arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

«متاسفم کسی بر صدر پردیسان نشسته که حفظ یوز را موضوع جزیی می‌داند»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد درویش با اعلام اینکه محیط‌بانان سپر دفاعی طبیعت هستند، گفت: متأسفم که در صدر پردیسان کسی نشسته است که می‌گوید حفظ یوزپلنگ ایرانی یک موضوع جزیی است.

به گزارش مهر، محمد درویش فعال محیط زیست و مدیرکل مستعفی مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم اعطای چهارمین دوره جایزه یحیی به محیط‌بانان برگزیده گفت: برای اینکه ببینیم چه اندازه حفظ محیط زیست برای یک جامعه مهم است بیش از حرف‌های مردم و مسئولان باید توجه کنیم که چه اندازه حاضرند برای محیط زیست هزینه کنند.

درویش افزود: اینکه چنین ضیافتی به کمک مردم برگزار شده و یک زوج هنرمند بخشی از دسترنج هنری خود را به بهترین و سلحشورترین محیط‌بانان کشور هدیه می‌کنند خبر خوشی است چون در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که توجه محیط زیست در آن نسبت به سال‌های پیش قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: اگر مردم ما همچنان از جنبش بیداری محیط زیستی حمایت کنند می‌توانیم امیدوار باشیم حال طبیعت ایران را خوب کنیم.

درویش تأکید کرد: این که برخی گونه‌های گیاهی و جانوری که سالها هیچ گزارشی از مشاهده آن‌ها نداشتیم دوباره مشاهده می‌شوند نشان دهنده آن است که طبیعت آن‌قدر مهربان هست که اگر ما از مصالح شخصی و کوتاه مدتمان بگذریم می‌توانیم امیدوار باشیم تا ژینایی را به این سرزمین برگردانیم.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: محیطبانان ارزشمندترین نیروهای سازمان متولی محیط زیست هستند. محیط‌بانان سپر دفاعی طبیعت ایران هستند. کسانی که با کمترین امکانات و بیشترین عشق تلاش می‌کنند که توان تاب‌آوری این سرزمین حفظ شود.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین ویژگی محیط‌بانان این نیست که با سلاح خود و منطق چکمه و سرنیزه از منابع طبیعی پاسداری کنند بلکه هنر آن است که با رفتار و نه فقط گفتار جوامع بومی و کودکان را به طبیعت علاقه‌مند کنند. یکی از معیارهای محیط‌بانان برگزیده در این جایزه هم همین بوده است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: یوزپلنگ که نماد این طبیعت است حال و روز خوشی ندارد. یوزپلنگ‌های ما ساعت‌ها و ساعت‌ها حرکت می‌کنند اما همنوع خود را نمی‌بینند. اکنون برای دهمین سال است که درنای امید چند هزار کیلومتر راه می‌رود و به ایران می‌آید و ما هر سال نگرانیم که شاید سال آخرش باشد. سیل‌خیزی افزایش پیدا کرده و عمق تالاب انزلی از ۱۴ متر به نیم متر کاهش یافته است. ما امروز با ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مخروبه رو به رو هستیم.

درویش تصریح کرد: متأسفم که امروز در صدر پردیسان کسی نشسته است که می‌گوید حفظ یوزپلنگ ایرانی یک موضوع جزیی است. اینجاست که باید حواسمان جمع باشد چون این محیط زیست ماست و نه چند نفر معدود که در پردیسان حضور دارند و باید با قوانین موجود عمل‌کرد مدیران پردیسان را پایش کنیم و از دولتی که خود را محیط‌زیستی معرفی کرده بخواهیم وظایف خود را به درستی انجام دهد.

وی در پایان گفت: تداوم جایزه یحیی نشان می‌دهد که ما کوتاه نخواهیم آمد و از محیط زیست خودمان تا آخرین توان دفاع می‌کنیم.

نظرات بینندگان