arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶

خالد مشعل: جامعه جهانی تنها به محکومیت اقدام ترامپ اکتفا نکند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«خالد مشعل» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر و در واکنش به اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهوری آمریکا گفت: جامعه جهانی تنها به محکومیت اقدام ترامپ اکتفا نکند.

مشعل در ادامه با اشاره به این که ترامپ با تصمیم اخیر خود نه تنها رو در روی افکار عمومی جهان بلکه مقابل مردم آمریکا قرار گرفته است، افزود: محکومیت ترامپ از سوی کشورهای جهان، اقدامی خوب اما ناکافی است و جامعه جهانی باید به دولت آمریکا فشار آورد تا از تصمیم خود صرف نظر کند.
این عضو برجسته جنبش حماس در بخش دیگری از گفت و گوی خود یاد آور شد: محکومیت جامعه جهانی درقبال تصمیم ترامپ، نباید این گونه باشد که از ملت های مسلمان و عرب بخواهد در قبال این تصمیم، خویشتنداری کنند.
خالد مشعل: جامعه جهانی تنها به محکومیت اقدام ترامپ اکتفا نکند
وی گفت: می دانم که امت اسلامی با تمامی بحران هایی که با آن روبه رو است، اما یک امت زنده می باشد که توانایی مقابله (با این اقدام) را داشته و شکست ناپذیر است و بر سر قدس چانه زنی نمی کند.
مشعل خواستار آن شد که خیزشی که در خصوص اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی آغاز شده است، به انتفاضه ای در سراسر فلسطین و جهان تبدیل شود.
سخنان مشعل پس از آن صورت می گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه 15 آذرماه 96 تصمیم خود برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور به این شهر را اعلام کرد.
«اسماعیل هنیه» رئیس کنونی دفترسیاسی حماس نیز شامگاه جمعه گفت: ملت فلسطین تصمیم خود را در عرصه میدانی و سیاسی برای مقابله با اقدام رئیس جمهوری آمریکا گرفته و دیگر به شعارهای محکومیت اکتفا نمی کند.
به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون مجموعا 8 قطعنامه در مورد قدس صادر کرده است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید و در آن ها هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است.
اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای پیش از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».
بیت المقدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش جدایی ناپذیر فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 این طرح را تصویب کرده بود و با این حال، دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه امتناع کرده بودند اما ترامپ براساس وعده هایش در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این مصوبه را اجرا کرد.
این تصمیم ترامپ که نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است، با مخالفت‌های بسیاری چه در داخل آمریکا و چه در عرصه جهانی رو به رو شده است. تحلیلگران سیاسی، این اقدام را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش و نقض اساسی حقوق مردم فلسطین و نقض آشکار قطعنامه های بین المللی ارزیابی می‌کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان