arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶

موگرینی: پیام حمایت اروپا از برجام بلند و واضح در واشنگتن شنیده شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه پس از نشست وزیران امور خارجه ناتو تاکید کرد: توافق هسته ای یکی از موارد مورد اختلاف اروپا و آمریکا بوده اما گمان می کنم پیام اروپا مبنی بر اهمیت راهبردی برجام و لزوم حفظ آن، به روشنی در واشنگتن شنیده شده است.

به گزارش ایرنا ، موگرینی در کنفرانس خبری سه شنبه شب با 'ینس استولتنبرگ' دبیرکل ناتو گفت: موضوع توافق هسته ای با ایران یکی از مسائل سیاست خارجی بود که مواضع ما و آمریکا درباره آن متفاوت بوده اما مساله مهم این است که حتی در جایی که مواضع متفاوت داریم بتوانیم همکاری کنیم.
وی افزود: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به روشنی این حقیقت را بیان کردند که این توافق برای ما یک اولویت راهبردی است و برای امنیت ما حائز اهمیت است.
وی افزود: توافقی که نتیجه داده و آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار اجرای آن را تایید کرده است لازم است که حفظ شود؛ بخصوص در این زمان که با یک بحران اشاعه هسته ای دیگر در سمت شرق (کره شمالی) رو به رو هستیم.
موگرینی تاکید کرد: حفظ برجام همچنین برای اعتبار کلی مذاکرات و توافقهای بین المللی حائز اهمیت است و گمان می کنم که پیام ما با صدای بلند و به روشنی در واشنگتن شنیده شده و امروز از حیث تعهد پایبندی به برجام در موقعیت بهتری قرار داریم و همچنین لازم است که برای حفظ پایبندی ایران به این توافق که کار مهم مشترک ما است کار کنیم.
به گزارش ایرنا ، موگرینی روز سه شنبه در دیدار با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که تداوم اجرای برجام، اولویت راهبردی بسیار مهمی برای امنیت اروپا، منطقه و جهان است. موگرینی در کنفرانس خبری پس از ملاقات امروز با تیلرسون که پیش از نشست وزیران امور خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل برگزار شد، گفت: در دیدار با تیلرسون دیدگاه اتحادیه اروپا را مورد تاکید قراردادم مبنی بر اینکه تداوم اجرای برجام، اولویت راهبردی برای امنیت اروپا و همچنین امنیت منطقه و جهان است.
موگرینی افزود: همچنین در این خصوص بحث کردیم که موضوعات دیگری هم وجود دارد که باید با یکدیگر به آنها بپردازیم، اما در چهارچوب توافق هسته ای نیستند و ما مایلیم که در خارج از برجام به آنها بپردازیم. اتحادیه اروپا مایل است که بر اساس تداوم اجرای برجام توسط آمریکا، با این کشور در خصوص سایر مسائل بطور نزدیک همکاری کند.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری با موگرینی گفت: درباره تلاش های مشترک (آمریکا و اروپا) تحت برجام برای پایبندی کامل ایران به برجام و اجرای کامل برجام بحث کردیم.
در کنفرانس خبری سه شنبه شب موگرینی و استولتنبرگ ، یکی از خبرنگاران از موگرینی سوال کرد: آیا حرفی را که می خواستید از تیلرسون بشنوید شنیدید و آیا حرف تیلرسون مبنی بر اجرای کامل برجام را به عنوان علامتی از پایبندی آمریکا به برجام می دانید ؟
موگرینی گفت: پاسخ من بسیار کوتاه است ؛ آری.
دبیر کل ناتو نیز روز دوشنبه بر حمایت این سازمان از اجرای کامل برجام تاکید کرد و گفت: باید بین برنامه هسته ای و توانایی های موشکی ایران یک تمایز روشن قائل شویم. استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری گفت: توافق هسته ای ایران به موضوع امکان ساخت سلاح هسته ای می پردازد و ناتو در زمان حصول این توافق از آن استقبال و حمایت کرد و اکنون نیز تمرکز ما بر اجرای کامل برجام است زیرا این مساله تاثیر مستقیم بر متحدان ناتو دارد.
نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو روزهای 5 و 6 دسامبر (14 و 15 آذر) در بروکسل برگزار می شود. این نشست با هدف بررسی موضوعات مرتبط با امنیت ناتو پیش از اجلاس تابستان 2018 برگزار می شود. تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سفر اروپایی ، روز پنجشنبه این هفته در نشست شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در وین شرکت می کند و با سباستین کورتس وزیر امور خارجه اتریش و رئیس دوره ای این سازمان نیز گفت وگو خواهد کرد. قرار است سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و تیلرسون در حاشیه این نشست با هم دیدار و گفت وگو کنند.

برچسب ها: موگرینی ، برجام
نظرات بینندگان