arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶

قرائتی: بانوان نمی‌توانند آیت الله شوند، اما جایگاه مادری کمتر از آن نیست/ طلاب جملات زیبای پشت ماشین‌ها را یادداشت و در مکان مناسب بیان کنند

حجت الاسلام قرائتی گفت: بانوان طلبه نمی‌توانند حجت الاسلام و المسلمین، آیت الله و یا مرجع تقلید شوند، اما می‌توانند مادر و معلم نمونه باشند و جایگاه مادری و معلمی کمتر از آیت‌اللهی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قرائتی: بانوان نمی‌توانند آیت الله شوند، اما جایگاه مادری کمتر از آن نیست/ طلاب جملات زیبای پشت ماشین‌ها را یادداشت و در مکان مناسب بیان کنند

حجت الاسلام قرائتی گفت: بانوان طلبه نمی‌توانند حجت الاسلام و المسلمین، آیت الله و یا مرجع تقلید شوند، اما می‌توانند مادر و معلم نمونه باشند و جایگاه مادری و معلمی کمتر از آیت‌اللهی نیست.

به گزارش شفقنا، رئیس ستاد اقامه نماز روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(س) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به کتاب «مهارت معلمی» که با تخفیف ویژه به بانوان طلبه عرضه می‌شود، اشاره و عنوان کرد: آنچه که برای بانوان طلبه مفید است و کلیدی برای همه قفل‌ها محسوب می‌شود، مسئله معلمی است.

او تصریح کرد: نیت بانوان طلبه از ابتدای طلبگی باید این باشد که دین را بیاموزند، به آن عمل کنند و دین را به مردم آموزش دهند.

استاد قرائتی با بیان اینکه بانوان طلبه باید معلم دین شوند، اظهار داشت: معلمی شغل نیست، بلکه یک انتخاب صحیح و مسئولیت بخشیدن است.

او با بیان اینکه یک معلم کار پنج مهندس را می‌تواند انجام دهد، افزود: مهندس می‌تواند در یکی از کارهای کشف معدن، استخراج از معدن، ذوب، قطعه سازی و یا اتصال و مونتاژ قطعات فعالیت کند، در حالیکه معلم همه این کارها را با هم انجام می‌دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: معلم وقتی می‌خواهد انسان را بسازد، باید ابتدا شاگرد را کشف کند، سپس به استخراج او از ظلمات، ذوب شاگرد و خارج کردن ناخالصی‌ها از او بپردازد و در نهایت شاگردان را متحد کند تا یک جامعه سالم را تشکیل دهند.

 

بانوان طلبه، معلمی را از همین امروز آغاز کنند

قرائتی خطاب به بانوان طلبه با تصریح بر اینکه معلمی را از همین امروز آغاز کنید، تأکید کرد: اگر در ابتدای دوران طلبگی و در جوانی مفید باشید، در آینده هم مفید خواهید بود.

او با اشاره به کتاب «داستان راستان» اثر شهید مطهری(ره)، یادآور شد: شما برای آغاز کار معلمی می‌توانید از این کتاب استفاده کنید و این کتاب را برای خانواده خود تعریف کنید.

 

روحیه معلمی باید در بانوان طلبه وجود داشته باشد

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه روحیه معلمی باید در بانوان طلبه وجود داشته باشد، عنوان کرد: شما از همین امروز خود را امتحان کنید و ببینید که آیا روحیه معلمی در شما وجود دارد یا نه.

قرائتی به اهمیت دروس آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: دروسی که در مراکز آموزشی تدریس می‌شود، باید در زندگی مفید باشد و از تدریس و آموزش مطالب غیرمفید در زندگی باید اجتناب کرد.

او تصریح کرد: در مراکز علمی و آموزشی باید مطالبی ارائه شود که واجب یا مستحب باشد و مشکل فرد یا جامعه را حل کند، بنابراین علوم غیرمفید نباید در مراکز علمی آموزشی تدریس شود، همانطور که پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «اعوذ بک من علم لاینفع؛

 

بانوان طلبه مهارت‌های معلمی را بیاموزند/نیاز آموزشی بانوان طلبه متفاوت از طلاب برادر است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تصریح بر اینکه من معلمی را با هیچ شغلی عوض نمی کنم، اظهار داشت: ما باید بانوان طلبه را به گونه ای تربیت کنیم که مجهز شوند و مهارت‌های معلمی را بیاموزند تا بتوانند به دختران و بانوان جامعه آموزش دهند.

