arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

مخالفت دولت فرانسه با خودمختاری بیشتر جزیره کرسیکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت فرانسه اعلام کرد که با اعطای امتیازات زیاد به جزیره "کرسیکا"ی این کشور در پی پیروزی ملی‌گرایان در انتخابات محلی این جزیره مخالف است اما از مذاکرات با مقام‌های این جزیره در ضمن در نظر گرفتن شرایطی استقبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ملی‌گرایان روز یکشنبه توانستند دو سوم کرسی‌ها را در جریان انتخابات محلی جزیره کرسیکا به دست آورند و از اول ژانویه در دوره جدید مجلس شورای این منطقه کار خود را آغاز خواهند کرد.

این در حالی است که خواسته‌های این ملی‌گرایان نسبت به خواسته‌های دیگر جنبش‌های جدایی طلب در بخش‌های دیگر اروپا آنچنان چشمگیر نیستند و ملی‌گرایان جزیره کرسیکا برخلاف ملی‌گرایان کاتالونیا به دنبال استقلال کامل نبوده بلکه به دنبال رسمی کردن زبان کرسیکایی و اختیارات بیشتر در حوزه مالی هستند.

بنجامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه گفت: باید در مذاکراتی که پاریس با همه مقام‌های محلی جدید برگزار می‌کند "مشخصه‌های" کرسیکا لحاظ شوند.

او در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: بیایید صریح باشیم. مساله مربوط به یک همه‌پرسی استقلال یا خودمختاری نیست. در عین حال ملی‌گرایان کرسیکا خواهان اختیاراتی در حوزه تصمیم گیری درباره خرید اموال بوده و خواهان آزادی آن دسته از کسانی که آنها را زندانی سیاسی می‌دانند، هستند.

جزیره کرسیکا که محل تولد ناپلئون بناپارت بوده در دهه‌های اخیر از بابت جنبش‌های استقلال خشونت طلبش خبرساز شده و همواره دولت فرانسه را آزار داده است.

در سال ۲۰۱۴ یک گروه شورشی زیرزمینی در این زمینه به نام "جبهه ملی آزادی کرسیکا" سلاح‌هایش را بعد از چهار دهه شورش به زمین گذاشت و این اتفاق باعث تقویت محبوبیت ملی‌گرایان میانه‌رویی شده که در انتخابات روز یکشنبه گذشته پیروز شدند.

سخنگوی دولت فرانسه درباره مساله آزادی زندانیان سیاسی مربوط به کرسیکا گفت: باید به قانون احترام گذاشت. زمانی که جرمی رخ داده و دادگاه حکم صادر کرده و زمانی که فردی رسما محکوم شده باید مجازاتش سپری شود.

او درباره تبدیل شدن زبان کرسیکایی به یک زبان رسمی در این جزیره در کنار زبان فرانسه اظهار داشت: تدابیری در برخی مناطق برای اجازه به استفاده از یک زبان محلی به عنوان مثال در برخی مدارس اندیشیده شده اما به طور رسمی زبان جمهوری فرانسه همان زبان فرانسه است.

نظرات بینندگان