arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

مروری بر قرعه های سخت ادوار اخیر جام جهانی / آیا واقعا صعود ایران به مرحله حذفی غیر ممکن است ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در تاریخ جام جهانی مخصوصا در دوره ای اخیر ، تیمهای به نسبت ضعیفتر موفق به صعود از گروه تقریبا سخت شده اند.

 با معلوم شدن ۳ همگروه ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ ، اکثر واکنشها بسیار ناامیدانه و با محوریت ماموریت غیرممکن ایران برای صعود به مرحله حذفی شکل گرفته است.

بر اساس گزارشی که سایت روزنامه گاردین از قرعه کشی جام جهانی تهیه کرد با توجه به رتبه تیمها در رده بندی فیفا ، گروه B سخت ترین گروه این دوره است و تیم ملی در قرعه کشی کاملا بدشانس بود که در چنین گروهی قرار گرفته است.

علیرغم کار دشوار ایران برای صعود از مرحله گروهی ، تاریخ جام جهانی به خصوص اداوار اخیر نشان می دهد که صعود از گروهای مشکل برای تیمهای نسبتا ضعیفتر امری غیر ممکن نبوده است.

در دوره گذشته جام جهانی وضعیت مشابه گروه B در این دوره در گروه D اتفاق افتاد و باید گفت قرعه کاستاریکا بسیار ، بسیار سخت تر از وضعیت ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ بود.جایی که این تیم آمریکای شمالی باید به مصاف انگلیس ، ایتالیا و اوروگوئه که مجموعا فاتح ۷ دوره جام جهانی شده اند می رفت ولی این تیم ناباورانه با حذف ایتالیا و انگلیس بالاتر از همه تیمها به عنوان تیم نخست به مرحله بعد صعود کرد . قرعه آمریکا در گروه G تا حد زیادی مشابه قرعه ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ بود. آمریکاییها که با آلمان ، پرتغال و غنا هم گروه بودند ، نهایتا با حذف پرتغال به عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کردند.

شگفتی های اینچنینی منحصر به جام جهانی ۲۰۱۴ نبود و در ادوار قبل از آن نیز به وفور یافت می شود مثلا در جام جهانی ۲۰۱۰ پاراگوئه با حذف ایتالیا در گروه خود اول شد. در جام جهانی ۲۰۰۲ نیز یکی از برجسته ترین شگفتیها اتفاق افتاد و تیم کم نام و نشان سنگال در دیدار افتاحییه ، فرانسه مدافع عنوان قهرمانی را از پیش رو برداشت و نهایتا با حذف فرانسه و اورگوئه به مرحله بعدی صعود کرد.

مرور چند دوره پیشین جام جهانی نشان می دهد که اختلاف سطح تیمها به حدی نیست که بتوان تیمی را برابر تیم دیگر به راحتی از پیش بازنده دانست و نباید فراموش کرد که تیم ملی ایران در دوره گذشته در مصاف با آرژانتین نایب قهرمان آن جام به هیچ وجه چهره یک بازنده را نداشت و تنها با یک غافلگیری دروازه اش باز شد.

هر چند که تیمهای ملی اسپانیا و پرتغال از قدرتهای بلامنازع فوتبال دنیا محسوب می شوند ولی هر دو تیم در جام جهانی ۲۰۱۴ در همان مرحله مقدماتی حذف شدند و این حذف می تواند حداقل برای یکی از آنها در این دوره نیز تکرار شود.

منبع: نود

نظرات بینندگان