arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

بارش شهابی جوزایی ۲۳ آذر به اوج می‌رسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاد دانشگاه زنجان اظهار کرد: بارش شهابی جوزایی در ۲۳ آذرماه به اوج خود خواهد رسید.

عباس صفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از 16 تا 27 آذرماه امسال زمان مناسبی برای دیدن بارش شهاب‌سنگ جوزایی است، گفت: همه ساله از ۱۶ تا ۲۷ آذر بارش شهابی موسوم به جوزایی اتفاق می‌افتد که این بارش ۲۲ و ۲۳ آذر به اوج می‌رسد.

 وی ادامه داد: بارش شهابی جوزایی در شامگاه 22 آذر امسال به اوج خود رسید. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در اوج بارش جوزایی 120 شهاب در ساعت قابل رویت است و در برخی از نقاط نیز میزان این بارش تا هزار شهاب‌سنگ عنوان شده است.

 صفری گفت: بارش شهابی جوزایی یک منبع سیارکی دارد. منشأ این بارش سیارک فایتون ۳۲۰۰ است. این جرم به عقیده‌ کارشناسان دنباله‌دار خاموش است، یعنی روزی مانند دیگر دنباله‌دارها بر روی سطح آن یخ وجود داشته است، اما دیگر وجود ندارد.

 استاد دانشگاه زنجان در خصوص علت این بارش، گفت: زمین در مسیر حرکت خود بر روی مدار خود به دور خورشید با یک سری از باقی‌مانده‌های دنباله‌دارها و سیارک‌های دیگر برخورد می‌کند و در اثر اصطکاک با جو زمین این باقی‌مانده‌ها مشتعل شده و به صورت شهاب‌سنگ درمی‌آیند.

وی با اشاره به اینکه این بارش در زنجان قابل رویت است، افزود: علت نام‌گذاری این بارش به این اسم برای این است که در گذشته اعتقاد بر این بوده است که این شهاب‌سنگ‌ها از صورت فلکی جوزا به سمت زمین حرکت می‌کنند، در صورتی که این طور نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امسال این بارش بیشتر از سال‌های قبل قابل دیدن است.

نظرات بینندگان