arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

حضور هزاران فلسطینی در جشن ۳۰ سالگی حماس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جنبش مقاومت اسلامی حماس امروز (پنجشنبه) به مناسبت سی‌امین سالروز تاسیس این جنبش همایش باشکوهی را با شعار "مقاومت تصمیم ما و وحدت گزینه ما" در میدان الکتیبه واقع در غرب شهر غزه برگزار کرد.

خبرنگار مرکز اطلاع رسانی فلسطین از غزه گزارش داد، صدها تن از شهروندان فلسطینی از نخستین ساعات بامداد امروز با حمل برچم‌های فلسطینی و بیرق حماس با پای پیاده راهی این میدان شدند.

لحظاتی پیش اسماعیل هنیه و یحیی سنوار از رهبران ارشد حماس وارد میدان الکتیبه شده و در این مراسم حضور یافتند. در همین حال هیئتی از جنبش فتح به ریاست احمد حلس، عضو کمیته مرکزی این جنبش نیز در این مراسم حاضر شد.

جایگاه اصلی ویژه محل برگزاری این مراسم، با تصویر بزرگ با زمینه بیت المقدس و یک مبارز قسامی تزیین شده بود.

جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تاکید کرد که شهر قدس، فلسطینی، عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و تمامی تلاش‌ها برای ربودن آن از دست فلسطینی‌ها و یهودی سازی آن به شکست خواهد انجامید.

جنبش حماس در بیانیه سی‌امین سالروز تاسیس خود تصریح کرد که تمامی تصمیمات بی‌نتیجه برای اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، تصمیمات بیهوده‌ای است که باعث لغو حق ملی، قومیتی و دینی ملت فلسطین در آن نمی‌شود.

این جنبش در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که آگاهانه و عامدانه راه آشتی و نابودی تمامی مظاهر شکاف داخلی را در پیش گرفته است و به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد این روند را منحرف کند، بلکه ملت فلسطین همگی یکپارچه از سلاح آزاد سازی فلسطین حمایت خواهند کرد.

حماس همچنین از تمامی گروه‌های ملی خواسته است که صفوف خود را یکپارچه کرده و با مشارکت و توافق مسؤولیت وطن را بر دوش بکشند و به فکر حمایت از حقوق و حفظ اصول ملی باشند و از تمامی اشکال همکاری و هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی دوری کنند.

این جنبش در بخش دیگری از بیانیه سی‌امین سالروز تاسیس خود آورده است که تشکیلات خودگردان فلسطین باید در خدمت ملت فلسطین باشد و برای حمایت از امنیت، حقوق و پروژه ملی آن تلاش کند.

حماس در عین حال، خاطرنشان کرد، سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" نهاد ملی فلسطینیان داخل و خارج است که باید حفظ شود و برای اصلاح ساختار و بازسازی آن بر اساس اصول دموکراتیک تلاش شود.

در ادامه بیانیه حماس آمده است که حق بازگشت آوارگان و پناهندگان فلسطینی به سرزمین خود که از آن اخراج شده‌اند یا اجازه بازگشت به آن؛ چه در مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ و چه در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷، حقی طبیعی است که تمامی ادیان آسمانی و مبانی اساسی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی آن را به رسمیت شناخته‌اند و هیچ کس؛ اعم از فلسطینی یا عربی یا بین‌المللی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند.

حماس در این بیانیه خود به کشورهای حامی حقوق ملت فلسطین و جنبش‌های بین‌المللی مخالف اشغالگری رژیم صهیونیستی و به ویژه جنبش تحریم این رژیم موسوم به "بی دی اس" درود فرستاده و پافشاری دولت انگلیس بر حمایت از اشتباه تاریخی خود در صدور بیانیه بالفور و مخالفت با معذرت خواهی به خاطر این اقدام را محکوم کرد.

این جنبش در پایان بر گسترش روابط با تمامی کشورهای جهان و به ویژه کشورهای عربی و اسلامی تاکید و اعلام کرد: ما سعی در برقراری روابط متعادل بر اساس نیازهای مساله فلسطین و منافع ملت فلسطین داریم.

نظرات بینندگان