قرائتی با اشاره به اینکه تربیت دختران با پسران متفاوت است، گفت: نیاز بانوان طلبه و مخاطبان آنان متفاوت است و مقدار عمری که بانوان در حوزه صرف می‌کنند، محدودیت دارند، بنابراین مطالبی که در حوزه علمیه خواهران تدریس می‌شود، باید متفاوت از حوزه علمیه برادران باشد.

 

اهمیت رفتار و گفتار معلم و آثار اخلاقی و تربیتی آن بر مخاطب

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به تفاوت‌های مهندس و معلم اشاره کرد و افزود: مهندس سالن می‌سازد، اما سالن سالن نمی سازد؛ در حالیکه معلم انسان می‌سازد که همین انسان می‌تواند انسان‌های دیگری تربیت کند.

قرائتی با اشاره به اهمیت رفتار و کردار معلمان به ویژه معلمان طلبه و آموزش آنان، ادامه داد: معلم همه حرکاتش معلم است و گاهی یک کار ساده معلم اثر اخلاقی و تربیتی مهم بر شاگرد دارد.

او با اشاره به اهمیت صرفه جویی و مدیریت در وقت، تصریح کرد: فعالیت‌ها و حضور ما در هر مکانی باید به گونه ای باشد که رشد فکری، علمی، اخلاقی، بدنی و یا اجتماعی برای ما داشته باشد.

 

صحنه‌های مختلف را به صحنه‌های علمی تبدیل کنید

مفسر قرآن کریم به داستانی از رسول اکرم(ص) اشاره کرد که در بیابانی خشک توقف کردند و به اصحاب فرمودند که هیزم تهیه کنید، اصحاب گفتند که در این بیابان هیزم نیست، اما حضرت فرمودند که هرکس به اندازه ای که می‌تواند، هر چند اندک، هیزم جمع آوری کند؛ اصحاب هیزم‌ها را آوردند و به صورت پشته ای قرار دادند، پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: گناهان نیز این گونه جمع می‌شود.

قرائتی با بیان اینکه صحنه‌های مختلف را به صحنه‌های علمی تبدیل کنید، یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در بیابان خشک، کلاس درس ایجاد می‌کردند و همه یاران را پژوهشگر تربیت کردند و اخلاق را هم متذکر شدند.

او با بیان اینکه معلمان نباید منتظر امکانات باشند، تصریح کرد: معلمی کسی است که بدون امکانات هم بتواند به مخاطبان خود علم بیاموزد.

 

آموزش تحمیلی نباید داشته باشیم

رئیس ستاد اقامه نماز کشور به رفتارهای معلمان اشاره کرد و بیان داشت: معلم باید با نشاط سخن بگوید و شاگردان باید در کلاس درس نشاط داشته باشند؛ یعنی آموزش تحمیلی نباید داشته باشیم و کلاس باید نشاط داشته باشد.

قرائتی با بیان اینکه معلم باید به قدری سخن بگوید که باعث کسالت مخاطبان خود نشود، به یکی از سخنرانی‌های یک دقیقه‌ای خود در مراسم ازدواج اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم سه نوع رابطه وجود دارد، رابطه پیامبر با مردم که رحمت است(وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَهً لِلعالَمینَ)؛ رابطه مردم با پیامبر مودت است(قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى) و رابطه عروس و داماد که رابطه مودت و رحمت است(وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً).

 

جایگاه مادری و معلمی کمتر از آیت‌اللهی نیست/ ما باید تشنه آموختن و علم‌آموزی باشیم

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه همه طلاب از ابتدای طلبگی همه مطالب مفید و آموزنده را یادداشت کنند، اظهار داشت: همواره کاغذ و قلم به همراه داشته باشید و اگر جملات زیبایی دیدید و یا شنیدید، یادداشت کنید، خنده‌های حلال خود و یا جملات زیبا بر پشت ماشین‌ها را یادداشت و در مکان مناسب بیان کنید.

او با بیان اینکه ما باید تشنه آموختن و علم آموزی باشیم، تصریح کرد: بانوان طلبه نمی توانند حجت الاسلام و المسلمین، آیت الله و یا مرجع تقلید شوند، اما می‌توانند مادر و معلم نمونه باشند و جایگاه مادری و معلمی کمتر از آیت اللهی نیست.

نظرات بینندگان