arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶

شهردار لندن خواستار عذرخواهی دولت انگلیس از هند شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهردار لندن از دولت انگلیس خواست به طور رسمی از ملت هند به خاطر قتل عام مردم در جریان شورش های سال 1919 عذرخواهی کند.

صادق خان گفت: دولت انگلیس باید رسما به دلیل قتل عام جلیانوانا باقری در ماه آوریل 1919 از سوی سربازان ارتش سرخ بریتانیا معذرت خواهی کند.

شهردار لندن زمانی این سخنان را مطرح کرد که برای یک دیدار شش روزه از هند و پاکستان در شهر آمریتسار هند به مقبره برخی از این جانباختگان رفت و دسته گل نثار مقبره آنها کرد.

وی این قتل عام را یکی از وقایع وحشتناک تاریخ هند دانست و تاکید کرد که دولت انگلستان باید در صدمین سالگرد این قتل عام از مردم عذرخواهی کند.

این در حالیست که دولت انگلیس هرگز عذرخواهی رسمی برای قتل عام که صدها نفر در آن کشته شدند به عمل نیاورده است. در فوریه 2013، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا، این کشتار را به عنوان یک 'رویداد عمیقا شرم آور' توصیف کرد اما در طی بازدید خود از آمریتسار، از اعلام نظر رسمی خودداری کرد.

در 13 آوریل سال 1919 میلادی اندکی پس از خاتمه جنگ جهانی اول، مردم هند به طور یکپارچه در اعتراض به دشواری های اقتصادی و سیاست سختگیرانه بریتانیا علیه استعمارگران بریتانیایی دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند. اما این تظاهرات در شهر آمریتسار در ایالت پنجاب با یک کشتار خاتمه یافت.

مردم هند که در جریان جنگ همراه نیروهای بریتانیایی در جبهه های اروپا جانفشانی کرده بودند، وعده خودمختاری که مونتاگو وزیر هندوستان در دولت بریتانیا در سال 1917 داده بود را فراموش نکردند. اما با خاتمه جنگ بریتانیایی ها به وعده خود عمل نکردند و قدرت اجرایی کماکان در اختیار بریتانیا بود.
نارضایتی در میان طبقه نخبگان هندوستان افزایش یافت و بریتانیایی ها قوانین راولات که به آنها اجازه می داد، محرکان احتمالی را بدون محاکمه و فقط در صورت تشخیص زندانی کنند در هندوستان برقرار کردند.

به دعوت مهاتما گاندی رهبر کنگره ملی هند، مردم دست به اعتصابات و تظاهرات زده و محصولات انگلیسی را تحریم کردند.

در شهر آمریتسار در ایالت پنجاب به رغم مسالمت آمیز بودن تظاهرات، ژنرال رجینالد دایر بریتانیایی به نیروهای خود دستور داد بدون ملاحظه به سوی مردم شلیک کنند.

با دستور رجینالد دایر ژنرال بریتانیایی که به « قصاب آمریتسار » شهرت یافت، این تظاهرات به خاک و خون کشیده شد و لکه سیاهی دیگری در صفحات تاریخ استعماری بریتانیا نقش بست.

در نتیجه این اقدام وحشیانه 379 مرد، زن و کودک به قتل رسیدند و بیش از 1200 نفر مجروح شدند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان