arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶
العرب:

از لابه لای سخنان مکرون درباره ایران چه می توان فهمید؟

وزیر خارجه فرانسه، با تشکیل هر گونه محور ایرانی از دریای مدیترانه تا تهران مخالفت کرده و خواستار خروج نیروهای ایرانی حاضر در سوریه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العرب نوشت: منابع فرانسوی مطّلع فاش کردند که پاریس حمله ای اروپایی را رهبری می کند که هدف آن وارد آوردن فشار به ایران برای متوقف کردن گسترش نفوذ آن در خاورمیانه است. این حمله، بین پرونده هسته ای و تهدید ایران برای منطقه، تمایز قائل می شود.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه چاپ لندن در ادامه آورده است: در همین راستا، وزیر خارجه فرانسه، با تشکیل هر گونه محور ایرانی از دریای مدیترانه تا تهران مخالفت کرده و خواستار خروج نیروهای ایرانی حاضر در سوریه شد.

بنابر تاکید این منابع، تحرک فرانسه مبتنی بر اقناع تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در این باره است که معضل نفوذ ایران تنها با وضع سیاست های محدود کننده ای برای تهران، ریشه کن می شود.

منابع دیپلماتیک فرانسوی در مورد پرونده ایران به این مساله توجه دارند که فرانسه و اتحادیه اروپا همچنان به توافق هسته ای پایبند هستند و گفته های وزیر خارجه فرانسه را بدین معنا می دانند که خطر واقعی برای منطقه، مربوط به مسائل هسته ای ایران نیست و در صورتی که غربیها بتوانند بین مساله تهدید ایران برای منطقه و پرونده هسته ای آن تفاوت قائل شوند، امور در مسیر درست خود جریان می یابند.

اروپا از ایران و روسیه می خواهد سیاست خود را براساس اصل صلح و استقرار در منطقه، تغییر دهند.

 به گفته یک منبع سیاسی فرانسوی، فرانسه بر حفظ روابط با ایران اصرار دارد و مکرون در تدارک سفری به تهران در سال آینده است و هدف از سلسله مواضع تازه ای که از زبان مکرون و وزیر خارجه فرانسه اعلام می شود را وضع قواعد و شروطی برای طبیعت رابطه ای می داند، که جامعه بین الملل خواستار آن است.

خوانش جدید فرانسه از شرایط منطقه، در مرحله پساداعش، بر ضرورت مقابله قاطع با حضور ایران در عراق، سوریه و یمن استوار است.

 

نظرات بینندگان