arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶

نژاد بهرام: خالی بودن٤٩٠ هزار واحد مسکونی/25 درصد برج‌های پایتخت ناایمن هستند

عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران از ناایمن بودن ٢٥ درصد برج های تهران خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران از ناایمن بودن ٢٥ درصد برج های تهران خبر داد.

به گزارش انتخاب، زهرا نژاد بهرام در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه هرچند که چالش هایی چون ترافیک کلافه کننده، آلودگی خفه کننده، رانت و فساد نهادینه شده، انبساط ساختاری مدیریت شهری از معضلات پایتخت به شمار می‌روند، گفت: در طرح جامع 8.7 میلیون نفرجمعیت برای سال 1405 در کلانشهر تهران پیش بینی شده است اما این پیش بینی 10سال زودتر تحقق پیدا کرده و در حال حاضر بیم آن می رود که تهران در سال 1405 سقف جمعیت پذیری طرح جامع یعتنی 10.5میلیون نفر را تا حد زیادی پشت سر بگذارد بدون آنکه بسترهای ارئه خدمات و ارتقای کیفیت زندگی تامین شده باشد.

نژاد بهرام: خالی بودن٤٩٠ هزار واحد مسکونی/25 درصد برج‌های پایتخت ناایمن هستند

نژاد بهرام به درآمدهای شهرداری اشاره و تصریح کرد: تامین بخش زیادی از منابع درآمدی شهرداری از محل عوارض حاصل از ساخت و ساز است؛ به گونه‌ای که صرفا در ردیف بودجه سال 1396 حدود 7300 میلیارد تومان از بودجه 17 هزار و 900میلیارد تومانی، از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم حاصل شده است.

وی با بیان اینکه وجود 3300 هکتار بافت فرسوده، 14 هزار و 800 هکتار بافت ناپایدار و 9600 هکتار بافت ناکارآمد شهری خطرناک است، گفت: اجرایی شدن کمتر از یک دهم درصد از آرای قلع و قمع صادره توسط کمیسیون ماده 100 نگرانی بیشتر بر نهادینه شدن تخلف ها و عدم رسیدگی به آنها را در پی دارد.

نژاد بهرام با بیان اینکه بی توجهی به مساله مهم بناهای بلند مرتبه در شهر تهران، نگران کننده است گفت: از 981بنای بلند مرتبه موجود در پایتخت، حدود 250مورد که قریب به 25درصد را شامل می‌شود، ناایمن و بدون شناسنامه اطلاعاتی سازه و تاسیسات است.
وی به غفلت از ظرفیت های منطقه 22 اشاره کرد و گفت: طبق طرح جامع مصوب بنا بود این منطقه در چشم انداز 1405، 500هزار نفر ظرفیت جمعیت پذیری داشته باشد اما هم اکنون با لحاظ تعداد پروانه های صادره مسکونی و با در نظر گرفتن سرانه جمعیت 3.1 به ازای هر خانوار، به بیش از 500هزار نفر رسیده است و این حقیقت تلخ به آن معناست که اگر خواهان تحقق اسناد بالادستی شهر تهران باشیم و در مسیر اصلاح و بازنگری طرح جامع و تفصیلی حرکت نکنیم، نباید دیگر حتی یک واحد مسکونی در منطقه 22 پروانه ساخت بگیرد.

نژاد بهرام همچنین به واحدهای مسکونی خالی در شهر اشاره کرد و گفت: کم توجهی به ساخت و ساز در حوزه مسکن بر اساس استطاعت شهروندان منجر به ایجاد 490هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران شده و البته عمده ساخت وساز ها در محدوده شمالی شهر است.

وی با تاکید بر بی توجهی به اراضی عباس آباد به عنوان گلوگاه تنفسی تهران گفت: در حال حاضر در مساحت 623 هکتاری این محدوده به دلیل اجرای پروژههای بزرگ مقیاس متعدد و وجود 35 ارگان و نهاد مستقر بخش عمده طبیعت بکر محدوده از میان رفته است.

وی افزود: وجود 16مورد تعرض به محدوده عباس آباد و گزارش «عدم اظهارنظر» حسابرس شرکت نوسازی عباس آباد ظرف سالهای گذشته، گویای قصه پر درد و غیرشفاف این محدوده است. محدوده ای که به صراحت تمام از سوی مقام معظم رهبری می بایستی مرکز فرهنگی و سبز باشد.

وی بر ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت شهری جدید تاکید کرد و اظهار داشت: حرکت در مسیر برنامه ریزی محلی و متناسب با شرایط و موقعیت های هر محله ، ضرورت تغییر نگاه و رویکرد نسبت به حوزه شهرسازی از بنگاه اقتصادی مدیریت اجرایی شهری به سیستم انتظام بخشی کالبد، منظر و معماری شهر، پایش و بررسی میزان تحقق پذیری طرح جامع و طرح تفصیلی، تمرکز بر نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با تکیه بر تجربه های موفق دنیا موسوم به روش 4 p و پرهیز از مداخله های گسترده، یکجانبه و از بالا به پایین و همچنین ضرورت ایجاد ظرفیت های محرک توسعه در بافت فرسوده در سطح فرا محله و فرا منطقه که مقصدی برای شهروندان و فرصتی برای نوسازی است از محورهایی است که می تواند به این تفغییر کمک کند.
وی در پایان با اشاره به روز دانشجو، گفت: کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اقدام به تشکیل کارگروه های مشاوره ای از دانشجویان کرده که با خلاقیت، ایده های نو و انگیزه مثال زدنی شان همواره در صف اول مشارکت و ایفای مسئولیت های خطیر هستند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان