arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶

رسولی: جایگاه و ظرفیت شورای عالی استان‌ها باید ارتقا یابد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو شورای شهر تهران بر ارتقای جایگاه شورای عالی استان ها برای پیشبرد اهداف شوراهای شهر و مردم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس شهری «انتخاب»، حسن رسولی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها سه اختیار مهم بر عهده دارد، اظهار کرد: این شوراها به نوعی وظیفه هماهنگی شوراهای شهر و روستای سراسر کشور را بر عهده دارد که رقمی بیش از ١٠٠هزار نفر را در قالب سطوح مختلف شوراها در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از آیین نامه و شیوه نامه‌ها برای کل شوراهای شهر و روستا به صورت واحد در این نهاد به مرحله بحث و اجرا گذاشته می‌شود، عنوان کرد: شورای عالی استان‌ها می‌تواند براساس قانون اساسی و قانون شوراها از طریق دولت در حوزه‌های مربوط به اداره امور محلی و تنظیم لوایح بپردازد و از طریق دولت این لوایح را از مسیر مورد نیاز برای تبدیل به قانون به مجلس ببرد.

به گفته عضو شورای شهر تهران، شورای عالی استان‌ها می‌تواند مستقیما در قالب طرح پیشنهاد قانونگذاری جدید و یا اصلاح قوانین را به مجلس تقدیم کند. شوراها با استفاده تمام از این ظرفیت ها می تواند نقش موثری را در پیگیری مطالبات مردم ایفا کنند.

رسولی با اشاره به لایحه مدیریت یکپارچه شهری یک طرح چند وجهی و بسیار پیچیده است، گفت: این طرح از ظرفیت های حقوقی، سیاسی و اجتماعی بالایی برخوردار است و بخشی از این ظرفیت حقوقی در بطن قانون مدیریت کشور و به صورت بخشی تعریف شده است.هم اکنون هر کدام از وزارت خانه ها وظایف خدماتی را بر عهده دارند و در صورت تحقق لایحه مدیریت یکپارچه حوزه ارایه خدمات به صورت واحد به شهرداری ها و شوراهای شهر واگذار می‌شود، این واگذاری خدمات تا امروز اتفاق نیفتاده است.

رسولی با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها به تنهایی نمی‌تواند گام موثری در این راستا بردارد، گفت: برای واگذاری این خدمات باید دولت، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با شورای عالی استان ها در تعامل باشند.

وی با اشاره به اهمیت تعامل شورا با دولت اضافه کرد: طی ١٤ سال گذشته یکی از آسیب هایی که متوجه مدیریت شهری شده برخورد رقابت بین دولت ها، شورا و شهرداری بوده و مهمترین تهدید علیه منافع شهروندان همین موضوع بوده است.

رسولی با بیان اینکه امروز خوشبختانه رقابتی بین دولت و این نهادها وجود ندارد، افزود: شهردار تهران امروز در جلسات هیات دولت شرکت می‌کند و البته تعامل شوراها با دولت طی دوازده سال گذشته قابل بررسی است.

وی در توضیح ویژگی‌های مد نظر برای انتخاب رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: رئیس باید از بین رجال سیاسی شهر و کشور و از سوی ٧٤ نماینده شورا انتخاب شود. رئیس شوراعالی اگر با دولت و مجلس در تعامل باشد تصمیم گیری‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد و نقش شوراها پر رنگ‌تر می‌شود.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید
نظرات بینندگان