arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

اولین واکنش‌ها به کشته شدن عبدالله صالح در یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ضعیت یمن روز به روز پیچیده‌تر می شود. دقایقی قبل خبری منتشر شد مبنی بر کشته شدن عبدالله صالح در هنگام فرار از صنعا، خبری که پس از تایید و تکذیب بسیار بالاخره از سوی وزارت کشور یمن با انتشار عکس تایید شد.

به گزارش انتخاب،در همین رابطه قاسم محبعلی مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه به امتداد گفت: با کشته شدن عبدالله صالح وضعیت جدیدی در یمن ایجاد خواهد شد. اختلاف بین قبیه صالح و حوثی‌ها وارد مرحله جدیدی خواهد شد و باید دید آیا حاضر به ائتلاف مجدد می شوند و یا یمن به شکل ستاره در می‌آید و هر بخش دست قبیله و گروهی خواهد بود؟ وضعیت بسیار پیچیده تر از گذشته شده است. سه سناریو می‌توان در مورد یمن در نظر گرفت، نخست عربستان و حوثی‌ها هر دو بپذیرند و وارد مذاکرده شوند، دوم عربستان سعودی و حثوی ها جنگ را ادامه دهند و وضعیت سوم مداخله بین المللی است.

اولین واکنش‌ها به کشته شدن عبدالله صالح در یمن

وی افزود: شانسی برای حوثی ها نیست که بتوانند دولت تشکیل دهند، نه جامعه عرب، نه جامعه بین الملل و سازمان ملل آنها را به رسمیت نخواهد شناخت. با علی عبدالله صالح سناریو اول محتمل هست.

محبعلی تاکید کرد: یمن جامعه‌ای پیچیده و قبایلی است و در هر منطقه‌ای از یمن قبایل نفوذ دارند. تقسیم بندی قدرت در این کشور به نفوذ رهبران قبایل بستگی دارد. حوثی ها در شمال زندگی می‌کنند و مناطقی را تحت نفوذ دارند. عبدالله صالح هم قبلیه‌ای پرقدرتی را در اختیار داشت که زیدی هستند. اگر ائتلاف قبیله‌ی صالح با حوثی‌ها شکسته شود اوضاع یمن شکننده می‌شود. جنوب صنعا مجددا وضعیت پیچیده‌ای پیدا کرده است، مناطق سنی نشین جنوب در اختیار و کنترل هواداران و قبایل نزدیک به عربستان سعودی هستند که دراینجا هم تقسیم بندی جدیدی پدیدار می‌شود و جبهه‌های جدید جنگ باز خواهد شد.

عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی توضیح داد: حوثی‌ها، قبیله صالح و قبایل طرفدار عربستان و امارات باقی می‌مانند و هیچ کدام قابل حذف شدن نیستند. از آن طرف جریاناتی چون داعش و القاعده نیز در یمن حضور دارند و فعالیت می‌کنند. در مجموع بازیگران متعددی در یمن در حال نقش آفرینی هستند و جنگ می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد و فقط این مردم هستند که خسارت بیشتری می‌بینند و اوضاعشان پیش از پیش آشفته و فاجعه آمیز می‌شود.

مدیر کل اسبق وزارت خارجه تاکید کرد: ازدواج علی عبدالله صالح با حوثی‌ها مصلحتی بود. در زمان بهار عربی که مورد حمایت جامعه بین الملل بود و بر اساس طرح شورای خلیج فارس دولت توافقی در یمن صورت گرفت و عبدالله صالح باالاجبارحاشیه نشین شد و کنار رفت اما او مترصد فرصتی بود تا با کمک قبایل به قدرت باز گردد. از این رو او وارد ائتلاف با حوثی‌ها شد و توانستند صنعا را پس بگیرند و اوضاع تغییر کرد. بیشتر مناطق زیدی نشین و شهرهایی که اکثریت سنی دارند در حاشیه دریای سرخ و خلیح عدن به تصرف نیروهای صالح و انصارالله درآمد، این اتحاد مصلحتی بود و صالح به دنبال فرصتی بود تا شرایطی فراهم شد و و طرف مقابل را حذف کند و البته طرف مقابل نیز به همین ترتیب.

وی افزود: اخیرا اشتباهاتی از سمت طرفین صورت گرفته و اختلافات کوچک باعث شده تا بخش‌هایی از نیروهای میدانی دو طرف با یکدیگر درگیری پیدا کنند و این درگیری‌ها گسترش پیدا کرد و نهایتا به این وضعیت که اتحاد دو طرف شکسته شود و جنگ شدیدی در صنعا رخ دهد کشیده شود، در حال حاضر اوضاع روشن نیست. اول پیش روی نیروهای صالح و سپس پیش روی نیروهای انصارالله رخ داده و با ورود عربستان سعودی در حمایت از صالح وضعیت جدیدی حاصل شده است.

محبعلی تاکید کرد: لذا در سیستم قبلیه‌ای اتحادها مصلحتی هستند و هرلحظه شرایط و وضعیت جدیدی حاصل می‌شود. اصطلاحی اعراب دارند که توافق می‌کنیم تا در فرصت مناسب توافق را بکشنیم.

نظرات بینندگان