arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶

حق شناس: اجازه نمی‌دهیم یک آجر از هویت مردم شهر تهران از جمله کافه نادری کم شود

حق شناس گفت: شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اجازه نخواهد داد یک آجر از هویت مردم شهر تهران از جمله کافه نادری کم شود و از هرگونه فعالیت که منجر به تخریب این بنا شود، جلوگیری خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حق شناس: اجازه نمی‌دهیم یک آجر از هویت مردم شهر تهران از جمله کافه نادری کم شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به اخبار منتشر شده در زمینه کافه نادری گفت: متاسفانه از شامگاه روز چهارشنبه 15 آذر فعالین میراث فرهنگی اخباری در رابطه با تفکیک حیاط هتل و کافه نادری از ساختمان اصلی و دیوار کشی در حیاط کافه نادری توسط ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره) را مطرح کردند که شورای شهر تهران نیز پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی تهران را انجام داده و در حال رایزنی با این ستاد است.

محمد جواد حق شناس در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح این ماجرا افزود: بعد از پیگیری‌ها در مورد کافه نادری مشخص شد ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره) طی مزایده‌ای قرار است بخش حیاط را به رقم 21 میلیارد و 600 میلیون ریال به مزایده بگذارد. در همین راستا نیز آگهی مزایده‌ای در 11 آذر در روزنامه کثیر الانتشار منتشر کرده است و ابلاغیه‌ای نیز به مالکین هتل و کافه نادری از سوی ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره) ارسال شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به استقرار نیروهای 24 ساعته شهربان در جلوی کافه نادری، تصریح کرد: بعد از اخبار منتشر شده کافه نادری با هماهنگی شهردار منطقه 12، شهربان های شهرداری تهران از همان ساعات بامداد روز 16آذر در این محل مستقر شده تا از هر گونه اقدام عمرانی یا تخریبی در هتل و کافه نادری جلوگیری نمایند.

وی ادامه داد: قرار بود شهربان‌های شهرداری تهران در ایام تعطیلی تا امروز شنبه 18 آذر مستقر باشند تا با آغاز فعالیت ادارات، با پیگیری از سوی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و مکاتبه با ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره)، از هرگونه اقدام تخریبی جلوگیری نمائیم.

حق شناس کافه نادری را یکی از مهم ترین پاتوق های تاریخی و فرهنگی مردم شهر تهران بیان کرد و گفت: هتل، قنادی و کافه نادری تنها کافه ثبت ملی شده در فهرست آثار ملی کشور است که مردم شهر تهران از آن خاطره دارند و بخش مهمی از تاریخ ادبیات و روشنفکری ایران در این محل شکل گرفته است.

وی خواستار حفاظت از این بنای تاریخی برای مردم شهر تهران از سوی ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره) شد و افزود: شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اجازه نخواهد داد یک آجر از هویت مردم شهر تهران از جمله کافه نادری کم شود و از هرگونه فعالیت که منجر به تخریب این بنا شود، جلوگیری خواهد کرد.

حق شناس از رایزنی برای جلوگیری از روند مزایده بناهای تاریخی توسط ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره) خبر داد و اظهار داشت: بر آن هستیم با همکاری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، جلسه ای با محمد مخبر رئیس ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره) داشته باشیم و به مناقشات در رابطه با مزایده بناهای تاریخی توسط آن ستاد پایان دهیم و با رایزنی، دیگر شاهد انتشار این دست اخبار در رسانه ها از سوی فعالین میراث فرهنگی و اصحاب رسانه نباشیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از خبر منتشر شده مبنی جلوگیری از مزایده بخشی از هتل نادری توسط ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره)، افزود: خوشبختانه با واکنش شورای شهر اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ، رسانه‌ها و فعالین میراث فرهنگی و رویکرد مثبت ریاست محترم ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره)، مزایده بخشی از هتل نادری تا اطلاع ثانوی و پایان یافتن مسائل حقوقی لغو شد که همین موضوع نشان از رویکرد مثبت این ستاد در زمینه حفاظت از آثار تاریخی دارد.

وی ضمن قدردانی از حضور به موقع دو تن از اعضای شورای شهر برای پیگیری موضوع افزود: از همکارانم آقایان خلیل ابادی و اعطا که روز پنجشنبه با حضور در محل کافه نادری و پیگیری های مکرر تلاش برای حفاظت از یکی از میراث تاریخی تهران داشتند سپاسگزاری می کنم و این همکاری و تعامل میان ما و مردم می تواند نتایج خوبی را برای شهرمان داشته باشد.

هتل، قنادی و کافه نادری به شماره 10446 در تاریخ 1 مهر 1382 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و پاتوق شاعران و نویسندگان تاریخ معاصر ادبیات ایران همچون نیما یوشیج ، سیمین دانشور، جلال آل احمد، صادق هدایت، فروغ فرخزاد و ... بوده است.

نظرات بینندگان