arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶

تاکید نماینده آمریکا بر لزوم دیپلماسی مستقیم در مساله کره شمالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده ویژه آمریکا در مسائل سیاسی کره شمالی، امروز (جمعه) اظهار کرد، آمریکا باید در کنار تحریم‌های اعمال شده بر سر برنامه‌های مربوط به موشک‌های هسته‌ای و بالستیک، در دیپلماسی مستقیم با پیونگ‌یانگ مشارکت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد داده که بدون تعیین پیش‌شرط، مذاکره با کره شمالی آغاز شود، اما پس از آن کاخ سفید اظهار کرد، تا زمانی که کره شمالی بهبودی در رفتار خود ایجاد نکند، هیچ مذاکره‌ای نمی‌تواند صورت گیرد.

جوزف یان، نماینده ویژه سیاست کره شمالی آمریکا در بانکوک به خبرنگاران گفت: ما باید دیپلماسی مستقیم را همچون تحریم‌ها تمرین کنیم. این سیاست ما است که بر پایه فشار و تعهد قرار دارد و ما مشتاقیم تا در اعمال فشار و دیپلماسی مشارکت داشته باشیم.

یان این هفته به ژاپن و تایلند سفر کرد تا با مقامات این کشورها ملاقات کرده و درخصوص راه‌هایی برای اعمال فشار بر کره شمالی پس از تازه‌ترین آزمایش موشکی بالستیک این کشور گفت‌وگو کند.

روز گذشته، یان با ژنرال والوپ رهسانوه، رییس شورای امنیت ملی تایلند و ویراساک فوتراکول، معاون وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

یان اظهار کرد: گفت‌وگوی سازنده‌ای داشتیم که هنوز به پایان نرسیده است. آمریکا درخواست خاصی از تایلند ندارد.

نخست وزیر تایلند، پرایوت چان-اوچا هفته گذشته گفت، هیچ تجارتی میان تایلند و کره شمالی صورت نمی‌گیرد و تایلند به مصوبه سازمان ملل درخصوص کره شمالی وفادار بوده است.

یان به خبرنگاران گفت: ما درخواست خاصی (از تایلند) نداشتیم، چرا که معاون وزیر امور خارجه گفت، کاملا بر اساس مصوبه سازمان ملل عمل می‌کنند.

روابط تایلند و کره شمالی در سال جاری زیر نظر بوده است. تیلرسون طی دیداری از بانکوک در ماه اوت، تایلند، قدیمی‌ترین متحد آمریکا در آسیا را تحت فشار قرار داد تا اقدامات بیشتری را علیه کره شمالی صورت دهد.

علیرغم درخواست تیلرسون برای انجام مذاکره با پیونگ‌یانگ بدون تعیین پیش‌شرط، کاخ سفید گفت، اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست و هرگونه مذاکره با این کشور باید درخصوص توقف زرادخانه هسته‌ای آن باشد.

یان گفت: به نظر من چیزی که وزیر امور خارجه درخصوص آن صحبت کرد، این است که ما مشتاق به گفت‌وگو با آن‌ها هستیم. ما برای مذاکره آماده‌ایم و امیدواریم کره شمالی نیز موافق آن باشد. تیلرسون آمادگی ما برای این کار را روشن کرد.

هیئت نمایندگان آمریکا در ماه اوت اظهار کرد که معتقد است شرکت‌های کره شمالی در تایلند فعالیت می‌کنند و از تایلند درخواست کرد که فعالیت آنان را متوقف کند.

در واکنش به این اظهارات، وزیر امور خارجه تایلند به خبرنگاران گفت که تجارت با کره شمالی، طی سال گذشته تا 94 درصد متوقف شده است.

نظرات بینندگان