arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶

برنده نوبل صلح:‌ تسلیحات هسته‌ای می‌تواند در ۱۰ سال نابود شود / دیوانگی است که منتظر شویم سیگاری‌ها بیرون بروند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برنده نوبل صلح:‌ تسلیحات هسته‌ای می‌تواند در ۱۰ سال نابود شود / دیوانگی است که منتظر شویم سیگاری‌ها بیرون بروند

فعالان ضد هسته‌ای که خودشان را برای دریافت جایزه نوبل آماده می‌کنند، انتظار دارند که یک معاهده جدید برای ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای به اجرا درآید تا فورا این بمب را به تاریخ بفرستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ بئاتریس فین، رئیس کمپین بین‌المللی امحای تسلیحات هسته‌ای (ICAN) در آستانه شرکت در مراسم ۱۰ دسامبر برای دریافت جایزه صلح نوبل گفت، رویکردها به سایر تسلیحات و رفتارهای مخرب پس از اعلام این ممنوعیت‌ها یک شبه تغییر کرد.

با وجود بن‌بست کنونی میان ایالات متحده آمریکا و کره‌شمالی که طی چندین دهه اخیر خطرناک‌ترین تهدید هسته‌ای در جهان را به وجود آورد، فین به خبرگزاری فرانسه گفت، امحای سریع چنین تسلیحاتی "بسیار واقع‌گرایانه" است.

آیکن که از دهه گذشته نسبت به خطرات تسلیحات هسته‌ای هشدار می‌دهد، ماه ژوئیه زمانی که سازمان ملل متحد یک معاهده جدیدی را تایید کرد که چنین تسلیحاتی را ممنوع می‌دانست، به پیروزی چشمگیری رسید. این معاهده که با وجود مخالفت قدرت‌های هسته‌ای به امضای ۱۲۲ کشور رسید، برای اجرایی شدن چندین سال زمان می‌برد اما فین می‌گوید هم‌اکنون تاثیرش را گذاشته است. او به عنوان مثال به تغییر سریع رویکردها درباره سیگار کشیدن در محیط‌های بسته اشاره کرد.

او گفت: ما نمی‌نشینیم و منتظر نمی‌شویم که سیگاری‌ها بیرون بروند. ما استفاده از آن را در داخل ممنوع می‌کنیم و اگر آنها همچنان می‌خواهند که سیگار بکشند باید بیرون بروند. اکنون خنده‌دار است که زمانی در دفاترمان می‌نشستیم و سیگار می‌کشیدیم. این دیوانگی است. گمان می‌کنم تسلیحات هسته‌ای هم به همین صورت باشد. ناگهان با گذشت ۱۰ سال ما حتی نمی‌توانیم تصور کنیم که روزی چنین تسلیحاتی را می‌پذیرفتیم.

رئیس کمپین بین‌المللی امحای تسلیحات هسته‌ای گفت، معاهده منع تسلیحات هسته‌ای و جایزه نوبل آیکن با رشد تهدید هسته‌ای همراه شد و به آن به چشم "فرصتی" برای تغییر رویکردها در قبال تسلیحات هسته‌ای نگاه ‌شد.

اظهارات او در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر برنامه تسلیحاتی پیونگ‌یانگ و نگرانی‌ها درباره اقدام نظامی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه کره‌شمالی که می‌تواند به بروز یک جنگ هسته‌ای ختم شود، مطرح می‌شود. به گفته فین، این شرایط "به شدت نگران‌کننده" است. او که از منتقدان تهدیدهای هسته‌ای ترامپ است، تاکید کرد مشکل اصلی این تسلیحات هستند نه افراد. این مقام گفت: گمان می‌کنم اگر شما نگران دسترسی ترامپ به تسلیحات هسته‌ای و توانایی او برای خاتمه دادن به جهان هستند، در واقع شما نگران تسلیحات هسته‌ای هستید.

نظرات بینندگان