی مجلس کمتر شود/ بررسی بودجه برای ما عذاب است / کنگره آمریکا زمانی را برای مصوباتی علیه ما خرج می‌کند ولی مصوبات ما عملا راهکار اجرایی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کدخدایی: جلسات علنی مجلس کمتر شود/ بررسی برنامه و بودجه برای ما عذاب است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه برای قانونگذاری باید همه جوانب قانون مصوب و اجرایی شدن آن در جامعه دیده شود، گفت: قطعا نمی‌توان قانون جامعی را در چند جلسه علنی مجلس تصویب کرد لذا کار کارشناسی مقوله مهم است به همین دلیل باید تعداد جلسات علنی مجلس کمتر شود.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در ششمین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری اظهار کرد: قانونگذاری بدون رعایت نکات تخصصی و روشهای دقیق پژوهش امکانپذیر نیست. باید به نظرات کارشناسان و متخصصان توجه لازم شده و از آن در قانونگذاری استفاده شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه نمایندگان اختیارات لازم را برای قانونگذاری دارند ولی قطعا باید در این راه از نظرات کارشناسی استفاده شود. این همان راهی است که کشورهای پیشرفته طی کردند. نمونه بارز آن اتحادیه اروپا است که برای تصویب قانونی صبر می کنند تا نظر کمیته های تخصصی نیز ارائه شود و هیچگاه بدون این نظرات قانونگذاری نمی کنند.

کدخدایی با اشاره به پژوهش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: این مرکز کارهای بسیار خوبی را انجام داده اما اثرگذاری کارها بسیار مهمتر است. البته آقای جلالی به موضوع تخصیص نیافتن کامل بودجه اشاره‌ای داشتند. این مشکل همه دستگاه ها از جمله شورای نگهبان است که بودجه به طور کامل تخصیص پیدا نمی کند.

این عضو شورای نگهبان در ادامه گفت: فرضا مصوباتی که شورای نگهبان فرستاده می شود که هماهنگی در بندهای آن وجود ندارد. این ناشی از نبود دقت در کار کارشناسی کافی می باشد لذا باید تمامی ابعاد قوانین مصوب در کنار جامع نگری آن دیده شود که در نهایت بتواند مشکلات مردم را رفع نماید نه اینکه قوانینی تولید شود که هر کدام در زمان اجرا با یکدیگر تعارضی داشته باشد. این اتفاق باعث گمراهی مجریان و خدایی نکرده سو استفاده برخی از افراد می شود لذا باید دنبال تصویب قوانین جامعی باشیم که لازمه آن انجام کار کارشناسی است.

وی افزود: رسیدن به این مهم با بررسی موضوعی ‌آنهم در چند جلسه علنی مجلس امکانپذیر نیست چون نمی تواند در چند جلسه تمامی ابعادی یک قانون را بررسی کرد. به همین دلیل است که بنده معتقدم باید تعداد جلسات علنی مجلس کمتر شود. ضرورتی ندارد که هر هفته از یکشنبه تا چهارشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد.

وی توضیح داد: البته منظور این نیست که جلسات علنی تعطیل شده و نمایندگان مسافرت بروندبلکه باید کارها در کمیسیون‌های تخصصی و به صورت کارشناسی پیش رود حتی ممکن است مجلس هفته‌ای یک جلسه داشته باشد که بازهم کفایت می کند. چون قرار است نماینده مجلس فکر کند و با اندیشه خود موضوعی را بتصوی ب رسند که شاید چندین سال یا حتی چنید دهه جامعه را درگیر خود کند. به همین دلیل برررسی موضوعات در اتاقهای فکر و با حضور کارشناسان و در نهایت تصویب در مجلس امری ضروری به شمار می آید.

سخنگوی شورای نگهبان توجه به اقتضائات زمانی را به عنوان موضوعی مهم در مصوبات ملجس دانست و توضیح داد: گاهی مصوباتی به شورای نگهبان فرستاده می شود که در آن فایده‌ای مترتب نیست و تنها وقت ملجس را می گیرد و آن هم وقتی بنا به گفته رئیس مجلس هر دقیقه آن هزینه های زیادی را به دنبال دارد.

وی با طرح این پرسش که قوانین مصوب چقدر می تواند مشکلات و مسائل مردم را حل کند، گفت: این موضوع در عرصه سیاست خارجی نماد بیشتری دارد. کنگره آمریکا زمانی را برای تصویب مصوباتی علیه ما خرج می کند ولی ما همزمان با این مصوبات، مصوباتی را نداریم و وقتی موضوعی را تصویب می کنیم عملا راهکار اجرایی ندارد. فکر نمی کنم که این مصوبات اجرا شده باشد.

نظرات بینندگان