arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

روزنامه ترکیه ای: روحانی در استانبول جهان را صدا زد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه های خبری ترکیه سخنان دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در خصوص تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی را پیش از ترک تهران به مقصد استانبول و نیز سخنان ی در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری های اسلامی را به صورت گسترده ای منعکس کردند.
به گزارش ایرنا، روزنامه ینی شفق در خبری با عنوان 'برخی کشورها با اسراییل همکاری کردند' به سخنان حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان پرداخت و نوشت: رییس جمهوری ایران دلیل تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام قدس به پایتختی اسراییل را نتیجه همکاری و مشاوره مجموعه ای از کشورها با آمریکا و اسراییل عنوان کرد.
ینی شفق نوشت: حسن روحانی، دولت اسراییل را یک دولت حامی خونریزی معرفی کرد که تخم ترور را در منطقه خاورمیانه کاشته است.
این رسانه به نقل از روحانی نوشت: متاسفانه همیشه آمریکا به عنوان میانجی اسراییل و فلسطین انتخاب شده است در صورتی که ایالات متحده آمریکا خود نیز اعتقادی به حقوق قانونی فلسطینی ها ندارد و هیچ وقت نمی تواند قاضی عادلی در حل اختلافات فلسطین و اسراییل باشد.
روزنامه استار ترکیه نیز با اشاره به سفر حسن روحانی به استانبول نوشت: رییس جمهوری ایران به دعوت اردوغان برای شرکت در اجلاس فوق العاده سازمان کشوررهای اسلامی به استانبول آمد و در سخنانی، تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام قدس به پایتختی اسراییل را یک گستاخی بزرگ توصیف کرد.
به نوشته این رسانه، روحانی این گستاخی آمریکا را نتیجه همکاری برخی کشورها به ویژه بعضی از کشورهای مهم جهان اسلام عنوان کرد.
این رسانه به نقل از روحانی نوشت: قدس مختص یک ملت و کشور نیست بلکه مختص تمام مسلمانان جهان است.
روزنامه استار به نقل از روحانی نوشت: امروز چاره ای جز وحدت و یکپارچگی میان کشورهای اسلامی وجود ندارد.
روزنامه صباح نیز با درج عنوان 'برای حفاظت از قدس آماده ایم' به سخنان حسن روحانی اشاره کرد و نوشت: رییس جمهوری ایران به عنوان رییس یک کشور اسلامی پیام آمادگی کشورش را برای حافظت از قدس و جلوگیری از هتک حرمت به مقدسات مسلمانان اعلام کرد.
این رسانه به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: اسراییل تخم ترور را در خاورمیانه کاشته است.
به نوشته صباح، روحانی، آمریکا را داوری ناعادل برای میانجیگری میان اسراییل و فلسطین دانست و گفت که این کشور اعتقادی به حقوق ملت فلسطین ندارد.
روزنامه ملیت ترکیه با درج عنوان 'برای محافظت از قدس حاضریم' به سخنان روحانی پرداخت و نوشت: رییس جمهوری ایران آمادگی کشورش را برای همکاری با هر کشوری به منظور حفاظت از قدس و دفاع از حقوق ملت فلسطین اعلام کرد.
به نوشته این رسانه، رییس جمهوری ایران هشدار داد که جهان غرب می خواهد سرنوشت فلسطین و قدس را تعیین کند و اگر تلاش آنها به نتیجه برسد، قدس برای همیشه تحت اشغال رژیم صهیونیستی خواهد بود.
روزنامه خبر تورک نیز با درج عنوان 'برای حفاظت از قدس حاضریم' نوشت: رییس جمهوری ایران آمادگی بدون قید و شرط کشورش را برای همکاری با کشورها جهت حفاظت از قدس اعلام کرد.
خبر تورک نوشت: رییس جمهوری ایران تعیین سرنوشت قدس توسط غربی ها را خطرناک توصیف کرده و معتقد است در این صورت قدس برای همیشه از دست مسلمانان خارج می شود.
خبر تورک به نقل از روحانی نوشت: متاسفانه آمریکا سالها به عنوان میانجی اسراییل و فلسطین بوده است که این امر نمی تواند اتفاق مبارکی برای جهان اسلام باشد چرا که ایالات متحده اعتقادی به حقوق قانونی مردم فلسطین ندارد.
به نوشته این رسانه، روحانی در سخنان خود به اتحاد کشورهای مسلمان علیه اسراییل تاکید کرد و گفت: جهان اسلام می تواند با اتحاد و یکدلی و از طریق گفت و گوی دو طرفه مشکلات داخلی را حل کند.
