arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶

تحلیلگر پیشین سیا: طبق استدلال‌های «هیلی»، «میخائیل کلاشینکف» مقصر هر حمله‌‌ای با «آکا-۴۷» است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحلیلگر اسبق مسائل خاورمیانه در سازمان سیا در یادداشتی در نشنال‌اینترست، استدلال‌های نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد علیه ایران را زیر سؤال برده است.

به گزارش فارس، «پاول پیلار»، تحلیلگر اسبق مسائل خاورمیانه در سازمان سیا در یادداشتی در نشنال‌اینترست، استدلال‌های نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد علیه ایران را زیر سوال برده است.

«هیلی» روز پنجشنبه با نمایش قطعاتی که به ادعای وی لاشه‌های موشک ساخت ایران بودند تهران را به انتقال سلاح برای اعضای جنبش انصارالله یمن و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرد.

این مقام دولت ترامپ روز پنجشنبه مدعی شد که روی لاشه‌های موشک‌های بازیابی شده از مناطق درگیری، آرم شرکت‌ ایرانی سازنده موشک حک شده است.

پاول پیلار در یادداشت مفصل خود در نشنال‌اینترست می‌نویسد: «اظهارات هیلی در این جلسه توضیحی درباره اینکه سلاح‌های اطراف او چه چیزی را درباره سیاست‌های ایران یا عوامل پیش‌برنده درگیری‌ها و بی‌ثباتی در خاورمیانه نشان می‌دهد ارائه نکرد و حاوی نکات حتی کمتری درباره تلویحات آنها برای سیاست آمریکا بود.»

وی می‌افزاید: «این قطعات را عربستان سعودی و امارات تحویل داده بودند و مقام‌های آمریکایی نتوانستند یا نخواستند مکان بازیابی بخش زیادی از آنها را بازگو کنند. به علاوه، آنها قادر به اینکه این سلاح‌ها چه زمانی منتقل شده بودند و چه زمانی از آنها استفاده شده بود هم نبودند.»

تحلیلگر پیشین سیا در ادامه نوشته است: «استفاده از این نوع بقایای نظامی به عنوان مبنایی برای نتیجه‌گیری درباره اینکه ایران چه نقشی در خشونت‌ها در خاورمیانه دارد یا ندارد همان‌قدر صحیح است که میخائیل کلاشنیکف را بابت تمامی حملاتی که در آنها از سلاح AK-47 استفاده می‌شود مقصر بدانیم.»

او همچنین تأکید کرده است: «با در نظر گرفتن اینکه سلاح‌های اصالتاً آمریکایی چگونه توسط گروه‌هایی مانند داعش مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مقام‌های ایالات متحده - به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده سلاح- بایستی هنگام القای اینکه وجود نشان‌های کارخانجات روی سلاح‌ها حاوی ادله‌هایی درباره سیاست خارجی یک کشور است احتیاط ویژه‌ای به خرج دهند.»

نظرات بینندگان