روزنامه ترکیه با درج عنوان 'با هر یک از کشورهای مسلمان برای همکاری حاضریم' به سخنان روحانی در نشست فوق العاده استانبول با محوریت قدس پرداخت و نوشت: رییس جمهوری ایران، آمریکا را داوری عادل در میانجیگری میان اسراییل و فلسطین ندانست چرا که او معتقد است آمریکایی ها هیچ اعتقادی به حقوق فلسطینی ها ندارند و از سوی دیگر به طور کامل از اسراییل حمایت نظامی و مالی می کند.
روزنامه ترکیه به تاکید رییس جمهوری کشورمان در خصوص اتحاد مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و به نقل از روحانی نوشت: ایران حاضر است با هر یک از کشورهای مسلمان بدون هیچ پیش شرطی برای دفاع از حقوق فلسطینی ها و حفاظت از قدس همکاری کند.
روزنامه حریت نیز به دیدار روحانی با اردوغان اشاره ای کرد و نوشت: دو رییس جمهوری کشورهای مهم منطقه برای هماهنگی و اتحاد بیشتر جهت مقابله با تصمیم ترامپ با یکدیگر دیدار کردند.
روزنامه آکشام با درج عنوان 'تصمیم گستاخانه ترامپ' به سخنان حسن روحانی رییس جمهوری ایران پیش از ترک تهران به مقصد استانبول اشاره کرد و نوشت: رییس جمهوری ایران تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام قدس به پایتختی اسراییل را تصمیمی علیه اعتقادات مسلمانان و یک رفتار گستاخانه توصیف کرد.
این رسانه به نقل از روحانی نوشت: قدس فقط مختص یک ملت نیست، بلکه مختص همه مسلمانان جهان است.
روزنامه آکشام در خبری دیگر با عنوان 'دعوت روحانی به اتحاد مسلمانان علیه اسراییل' به سخنان روحانی در نشست فوق العاده کشورهای اسلامی در استانبول با محوریت قدس اشاره کرد و نوشت: به گفته حسن روحانی، ایران بدون هیچ پیش شرطی حاضر به همکاری با کشورهای مسلمان برای دفاع از حقوق فلسطینی هاست.
آکشام به نقل از روحانی نوشت: 'اقدام اخیر دولت آمریکا برای کسانی که هنوز روزنه امیدی به ایفای نقش مثبت آمریکا در حل بحران فلسطین داشتند، آشکارا روشن ساخت که آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست‌ها است و احترامی برای خواسته‌های مشروع فلسطینی ها قائل نیست'.
روزنامه ینی آکیب با عنوان 'برای حفاظت از قدس حاضریم' به سخنان روحانی در استانبول پرداخت و نوشت: رییس جمهوری ایران، مسلمانان و مسیحیان و یهودیان را صاحبان تاریخی قدس توصیف کرد و صهیونیست‌ها را غریبه ای معرفی کرد که خود را به این منطقه تحمیل کرده اند و بذر ترور و تروریسم را از سال های گذشته در این منطقه کاشته و می کارند.
ینی آکیت به نقل از روحانی نوشت: دولت آمریکا باید متوجه این واقعیت بشود که جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطین و قدس شریف بی‌تفاوت نبوده و به سخره گرفتن مصوبات بین‌المللی و نظرات اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی در موضوع فلسطین، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود.
روزنامه سوزجو با درج عنوان 'روحانی در استانبول جهان را صدا زد' به سخنان رییس جمهوری کشورمان در نشست فوق العاده کشورهای اسلامی با موضوع قدس پرداخت و نوشت: رییس جمهوری ایران مواضع تندی را علیه آمریکا در سخنان خود اتخاذ کرد و آمریکا را میانجی عادلی میان اسراییل و فلسطین ندانست.
این رسانه به نقل از روحانی نوشت: کشورهای مسلمان باید از طریق مذاکره و گفت و گو به حل مشکلات داخلی پرداخته و یکدل و متحد علیه اقدامات اسراییل گام بردارند.
نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی پس از برگزاری اجلاس سران با صدور بیانیه نهایی پایان یافت و کشورهای شرکت کننده در این نشست بر به رسمیت شناختن دولت فلسطین به مرکزیت قدس شرقی تاکید کردند.
در بیانیه نهایی این نشست همچنین عنوان شد: 'از جامعه جهانی می خواهیم قدس شرقی را به عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد.'
کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین اعلام کردند که 'تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خصوص شناسایی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و نیز انتقال سفارت آمریکا به این شهر مقدس اسلامی را نپذیرفته و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.'
کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین اعلام کردند: در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد.
نشست دیروز با حضور مقامات و سران 57 کشور اسلامی در شهر استانبول ترکیه برای بررسی وضعیت قدس برگزار شد و در این نشست، علاوه بر رییس جمهوری ایران، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، الهام علی اوف رییس جمهوری آذربایجان، محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، عبدالله دوم پادشاه اردن، حاضر شده و به سخنرانی پرداختند.

نظرات بینندگان